Twitter-gebruik neemt af: eind van het netwerk in zicht?
We tweeten minder dan voorheen. Waarover praten we minder? Is er reden tot paniek?
We tweeten met zijn allen minder dan ‘vroeger’. Dat bleek uit een onderzoek van GfK dat eind vorig jaar een hoop stof deed opwaaien. Hoewel er verschillende kanttekeningen bij het onderzoek te plaatsen zijn, klopt het dat we met zijn allen minder content plaatsen op Twitter. Ik hoor regelmatig panikerende vragen: is het einde van het netwerk in zicht? Is deze afname bij alle onderwerpen waarneembaar? Neemt het aantal tweeps ook af, of tweeten we gewoon minder per persoon? Kortom, is er reden tot paniek? Ik ben met Coosto in alle Nederlandse Twitterdata vanaf 2012 gedoken en ik kan jullie geruststellen.
Televisieprogramma’s op Twitter
Veel klanten laten het geluid horen: hoe kan het nou dat er minder wordt getwitterd? Zij zien hun webcare-activiteit toenemen, maar lezen toch dat het Twitter-gebruik afneemt. Het noopt mij direct tot de eerste analyse: waarover praten we minder?
Ik schreef eerder al over een afname bij Boer Zoekt Vrouw, Wie Is De Mol? en Eurovisie Songfestival. De afnames zijn niet mals. Voor ESF geldt dat het meevalt, ongetwijfeld vanwege het Nederlandse succes (buzz-afname 2014 ten opzichte van 2013: 35% in de halve finale en 19% in de finale). Voor de populaire tv-programma’s #BZV en #WIDM is de afname extremer:
Twitterbuzz, aantal Twitterauteurs en kijkcijfers van WIDM en BZV in de afgelopen twee seizoenen. De Twitterbuzz en het aantal auteurs neemt enorm af. De kijkcijfers bieden hiervoor geen verklaring.
Deze afname is flink en staat niet op zichzelf. Ook veel andere woorden hebben te maken met een afname op Twitter en ook daar zie je dat het aantal auteurs meebeweegt.
What are you doing?
Twitter begon om aan gebruikers te vragen: “What are you doing?”. In deze ‘categorie’ tweets zie ik ook een extreme afname. Een simpele zoekopdracht met “ik ga” in het afgelopen jaar in vergelijking met het jaar ervoor (mei 2013 t/m april 2014 ten opzichte van mei 2012 t/m april 2013), toont een buzz-afname van 34 procent. Ook zoekopdrachten die hiermee te maken hebben (“tanden poetsen” / “bank hangen”) laten deze afname zien.
Bij meningen daarentegen (“ik vind”) neemt de buzz slechts met 4 procent af. Simpel gezegd nemen de inhoudelijke tweets amper af, maar wordt het platform duidelijk minder gebruikt voor het delen van activiteiten.
Bedrijven op Twitter
Bij merken zie ik juist dat het aantal berichten op Twitter enorm toeneemt. Als ik kijk naar de Top-100 adverteerders, zie ik een buzz-toename van ruim 50 procent. Dat toont direct aan waarom er zoveel ongeloof was bij veel bedrijven met betrekking tot de Twitter-afname: hun webcare-activiteit neemt namelijk gemiddeld toe met 52 procent (!). Bij berichten over gemeenten is een lichte afname zichtbaar, maar ook lang niet zo extreem als de algemene tendens.
Twitterbuzz en aantal Twitterauteurs van top-100 adverteerders en alle gemeentenamen. De Twitterbuzz bij bedrijven neemt flink toe; de buzz bij gemeenten blijft nagenoeg gelijk.
Steeds inhoudelijker
Grofweg kan worden gesteld dat we Twitter met zijn allen schaarser, maar steeds inhoudelijker inzetten (meningen geven in plaats van activiteiten delen). Dit kan betekenen dat algemene data-analyses met Twitter alleen maar beter worden.
Zo toonde een CBS-onderzoek, waar consumentenvertrouwen met Twitter-data werd vergeleken, aan dat de correlatie in december jaarlijks op zijn zwakst is. Dit komt vermoedelijk vanwege feestdagenactiviteiten. Dit probleem kan wel eens verleden tijd zijn als het aantal ‘What are you doing’-tweets afneemt.
Verder zie ik dus ook dat we Twitter steeds meer gebruiken om tegen bedrijven te praten. Dit is natuurlijk ook verklaarbaar: daar waar bedrijven steeds actiever deelnemen aan het online dialoog, weten steeds meer mensen het webcareteam te vinden. Maar de toename is opvallend fors. Het toont maar aan dat het voor bedrijven steeds eenvoudiger wordt om goede analyses te maken met socialmediadata en hier de klantenservice op in te richten.
