Twitter na de IPO: wat gaan de gebruikers ervan merken?

7 november 2013, 13:39

Twitter aandelen gaan vanaf vandaag openbaar verhandeld worden op de aandelenbeurs van de New York Stock Exchange – een zogenaamde initial public offering, of kortweg IPO. Twitter is nog niet winstgevend en de omzet zit nog lang niet op het niveau zoals dat mogelijk is. Toch acht het bedrijf de tijd rijp (en wordt het gedwongen door de regels van de Amerikaanse beurswaakhond SEC) om naar de beurs te gaan, zodat initiële investeerders en oprichters kunnen cashen – alhoewel niemand van de oprichters aandelen verkoopt. Het bedrijf volgt de socialmediaplatformen Facebook en LinkedIn, die al langer op de beurs genoteerd staan en sowieso al langer bestaan. In korte tijd is Twitter al ingeburgerd in het dagelijks bestaan. Media lijken al bijna niet meer zonder te kunnen. Maar wat gaat er met de beursgang veranderen voor Twitter en daarmee voor de gebruikers?

Historie Twitter

In 2006 is Twitter opgericht. In zeven jaar zoveel miljarden binnenhalen is sowieso een unieke gebeurtenis. Dit kunnen maar enkele andere bedrijven evenaren. Twitter groeit snel en heeft zoals elk socialmediaplatform (Hyves…) ook veelvuldig last van groeipijnen. Zo creëerde het zijn eigen Twitter Whale bij gebrek aan nieuwe updates als de servers weer plat gingen door overbelasting. Je kan er maar beter het beste van maken op zulke momenten.

Zeven jaar na oprichting gaat Twitter naar de beurs.

Zoals mede oprichter Jack Dorsey (@jack) het in de officiële documenten omschrijft:

“The mission we serve as Twitter, Inc. is to give everyone the power to create and share ideas and information instantly without barriers.”

En een groeiend aantal mensen maakt hier wereldwijd in het Westen gebruik van;

Ondertussen is het gemeengoed geworden voor evenementen en vooral ook tv-programma’s om de bijbehorende hashtag te communiceren. Zo is Twitter al in verschillende eco-systemen geïntegreerd. Verzorgen klantenafdelingen customercare via Twitter als snelste kanaal voor contact bij een klacht of vraag. Gebruiken politici hun Twitter-accounts zeer actief in campagnetijd en is gegarandeerd het laatste nieuws over een crisis te vinden op Twitter, inclusief de hoaxes en geruchten.

Socialmedianetwerken

Twitter volgt met de beursgang de andere socialmedianetwerken LinkedIn en Facebook. Vorig jaar was er de veel besproken beursgang van Facebook. Facebook, begonnen in 2004, staat na een halvering van de koers nu toch 25 procent hoger dan de originele openingskoers. Daarbij staat LinkedIn al een jaar langer op de beurs. Als oudgediende is LinkedIn (ontstaan in 2003) helemaal een goede investering gebleken. Investeerders hebben dus veel vertrouwen in de toekomst van de social netwerken, juist door het netwerkeffect en de schaalbaarheid van zulke bedrijven. Ik kies bewust even deze bedrijven als vergelijkingsbasis en niet de spelers in Azië.

Waarde van gratis

Ik zal niet te diep ingaan op de financiële kant van de beursgang. Het fenomeen van socialmedianetwerken is interessant. Gratis de infrastructuur beschikbaarstellen, maar af en toe wel de eye balls prikkelen met advertenties en daar de juiste balans in vinden zonder dat het schade brengt aan de community, dat is de uitdaging voor alle socialmediaplatformen en dus ook de komende tijd voor Twitter. Initiatieven zoals App.net hebben tot nu toe gefaald omdat ze niet de massa hebben kunnen bereiken. Het achterliggende model daarbij is juist om alle commerciële activiteiten af te kopen en voor de infrastructuur te betalen. (Waar ik overigens nog steeds erg in geloof, alleen is het daar nu nog te vroeg voor.)

