Twitter’s Instagram-probleem

3 juli 2015, 11:00

Eind 2010 kwamen de oprichters van Twitter en Facebook bij elkaar in het huis van Facebook CEO Mark Zuckerberg. De boodschap van Facebook was duidelijk: “Wij willen Twitter kopen.” De Twitter-oprichters waren nooit echt van plan geweest om te verkopen en wilden eigenlijk vooral weten wat Facebook voor ze wilde betalen. Toen het bedrag ook nog eens beduidend lager was dan ze hadden verwacht, was alle twijfel verdwenen. Tot een officieel aanbod kwam het nooit, ondanks het dreigement van Zuckerberg dat Facebook steeds meer ‘Twitter-achtige’ functies zou gaan ontwikkelen als de verkoop niet plaats zou vinden.

Een paar weken terug werd duidelijk dat dit geen loos dreigement was van de Facebook-oprichter. In de week dat Twitter haar vierde ceo ontsloeg, lanceerde Instagram (in 2012 gekocht door Facebook voor 1 miljard dollar) definitief hun aanval op Twitter.

Realtime

Een van Twitters belangrijkste voordelen is het realtime karakter van het socialmedianetwerk. Veel gebruikers vertrouwen op de service als belangrijke nieuwsbron voor de sector waarin ze werkzaam zijn. Daarnaast start een groot aantal normaal gesproken passieve gebruikers massaal hun Twitter-app weer op, wanneer er groot nieuws is in de wereld, zoals de uitreiking van de Oscars of de WK-finale. Het nieuws van de Osama Bin-Laden raid was als eerste op Twitter te lezen omdat iemand uit het dorp waar het plaatsvond tweette over hetgeen hij vanuit zijn raam zag gebeuren.

Explore

Instagram lanceerde vorige week een belangrijke feature die erop gericht is om Twitter naar de kroon te steken als het gaat om deze realtime nieuwswaarde. De nieuwe versie van de ‘Explore Tab is nu nog exclusief in de V.S. beschikbaar alvorens deze de komende maanden over de rest van de wereld wordt uitgerold.

Bovenaan de tab bevindt zich de ‘Trending‘-sectie (vergelijkbaar met Twitter’s ‘Trending Topics’) waar gebruikers in realtime de onderwerpen, evenementen of plaatsen vinden waar andere gebruikers op dat moment de meeste berichten over plaatsen. Op deze manier laat Instagram de wereld in realtime zien aan hun gebruikers.

Slapeloos

Dit transformeert de service in één klap tot een waardevolle nieuwsbron. Met Instagram’s 300 miljoen gebruikers en 70 miljoen foto-uploads per dag was het netwerk al groter dan Twitter. Nu lijkt de aanval ingezet op de belangrijkste reden voor veel gebruikers om Twitter dagelijks te gebruiken.

Wie de nieuwe ceo ook wordt, Instagram zal hem of haar ongetwijfeld een aantal slapeloze nachten op gaan leveren.

Oprichter en CEO van MrWork. MrWork ondersteunt bedrijven bij het bereiken van de juiste kandidaten op Social Media. De diensten van MrWork variëren van vacaturecampagnes tot complete Employer Branding strategieën.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!