Deze analyse staat niet in steen gebeiteld (voor een diepgaandere analyse zouden meer zoekopdrachten uitgevoerd kunnen worden), maar het geeft wat mij betreft een belangrijk signaal af naar de toekomst van Twitter. Het praten over dagelijkse activiteiten gebeurt steeds minder op Twitter en lijkt te zijn verschoven naar social media als Instagram, Facebook en Snapchat.
Twitter is nog lang niet ten dode opgeschreven: we worden steeds inhoudelijker en praten steeds meer over merken en bedrijven. En, eerlijk is eerlijk, 5 miljoen songfestival-tweets, dat is toch wel genoeg?
Waar het op neer komt, is dat we Twitter meer gebruiken om tegen iemand te praten (een persoon of een merk) in plaats van op een zeepkist te gaan staan en iets de wereld in schreeuwen. Het is meer gerichter geworden.
Tevens gebeurt het delen van “what are you doing?” tegenwoordig meer visueel en via kanalen die daar beter bij passen, zoals Instagram, Pinterest of Facebook.
De fase van uitkristalliseren is begonnen voor Twitter. Wat nu overblijft zijn de gebruikers die er achter staan, het nut ervan in zien en weten hoe ze het kunnen gebruiken.
En ja het verlengde zijn van de klantenservice is daar een goed voorbeeld van. Want zeg nu zelf, even tussendoor je klacht of positieve feedback (al kunnen maar weinig merken met dat laatste omgaan, maar dat is een andere discussie :)) tweeten, is toch veel makkelijker dan wachten aan de telefoon en tig-keer doorverbonden worden.
Met Twitter is de klant aan zet en reageert hij wanneer het hem uitkomt en niet wanneer een bedrijf er tijd voor heeft.
Ik heb het al vaker in mijn workshops uitgelegd: het aantal tweets wordt minder omdat Twitter steeds effectiever gebruikt wordt: de bagger (“Even de #aardappels schillen”) is er wel zo’n beetje af. Het echte succes van Twitter gaat nu pas te komen…
Stagnatie
Van de Hypes van Social media is de slagroom af. Facebook stagneert. Jongeren vluchten massaal van dit medium weg en er is een verschuiving qua actieve gebruikers steeds meer naar de 50+categorie. LinkedIn speelt nauwelijks meer een rol en Twitter stabiliseert, maar begint ook al aandacht te vragen en aanbiedingen te doen.
Interessante ontwikkeling. Het gebruik neemt dus niet zozeer af, maar er wordt meer ‘kwalitatief’ getwitterd. Ik ben benieuwd wat dit voor verschuiving teweegbrengt in de user base. Je zou verwachten dat daar een bepaald soort profiel naar boven komt drijven. Ik ben benieuwd of daar ook cijfers over bekend zijn?
Ik denk dat een halvering van het aantal tweets ook betekent dat er nog maar half zo vaak op Twitter wordt gekeken. Bij de rubriek “Hier zijn wat personen die je misschien wilt volgen” valt mij op dat er velen tussen staan die enige tijd geleden nog volop tweets plaatsten, maar de laatste maanden nauwelijks meer. Ze beginnen niet meer hun eigen tweetreeksen, maar reageren ook niet meer op anderen. Zelfs tal van journalisten – media hebben Twitter altijd erg belangrijk gevonden – houden het voor gezien. Het gewone volk haakt af en daardoor is Twitter ook voor media niet interessant meer. Die vonden het van belang omdat gewone mensen nieuws melden dat de persbureaus nog niet hadden. Maar als gewone mensen dat niet meer twitteren, heeft Twitter volgen voor hen geen zin meer.
Het verval van Twitter lijkt dan ook sinds bovengenoemd onderzoek drastisch door te zetten. Of het fungeren als klachtenloket voor bedrijven voldoende basis is voor het voortbestaan van Twitter lijkt mij hoogst twijfelachtig.
En, zeg eens eerlijk, dat gepriegel met 140 lettertekens – je hebt er altijd teveel – is toch uiterst irritant? Leuk voor een paar maanden en dan is het tijd voor weer wat anders.
Ach, we zagen het al aankomen hier. ga niet te wild mee met die Hypes, want je wordt er door overspoeld en als het nieuwtje eraf is dan is het einde verhaal. Gelukkig maar
@Eva: even voor mijn begrip: noem je Twitter nou een hype?
Ben benieuwd of er een vervolg komt om deze post. Ik weet nog dat ik het las vorig jaar. 6+ maanden na dato zijn we bij ons bedrijf meer gaan luisteren en minder gaan schreeuwen. Ik gebruikte er zelf een afkorting voor S.T.S. (Stop the Shouting). Inmiddels hebben we geleerd van onze fouten, ik heb ze hier samengevat: http://www.itprn.rs/1CegZ57
Wellicht is het dus zo als wat @Gjerryt hierboven schrijft, het verkeer wordt minder en het gebruik effectiever (en eerlijker).
Er staat echter nog steeds genoeg “#ikstaopeenzeepkist”-berichten.
S.T.S.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!