Potentie Twitter

De beweging die Twitter heeft ingezet om de omzet te laten stijgen, is drieledig. Salesteams over de hele wereld optuigen, mobile advertising en vooral belangrijk: connectie zoeken met de TV-kijkers. Dit laat Twitter ook duidelijk zien in de overnames die zij hebben gedaan, in korte tijd liefst 31. Dit is gefinancierd met het opgehaalde geld van venture capital, in totaal 1,16 miljard dollar in verschillende financieringsrondes.

Daarbij ontwikkelen ze nu vooral de Twitter Cards. De 140 tekens zijn heilig, maar er kan een hoop content omheen gebouwd worden. Zoals bijvoorbeeld een preview van nieuwsartikelen, foto’s, maar ook direct een e-mailadres achterlaten binnen een Twitter Card om mee te doen aan activaties of aan te melden voor events en e-mailinglijsten.

Uitdagingen van de toekomst

De waarde van een bedrijf bestaat uit alle toekomstige cashflows, teruggerekend naar de huidige tijd. En dus kan het zo zijn dat een verliesgevend bedrijf nu vele miljarden waard is omdat er wél een verwachting van winst in de verdere toekomst bestaat. De focus zal dus bij Twitter liggen op hoe ze de community in stand kunnen houden, of liever, uitbreiden, en toch dit kunnen monetizen. We zijn namelijk natuurlijk wel een vluchtig volkje online, dus het is een fijne balans.

Factoren die meespelen in de waardebepaling en de potentiële omzet die Twitter kan gaan draaien zijn:

  1. Het is vooral mobiel. En er is nog geen enkel mobiel platform dat de omzetten heeft gehaald die op desktop zijn behaald (of ze moeten ook stickers gaan verkopen).
  2. Twitter is niet voor iedereen. Het is aan de top-10 procent van de internetgebruikers die zich wil uiten. Niet iedereen houdt ervan om te Twitteren. Veel mensen in mijn omgeving hebben het geprobeerd, vonden het niet interessant en zijn gestopt. Dat zie ik niet direct met LinkedIn bijvoorbeeld.
  3. De inflatie van de eyeballs (voor de lange termijn). Voorlopig stroomt er nog wel genoeg geld naar online vanuit traditionele media. Maar er komt een kantelpunt in de toekomst waarbij advertising niet meer werkt.
  4. Targeting. Twitter heeft het héél laagdrempelig gemaakt om aan Twitter te beginnen, maar heeft daardoor niet zo’n rijk gevuld profielenbestand als LinkedIn of Facebook. Natuurlijk kan er heel veel worden afgeleid van zowel het Twitter-netwerk (connecties van een account) als van de content die over het netwerk gaat, maar toch is de doelgroep moeilijker te targeten dan de andere socialmediaplatformen.

Conclusie

De volgende fase voor Twitter is aangebroken. Waarbij naast de eigen leus ‘right time marketing‘ er nu ook realtime waardering is van het eigen bedrijf. Dit betekent ongetwijfeld meer druk op continue omzetstijging. Elk kwartaal willen aandeelhouders groei zien in omzet en uiteindelijk winst, dus is er meer focus op korte termijn. Dat gaan jij en ik dus zien in onze Twitter-timeline.

Twitter is in korte tijd een volwassen mediabedrijf geworden. En de oprichters zijn alweer bezig met hun nieuwe projecten zoals Medium en Square. Beide bedrijven zijn ook al gigantisch succesvol.

Zonder winst te maken op dit moment en met nog geringe omzet, gaat Twitter nu toch voor 26 dollar per aandeel naar de beurs. Dat betekent dat het bedrijf een waarde vertegenwoordigt van 14 miljard US dollar. De openingskoers zal misschien wel een stuk hoger liggen dan dat door de grote hype die er is ontstaan rondom de beursgang. Maar om te eindigen met Jesse Livermore, ’s werelds grootste aandelentrader ooit:

“People who look for easy money invariable pay for the privilege of proving conclusively that it cannot be found on this earth.”

Credits afbeelding: Pascal Subtil (CC)

Edwin Res
Marketing manager bij ZonnepanelenDelen

Denkt na door te schrijven. Marketing manager bij ZonnepanelenDelen. Altijd bezig met online business modellen, netwerken en sport.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!