Uitgelezen: Ladders zwemmen niet, Kurt Ostyn

29 maart 2013, 07:54

De naam Kurt Ostyn komt jullie wellicht vaag bekend voor. Hij is nl. die Belgische 'hunk met een goddelijk lichaam' die z'n typische werkdag met ons deelde in zijn populaire blogpost Dagboek van een marketinghoer. Inderdaad, schrijven kan Kurt wel. Niet heel verwonderlijk dan ook dat hij onlangs een boekje uitgaf: Ladders zwemmen niet – waarin overigens ook het dagboek is opgenomen. Wij hebben het uitgelezen.

Naar de top

De ladder willen beklimmen, die wens lijkt in een ieder van ons te zitten. Maar wat als je de top van die ladder niet bereikt? Of het uitzicht je niet aanstaat? Of, erger nog, de grond onder je ladder vandaan lijkt te zakken? Dat zijn de vragen die Ostyn zich stelt in 'Ladders zwemmen niet'. En die laatste vraag is vanuit het perspectief van de economische crisis zo gek nog niet. Tijd voor een herbezinning.

In een kort verhaal en een vlotte schrijfstijl en de nodige humor schudt Ostyn aan de ladders van de lezers, in de hoop dat we ze loslaten. Want dat laatste is volgens hem de enige manier waarop we de kansen van de 21ste eeuw kunnen pakken. Hij geeft daarbij 7 tips, waaronder het links laten liggen van lineaire denkers (veelal mannen), het betrekken van web-denkers (inderdaad, veelal vrouwen), het betrekken van jongeren, het niet willen werk als individu, maar in samenwerking met anderen en het omarmen van het internet.

Organismen

Die tips zijn nodig omdat organisaties in de toekomst meer als organismen gaan functioneren, waarbij ze van het model van de Eiffeltoren gaan naar dat van het Atomium. Om in de lingo van het boek te blijven: van ladders naar de toonladders van een jamsessie, waarbij iedereen samenwerkt aan de melodie en toch z'n eigen creativiteit kwijt kan en inbreng heeft.

Het verhaal leest als een pamflet waarin Ostyn ons wil doordringen van de noodzaak van een andere kijk op ons leven en succes. Alhoewel, misschien leest het meer als een whitepaper. Want het zal niet zonder reden zijn dat hij juist bij het punt over het omarmen van het internet een relatief lange uitstap maakt naar de toekomst van winkels – inderdaad een doelgroep van Ostyns marketingadviseurs.be.

Is dat erg? Nee, het lijkt een mooie case van contentmarketing. En goeie ook, want deze content moet ook nog eens betaald worden. Maar het is wel heel Hollands om daarover te beginnen natuurlijk. En misschien kunnen we ook op dat vlak nog iets leren van onze zuiderburen?

Bestellen

Het boek wordt in eigen beheer uitgegeven en kan hier worden besteld voor €20,- (voor Nederland, €18,- binnen België).

Credits afbeelding: Ben Cumming (CC)

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Cis Scherpereel

    Kurt heeft de gave om complexe structuren en termen in mensentaal te “vertalen”. Zo kennen we hem al een tijdje en ik moet zeggen: samenwerken met hem is altijd verrijkend. Kurt is niet alleen een goed verteller. Hij luistert ook vol respect. En dat is écht niet iedereen in die wereld gegeven.

    Het boek heeft niet de intentie de wereld te veroveren, maar is net daarom verfrissend genoeg om het in huis te halen.


    29 maart 2013 om 20:27
    Kurt Ostyn

    Deugddoend om dit te lezen. Zowel de samenvatting van Bram als de reactie van Cis. Dank u.


    1 april 2013 om 16:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!