Uitgelezen: Contentmarketing

13 juli 2017, 13:00

Recensie Contentmarketing van dr. Suzanne de Bakker

Een boek over Contentmarketing en dit keer op niveau. Een goed overzicht met alle cases, onderbouwingen en onderzoeken die er maar zijn gedaan. Maar het blijft voor mij een worsteling met het begrip zelf.

Bob Hoffman heeft in 2014 een pracht van een speech gegeven op de Advertising Week onder de titel ‘The golden age of bullshit’ en sprak daarbij mijn gevoel over dit onderwerp in een zin uit: “Content, I hate that fucking word”. Vanaf 14:56.

Nog altijd middelenmarketing

Wat is nou het verschil tussen contentmarketing en social media marketing, of de nog oudere begrippen online marketing en internetmarketing? Contentmarketing is eigenlijk de ergste, het beschrijft niet eens meer het marketen binnen een bepaald domein (internet) maar alleen nog maar een middel: content.

De worsteling met dit begrip heeft bij mij altijd bestaan, ik schreef (ook in 2014) deze blogpost en dat is nog steeds mijn gevoel.

Helder over contentmarketing

Het boek van Suzanne is een goede uitzondering in de contentmarketingopleidingen, -artikelen en -boeken die ik tot nu toe tegenkwam. Het zet vanuit een definitie alles neer waarbij de volledigheid en basis uitstekend zijn. Als je hiermee aan de slag gaat is het zeker de moeite waard.

En ik kan hier verder over recenseren maar dan krijg je toch het gevoel: Johan Derksen die zegt hoe Dolberg moet spelen, of voor de niet kenners: ik zie Suzanne als een echte kenner, mijn bureau maakt en organiseert content voor klanten, maar ik voel me niet de autoriteit die de wetenschap erachter moet recenseren.

Toen zag ik het licht: dit boek had niet in deze context geschreven mogen worden. Het is een boek voor studenten en ik hoop dat studenten dit samengesteld aangeboden krijgen als onderdeel van een totaalplaat. Als je alleen maar dit boek onder ogen krijgt, ontstaat de suggestie dat contentmarketing iets is waar je separaat mee aan de gang gaat, maar dat is nooit zo. En ik begin bij het schrijven van deze post erger te vermoeden.

Zojuist bereikte mij per LinkedIn dat iemand bij Beeckesteijn is afgestudeerd in de richting contentmarketing en crossmedia. Nou gooi ik dat maar even op het imago van Beeckesteijn: commerciële school voor rijkelui. Maar ik kan niet anders dan mijn zorgen uiten over de richting die dit op gaat.

“Het crossmedia- en contentmarketingvakgebied richt zich op het optimaal laten samenwerken van de verschillende media zoals internet, televisie, radio, print, social media, games, mobiele devices en events.” – De beeckestijn gids: Content Marketing & Cross Media (post-HBO opleiding)

Marketing is marketing en na Kotler had hier niet teveel over moeten worden geschreven. De eindeloze specialiteiten in dit vak kunnen naar mijn smaak worden afgeschaft, aan de 4p’s heb je voldoende en gooi er eventueel een paar extra p’s tegenaan. Daar heb ik ook geen bezwaar tegen. Maar er is marketing en er is promotie en contentmarketing valt onder dat laatste.

Het niveau van een platte autoverkoper

Contentmarketing, storytelling, branded content, branded journalism. Het uitvinden van en strooien met nieuwe begrippen. De platte tactiek van een autoverkoper om de gemiddelde marketingcommunicatie- en communicatieprofessional onzeker te maken.

Laten we studenten echt opleiden

Studenten moet niet geleerd worden een blinde vlek te ontwikkelen voor andere onderdelen hiervan. Contentmarketing als hoofdstuk van een totaal is prima. Als dat op het niveau kan waarop Suzanne dit heeft aangevlogen is dat mooi, dan hebben we nog eens wat aan afgestudeerde HBO’ers.

Kortom: ik maak me niet zozeer zorgen over dit boek, maar wel over onze opleidingen. Niet het niveau van Beeckesteijn, commerciële slimmigheid is altijd goed. Maar HBO is van ons allemaal, daar moeten we dit niet hebben.

Bas en Stef worden het ook niet eens over contentmarketing

Voor ons is het boek Contentmarketing gesloten en we maakten er een podcast over in de digitale wasmachine: een vermakelijk gesprek, toch?

Stef Heutink
Creatief Directeur bij IVRM Reputatie

Stef is van origine een digitaal strateeg, al sinds 1993 gefascineerd door het medium internet en alles wat daarmee te maken heeft. Vanuit die hoek houdt hij zich nu zo’n 15 jaar bezig met merkstrategie en de invloed die dat heeft op reputatie. Stef was tot 2018 bij diverse bureaus verantwoordelijk voor strategie en creatie. Ook werkte hij een aantal jaren als zelfstandig adviseur. Sinds 2018 is hij creatief directeur bij IVRM Reputatie. Zijn specialisme richt zich op het ontrafelen van de kern van een organisatie of merk en het daaruit bedenken en ontwikkelen van communicatie, merk, reputatiestrategieën. Bij IVRM is Stef betrokken bij complexe positioneringsvraagstukken van klanten en creatieve vertaling naar middelen.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Iris

    Interessant artikel Stef! Zeker om het feit dat in het hedendaagse studieprogramma vaak geen specifieke aandacht is voor ‘content marketing’. Dit is toch wel de toekomst van het internet, marketing en het bereiken van je doelgroep. Wat mij vooral bijgebleven is, dat je vooral moet oefenen en doen. Het boek van Aartjan van Erkel bijvoorbeeld (noem maar even geen naam i.v.m. promotie) geeft je een duidelijk inzicht in content marketing. Dit heeft zeker bijdrage geleverd bij de ontwikkeling van het concept van http://www.marketingscriptie.nl. Door het uitvoeren van content marketing kan je als bedrijfszijnde onderscheiden van de concurrent, wat in deze tijd erg belangrijk is.


    15 juli 2017 om 15:40
    Yorrick

    Is dit een advertorial voor het boek “content marketing” geschreven door Suzanne de Bakker? Ik begrijp het probleem niet zo goed wat er fout is aan de term Content Marketing / Content Marketeers etc.. Naar mijn mening zijn de meeste vormen van Marketing / Communicatie / Branding / Social media in en met elkaar verwikkeld. Het wordt enkel gebruikt als term om het meer af te bakenen. Dit laatste met name bij grotere organisaties.


    3 augustus 2017 om 12:32
    thomasvanmanen

    Hi Yorrick,

    1 ding is zeker: dit is geen advertorial. Het is een recensie; vandaar ook de ondertitel “Recensie Contentmarketing van dr. Suzanne de Bakker” 😉

    Ik denk dat je gelijk hebt dat er veel vervlechting is, de auteur van dit verhaal vraagt zich af of het nodig is die afbakening te handhaven. Zeker in de presentatie van het onderwerp naar studenten.


    3 augustus 2017 om 13:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!