Valt er geld te verdienen met weblogs?
De Wall Street Journal heeft een interessant interview met Alan Meckler (Jupiter Research) en Jason Calacanis (Weblogs, Inc) over de mogelijkheden voor weblogs om geld te verdienen.
Terwijl Calacanis redelijk positief is over de mogelijkheden:
(…) Today you can start a blog, build an audience, and give the advertising slots to AdBrite or Google AdSense. With three or four ad slots you’re gonna do a $3 to $10 RPM (revenue per 1,000 pages viewed) with these automated tools on average. So, if you can do 500,000 pages a month — which isn’t easy — you can make $1,500 to $5,000 a month. That’s today and without a sales person. (…)
is Meckler kritischer en in mijn ogen realistischer:
(…) Jason, good stuff as usual for one so sharp and original! But look at the number you have in your reply — 500,000 per month (page views) is virtually unattainable for 99.999% of all bloggers. (…)
Want laten we eerlijk zijn, met wereldwijd ca. 200 miljoen weblogs en een jaarbesteding van 16,6 miljoen dollar, verdient de gemiddelde weblogger op dit moment nog geen 0,10 euro per jaar!
Ik ben benieuwd wat jij dan verdient? 😉
De vraag is of je gaat bloggen voor een extra boterham of dat je het leuk vindt om te doen.
Volgens mij het laatste!?
Robert-Jan
Absoluut lijkt mij, al is het met al die overnames de vraag of het bloggen op dat moment geen ‘moeten’ wordt, bedrijven investeren niet zomaar in je blog.
Wel lijkt ook bij een niet commerciële insteek in eerste instantie, de lokroep naar geld wel erg aantrekkelijk. zelf merk ik dit ook aan mijn eigen ‘weblog/fotolog’, met inmiddels dusdanig veel bezoekers dat het eigenlijk zonde is om hier niets mee te doen, dus automatisch vindt er een verschuiving van puur ‘leuk’ naar een combinatie van ‘leuk en verdienen’.
1000 pageviews?? In het slechtste geval 3 dollar.. Hmm, iemand anders hier een mening over?? Mijn mening is dat men bij blogs dit niet snel haalt, afhankelijk van het soort blog. Gekeken naarn marketingblog zoals deze is het begrijpelijk dat men eerder klikt naar relevante info van bedrijven (en hun diensten).
Ik denk dat de indirecte verdiensten veel interessanter zijn voor mannen als Marco. Door zijn naamsbekendheid gegenereerd met deze weblog kom je hem echt overal tegen volgens mij 🙂 Die praatjes zijn natuurlijk (vaak) betaald.
Weer vervalt men in het oude generaliseren en de insteek dat een weblog wel iets heel speciaals is en alsof AdBrite en AdSense de enige opties en hoop zijn.
We stellen toch ook niet de vraag “Valt er geld te verdienen met websites?”…
Het is de combinatie van aantal bezoekers, onderwerp en wat voor adverteerders of andere inkomstenbronnen daar het beste op aansluiten.
We stellen toch ook niet de vraag “Valt er geld te verdienen met websites?”…
Dat doen we wel degelijk!
Weet je dan nog niet dat verdienen met een website kan Peter?
De vraag HOE kan wel en ook daarin verschilt een doorsnee weblog niet tot nauwelijks van een ‘gewone’ website.
Waarom baseert men de vraag of je geld kan verdienen weer eens op de Adsense/-brite inkomsten. Iedereen weet toch dat je met ‘persoonlijke’ adverteerders veel meer kan verdienen en dus makkelijker een maandsalaris bij elkaar schraapt als je een website hebt die interessant is voor adverteerders?
Omdat veel mensen nog steeds denken dat een weblog iets heeeeel speciaals is en men het wiel opnieuw probeert uit te vinden.
Goed te zien dat men kritisch is op het interview in WSJ en op mijn redenatie over de gemiddelde verdiensten van een weblog. Het gaat bij 99,99% van de weblogs niet om de advertentie-inkomsten maar om hele andere zaken. Zo geldt inderdaad voor Marketingfacts dat het businessmodel niet is gebaseerd op advertentie-inkomsten (alhoewel die met campagnes zoals die voor Postbank en WebAds substantieel kunnen zijn). De belangrijkste inkomsten zijn die via spinoffs. Het is een fantastisch PR-kanaal voor mijn eigen bedrijf Upstream waarvoor ik sinds de start nog ‘niets’ heb hoeven te doen aan acquisitie (welk startende onderneming kan dat zeggen?) en de spinoffs voor Marketingfacts zelf (binnenkort Marketingfacts.tv, het Marketingfacts jaarboek en de diverse cursussen die inmiddels zijn gegeven). Ook voor de andere aktieve bloggers op Marketingfacts heeft het PR opgeleverd (persoonlijk en zakelijk).
Kortom, (be)oordeel niet te snel het succes van weblogs op basis van advertentie-inkomsten!
Or you just get MINI to sponsor you toblog. Or even better VLOG. Blogging is so last century. Get vlogging! See what I mean here http://www.vlogbymini.de
@Gabe: mooi voorbeeld inderdaad!
@Diederik: maar goed dat niet iedereen het altijd met me eens is 😉 Ik zeg overigens hetzelfde als wat jij nu zegt. Er is wel degelijk ruimte voor commerciele blogs (gebaseerd op het advertentiemodel) maar het percentage blogs dat daarvoor voldoende bereik haalt zal beperkt zijn. Een veel groter deel van de blogs zal op andere manieren profijt trekken van haar inspanningen.
@Marco: doe ik toch nog een beetje eigenwijs, maar ik schat het percentage niet in op 99,99%, maar denk aan significant lager deel. Uiteindelijk denk ik dat 20-30% van de weblogs een commercieel doel heeft/zal hebben. goh, lijkt wel de lagelanden variant van de discussie Meckler/Calacanis.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!