Uitgelezen: Marketingplan voor ondernemers in het MKB
Het boek Marketingplan voor ondernemers in het MKB door Marteyn Roes en Nino Adamo heeft een heldere propositie, een goede start! Het boek richt zich namelijk op twee doelgroepen: MKB-ondernemingen zonder marketingcommunicatie-afdeling en opleidingen binnen het hbo die niet gericht zijn op marketing en communicatie. Wie het boek doorbladert, ziet al snel dat het boordevol duidelijke voorbeelden, tips en schema’s staat. Dat past bij de belofte om ‘een meer pragmatische benadering van marketing’ toe te passen.
Begin bij het begin
Het boek start met een overzicht van de door de MKB’er te nemen stappen om zijn eigen marketingplan succesvol in te zetten. Het gaat met duidelijke voorbeelden in op het belang én verschil tussen een missie en visie voor de onderneming en stelt de ondernemer (of student) voor een aantal keuzes. Aan de hand van het domeinschema van Abell en het opstellen van een productmarktcombinatie leert de lezer zijn eigen bedrijf (weer) kennen. Voor de ervaren marketeers wellicht overbodig, maar de doelgroep van het boek bestaat nog steeds uit MBK’ers en studenten. De vele tips begeleiden de lezer prima. Fijne verrassing is de praktijkcase over Simon Sinek’s Why? Ik hoop inderdaad dat ondernemers er daadwerkelijk achterkomen waarom ze het allemaal doen.
Ruime aandacht voor analyse
Een groot gedeelte van het boek gaat over onderzoek en analyse – studenten leren welke vormen van onderzoek ze kunnen toepassen en welke (online) tools ze daarvoor kunnen gebruiken. De diverse analyses worden kort en bondig beschreven. Het is fijn dat elke vorm van analyse, zoals interne, externe en SWOT, met goede voorbeelden en cases uitgelegd wordt. Een overzicht van analyses:
- interne analyse;
- DESTEP-analyse;
- brancheanalyse;
- afnemersanalyse;
- distributie- en leveranciersanalyse;
- SWOT-analyse.
DMU-analyse essentieel voor contentmarketing en netwerken
Het is een bijna een vervelend woord aan het worden: contentmarketing. Toch kan geen enkele onderneming zonder een gedegen plan waarbij content een belangrijke rol speelt. Deze content moet aansluiten bij de belevingswereld van de diverse doelgroepen (of persona’s). Het boek beschrijft daarom gelukkig ook een DMU-analyse en geeft in een tip aan dat dit een belangrijke rol speelt in de promotiematrix.
Door de grote hoeveelheid aan analyses en modellen struikelt het boek enigszins bij de uitvoer ná deze fase. Na driekwart van het boek gaan we over op strategiekeuze en marketingmix. Waarbij pas aan het einde van het boek wordt ingegaan op ‘netwerken’. Dit ruime begrip komt echter niet helemaal van de grond. De praktische en pragmatische uitvoer (een belofte van de makers) is een beschrijving van online middelen, zoals LinkedIn, Facebook en Twitter.
Conclusie
Het boek Marketingplan voor ondernemers in het MKB leest fijn en is een aanrader voor de MKB’er die gedegen aan de slag wil met zijn eigen marketingstrategie. De grondige analysevormen dwingen de ondernemer om keuzes te maken. Na deze inzichten gaat het boek erg snel over tot marketingmix en netwerken, terwijl dit juist de onderwerpen zijn waar de (pragmatische) ondernemer naar op zoek is.
De meeste ondernemers zijn juist op zoek naar de conrete uitvoer van het plan. In de volgende druk zou dit nog meer aandacht mogen krijgen, zodat de ondernemer of student na de analyse zelfverzekerd aan de slag kan met een mooie mix van online en offline media.
Over het boek
Titel: Marketingplan voor ondernemers in het MKB
Auteurs: Marteyn Roes & Nino Adamo
Uitgeverij: Noordhoff Uitgevers
2e druk ISBN 9789001820671
Prijs: € 32,50