Uitgever en Chef internet van Telegraaf.nl over het succes als eeuwige tweede
Telegraaf.nl is al jaren de eeuwige tweede onder de nieuwssites in de STIR top-100. Toch halen ze als tweede site ook twee keer zoveel advertentiegelden op dan de aanvoerder van de lijst Nu.nl. Welke formules zitten er achter de voordeur? Hoe werken ze met adverteerders? Waarom maken ze 60% van de content zelf en hoeveel mensen zijn hiermee bezig? Ik interview Lara Ankersmit, de uitgever van De Telegraaf en Marco van der Laan, Chef internet en krijg antwoord op deze vragen.
Zo werkt Telegraaf.nl steeds meer samen met adverteerders om campagnes op te zetten die zowel voor de lezer als voor de adverteerder interessant zijn. Dat doen ze onder de noemer sponsoring. Eigenlijk is dit een vorm van non-spot advertising waarmee ze slim de kelderende CPM prijs van banners kunnen vermijden waar bijvoorbeeld de concurrent nieuwssite Nu.nl wel last van heeft.
Andere verschillen met Nu.nl is dat er op de website van De Telegraaf niet klakkeloos ANP berichten worden overgenomen. Alles wordt onderzocht en zo nodig herschreven door eigen journalisten om ambtelijke taal zoveel mogelijk te vermijden. Ook is het mogelijk om op ieder nieuwsbericht te reageren, iets dat op Nu.nl nog steeds niet kan.
Telegraaf.nl doet nog niet zo heel veel met internetvideo vergeleken met andere sites. Toch hebben ze de eerste stappen gezet met een live interview reeks waarin ze bekende Nederlanders interviewen. Topper hierbij was Yolanthe Cabau van Kasbergen die 250.000 kijkers trok toen ze zo vriendelijk was te laten zien dat ze haar eigen lingeriemerk droeg.
Ze timmeren hard aan het web bij de Telegraaf. Samenwerkingsverbanden met Hyves, ontwikkelingen op mobiel en redesigns om het lezen van en reageren op nieuws nog prettiger te maken. Eindelijk beginnen kranten te begrijpen dat het niet uitmaakt waar je het nieuws leest, zolang het maar het nieuws is van hun krant.
Leuk! De dame heet trouwens Lara AnkerSMIT
even helemaal off-topic: voor hoe lang staat die biz4biz-advertentie in de feeds van MF gepland? Het is niet echt storend in het begin maar iedere keer neem je toch een kijkje, als je ziet dat er ongelezen feeds zijn en dan wordt het toch wel irritant.
@Maarten: naam in ieder geval snel aangepast, thx!
@zbdigitaal: huh? dat was toch al weken geleden? ik krijg deze namelijk helemaal niet meer te zine; jij nog wel? Kun je screendumpje sturen? Thx!
@ Marco: ik zie ‘m, in Netvibes, al een hele tijd, steeds komt ie terug op de vierde plaats. De ene dag als ongelezen, de dag erop weer niet.
Nu weet ik dat Netvibes ook nogal wat kuren heeft de laatste weken dus daar kan het ook aan liggen. Maar het is dan wel typisch dat het steeds die is.
Ik zal de dump even naar je sturen!
Ik bezoek dagelijks nu.nl en telegraaf.nl. Beide prima sites echter telegraaf heeft altijd al de neiging gehaad om nu.nl naar beneden te halen. Echt zware minpunten kan ik niet noemen van nu.nl maar lijstje van minpunten Telegraaf heb ik zo opgenoemd:
– Veel advertising ten kosten van gebruikerservaring.. voorbeeld is advertentie mandemakers keukens, keukenconcurrent ect… Deze gaan over de content heen
– Het zwaar censureren van kritiek op de telegraaf in de reacties. Zo is mijn commentaar over het aantal persberichten over het zusje van Jan Smit meerdere keren verwijderd. Ik suggereerde dat ze waarschijnlijk betaalde voor deze nieuwsaandacht. Zou in strijd met de regels zijn.
-niet objectief nieuws.. men heeft al snel een mening over het nieuws
Opzich zijn die streams met BNN’ers wel leuk echter noem het chat.. want chatten met een bnn’er is niet mogelijk… het is dus niet interactief.. maar gewoon een stream.
Tevens benieuwd hoe de telegraaf denkt over het succes van nu.nl… want eigenlijk zou het toch heel logisch zijn dat telegraaf nr 1 zou moeten zijn. Volgens mij bestonden zij namelijk eerder online dan nu.nl
Beetje kritiekloos stukje over de Telegraaf. Dat ze online aan de weg timmeren zal niemand ontkennen. Maar ik begrijp niet waarom er wordt geroepen (sneer?) dat Nu.nl ANP klakkeloos overneemt, terwijl er geen woord gerept wordt over hoe Telegraaf gebruik (misbruik?) maakt van tendenieuze koppen, soms suggestief taalgebruik en items die nogal eens een bedenkelijk niveau halen. Daar word ik op Nu.nl niet mee lastig gevallen.
Let wel, Telegraaf is uitstekend bezig haar doelgroep te faciliteren en brengt soms vernieuwende zaken, waarvoor hulde, maar dat laat onverlet dat er ook wel met enige kritische blik naar gekeken mag worden.
Wij hebben inderdaad wel degelijk respect voor de prestatie van Nu.nl.
Als wij het over Telegraaf.nl hebben, dan hebben wij het over meer dan de homepage. Het gaat dan ook over bv. Telesport.nl, waar wij in de sport zomer veel eigen content hebben gemaakt. Vanaf het EK, de Tour de France en vanuit China / Peking.
