Van PressDoc.com naar pr.co – over ’the why’ van een rebranding
Het is april 2009 en daar is het 19e e-mailtje van iemand die ik nog nooit gezien heb, nog nooit heb gesproken en waar ik nog nooit van heb gehoord. De mail beschrijft een nieuwe 'revolutionaire' dienst, die vandaag in bèta gaat, met de vraag of ik erover wil bloggen. Het persbericht is toegevoegd als Word-bestand en er zijn 14 screenshots attached.
Dit is een gastblog van Patrick de Laive (@patrick), internetondernemer, oprichter en bestuurder van The Next Web en adviseur van Paydro, Wakoopa en pr.co.
Het Word-file en attachment-probleem
Aangezien ik op dat moment geen legale versie heb van Word en al hoofdpijn krijg van de manier waarop dit allemaal zo onhandig mogelijk voor me wordt gemaakt, laat ik het mailtje voor wat het is. Wel ben ik benieuwd naar de hoeveelheid berichten die 'echte' editors dan per dag krijgen (ik blog per slot van rekening zelf nauwelijks). Na een korte inventarisatie wordt het mij snel duidelijk… De manier waarop nieuws en content vergaard wordt 'is broken'. Alles moet anders.
Fast forward naar juli 2013. Inmiddels heeft PressDoc.com, waar ik adviseur ben, een mooie dienst gebouwd, waar bedrijven hun persberichten op een elegante manier kunnen delen met bloggers en journalisten. Meer dan 3.000 bedrijven hebben in de afgelopen 2 jaar gebruikgemaakt van PressDoc en elke maand komen daar nieuwe mensen bij. PressDoc is gestart om het Word-file en attachments-probleem op te lossen door een persbericht in een simpel maar slick format te gieten, zodat bloggers en journalisten veel sneller en makkelijker hun verhaal kunnen samenstellen.
PressDoc is zeker niet de enige die dit doet, velen pre-internet-persberichten en nieuwsdistributiebedrijven hebben een soortgelijke tool laten bouwen, maar de innovatie komt veelal van dat kleine Nederlandse clubje met die rare naam.
Rare naam?
PressDoc klinkt toch lekker? Ja, voor een Nederlander. Het is nog een .com ook. Niks mis mee zou je zeggen. Eind vorig jaar opende PressDoc haar deuren voor de UK en US, door ook ponden en dollars te accepteren. De website was altijd al in het Engels, maar de meeste klanten kwamen toch uit Nederland.
In Amerika dacht men heel anders over de naam, het woord Doc (dat wij associëren met document) wordt daar gezien als 'doctor', een persdokter. Daarnaast is de naam te limiterend. 'Doc', van document dus, verwijst naar een persbericht. PressDoc had aardig wat naamsbekendheid, maar als je vroeg wat het deed, was het antwoord: “Een digitaal persbericht”. Dat omvatte totaal niet wat PressDoc deed, maar zeker ook niet de kant waar het product op ging. De visie is om nieuwsvergaring en de PR-industrie radicaal te veranderen, efficiënt en transparant te maken.
PressDoc moest dus een nieuwe naam hebben. Een paar criteria:
- internationaal;
- niet beperkend, maar wel een duidelijke doelgroep aanspreken;
- het moet lekker bekken en 'brandable' zijn.
Intussen bouwt het team door aan een volledige toolkit voor de PR-industrie. Op zoek naar een nieuwe identiteit blijft één opmerking hangen:
“Wat SalesForce heeft gedaan voor salesteams, moeten wij doen voor communicatie en PR-teams.”
Als wij de PR-industrie ten positieve radicaal willen veranderen, moeten we ook gaan voor een naam met impact en als je dan toch bezig bent… waarom niet een 'industry defining name' zoals de Amerikanen dat zo mooi zeggen.
pr.co
Na niet al te lang zoeken komen we op die 'industry defining domain name': pr.co.
- Internationaal? Check!
- Niet beperkend en spreekt duidelijk doelgroep aan? Check!
- Bekt lekker? Check!
- Is het brandable? Dat zullen we nog moeten zien, maar ik kan wel beargumenteren dat het zelfs beter brandable is dan de .com.
- Kort? Kan niet korter!
.co is officieel de extensie van Colombia, maar is sinds enige tijd enorm populair geworden bij hippe techbedrijven (denk aan t.co dat twitter gebruikt, vine.co, maar ook Nederlandse startups als silk.co, human.co, push.co). De slogan van .co is: “it's short, SEO-friendly and Global“. Vooral SEO is een belangrijk aandachtspunt als je van een .com komt.
Ok, de naam is niet gratis en is niet makkelijk om te krijgen, maar we hebben er uiteindelijk wel voor gekozen. Op 1 oktober is pr.co aangekondigd in New York tijdens de TNW Conference USA en zijn alle huidige klanten gemigreerd naar het nieuwe 'premium'-domein en -product pr.co.
En?
De eerste resultaten zien er goed uit. 8 procent omzetgroei in oktober t.o.v. september en november doet het ruim 25 procent beter dan oktober.
De groei komt uit alle uithoeken van de wereld, maar vooral uit Nederland, USA en UK. Er is nog genoeg ruimte voor groei, het product wordt voortdurend doorontwikkeld en er is nog een lange weg te gaan om de grote Amerikaanse bedrijven de stuipen op het lijf te jagen. Maar ik ben trots op het team en het product dat stukje bij beetje de harten van zowel journalisten als marcom- en PR-professionals verovert.
Van .com naar .co is tot zover een succes.