Naast reactie mogelijkheden, hebben wij met de Poule spellen (EK Poule, etc.) ism Sportdreams en Hyves extra interactieve mogelijkheden geboden.
Het klopt inderdaad dat wij geen reacties plaatsen bij artikelen over mensen die overleden zijn. Dat is een bewuste keuze.
Leuk item, ze zijn daar inderdaad wel goed bezig. Toch blijf ik me verbazen hoe ontzettend afgrijselijk lelijk die site is. Na de redesign is het iets beter geworden, maar het blijft vrij schokkend dat zo’n grote krant niet inziet dat layout op papier iets anders is dan layout op een scherm.
Geen wonder dat de telegraaf meer omzet behaalt dan nu.nl. De site van de telegraaf staat immers tjokvol reclame. Eerlijk gezegd blijft het me verbazen dat deze site nog bezoekers trekt, want je moet je altijd door een woud van popups en overvliegende banners worstelen alvorens je iets van content ziet.
Maar dat vind ik nog niet het ergste. Wat me nog het meest stoort, is het totale gebrek aan transparantie bij de berichten van de telegraaf. Ankersmit trompert dan wel over de eigen content, maar steeds weer valt me op dat de telegraaf wel heel gemakkelijk is met het overkalken van met name buitenlandse bronnen, met geen enkele wijze van bronvermelding.
Waarom niet gewoon de bron noemen, zoals bv nu.nl wel doet? Wat is daar toch mis mee?
Goed,
Dus Vincent heeft (1) een naam verkeerd en (2) meerdere feitelijke onjuistheden zoals Laurens reeds aangaf. Dat geeft het artikel geen enkele waarde meer voor mij. The usual kritiekloze bende die ik inmiddels wel ken van Vincent. Maar Lara, jouw reactie verbaast me nogal.
De Telegraaf kiest heel bewust wanneer je kan reageren en wanneer niet. Dat is qua pageviews een ‘slimme’ zet, maar ga hier niet hypocriet verkondigen dat dat alleen bij overlijdensgevallen zo is. Misdragende bontkraagjes kunnen op 400+ reacties rekenen (‘Geert doe er wat aan’), maar als ik nu De Telegraaf-homepage voor me heb zie ik dat ik op de eerste drie berichten niet kan reageren.
Terwijl daar niemand dood is (nou ja, de AEX wellicht). Kom er gewoon voor uit dat seks, allochtonen en voetbal wel open gezet worden omdat dat scoort en de rest niet. Doe me dan maar Nu.nl. Kan je op elk bericht reageren en heb je niet van die sneaky kop en intro’s waarbij je moet doorklikken om er achter te komen dat de gebeurtenis niet in Nederland plaatsvond.
En Vincent… Als je promotie maakt, probeer het dan in ieder geval feitelijk juist te houden. Voor een bericht op Marketingfacts valt me dit zwaar tegen.
Ik moet eerlijk gezegd wel een beetje glimlachen als ik lees dat De Telegraaf ook wel eens kritisch bekeken mag worden….Ik denk dat er regelmatig kritisch naar ons gekeken wordt. Een aantal van bovenstaande reacties laat dat ook zien. Dat is prima, dat doen wij zelf ook.
@Jeroen, wat betreft de reacties. Ik reageerde daar op het vb van Laurens aanhaalt, wat over een persoon gaat die is overleden.
Overigens kan iedereen onze artikelen op Digg, MSN reporter, etc. plaatsen en daar reageren. Zelfde principe als Nujij.
Voor de bloggers bieden wij Twingly, waarmee je ook altijd kunt reageren op artikelen.
@jeroen. Een opmerking dan over de reacties:
Ik heb een halfuurtje geleden even een kleine telling gedaan. Er stonden toen 54 berichten op de homepage van telegraaf.nl. Van die 54 waren er 27 waarop je kon reageren. Van die 27 gingen er 3 over voetbal (en dan reken ik de Engelse spelersvrouwen voor het gemak maar even mee), één over allochtonen en één over seks. De voorpagina van telegraaf.nl verandert de hele dag door, dus die aantallen zullen ongetwijfeld wijzigen, maar je begrijpt mijn punt… Er zijn meer artikelen die we niet ‘reageerbaar’ maken, maar er zijn er ook meer waar je wel op kunt reageren.
Lara en Marco draaien er omheen. De stelling was:
“Ook is het mogelijk om op ieder nieuwsbericht te reageren.”
Dit is evident niet waar, zoals Jeroen ook aangeeft.
Wat een kansloos artikel dit. Everts begrijpt niks van het ANP-principe zoals zoveel media dit gebruiken en waar bijvoorbeeld ook de gehele gratis dagbladenmarkt ook op gebaseerd is (alleen brengen zij het een dag later). Je gaat toch geen berichten van ANP kopen en dit vervolgens niet ‘klakkeloos’ overnemen?
Verder is het prima als je graag onder elk bericht de onderbuik van Nederland ziet hangen en hier de hele avond van wil genieten, maar NU doet dit een stukje slimmer met een aparte site.
Ze timmeren hard aan het web bij de Telegraaf? Wat fijn voor hun dan dat NU.nl zich niet ontwikkeld……
@Calvin: Filmpje ook bekeken? Enlighten us over het ANP-principe.
@j.b.van Marle. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met ‘er omheen draaien’. “Er zijn meer artikelen die we niet ‘reageerbaar’ maken…” schreef ik hierboven. Ik reageerde verder alleen op de bewering van Jeroen dat telegraaf.nl uitsluitend seks-, voetbal- en allochtonenverhalen reageerbaar maakt.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!