Van vriendennetwerk tot marketingtool – Facebook anno 2015

17 juni 2015, 05:00

Hoe een sociaal platform evolueert tot conversieknaller

Met meer dan 7 miljoen dagelijkse gebruikers, waarvan meer dan 6 miljoen op mobiel, is Facebook in Nederland met afstand het grootste sociale netwerk en daardoor een belangrijk onderdeel in de onlinemarketingmix van veel marketeers. Het nieuwsoverzicht is het epicentrum van Facebook, zeker op mobiel: de meerderheid van de tijd op Facebook wordt hierop doorgebracht. Met steeds meer Facebook-pagina’s is de concurrentie voor een plekje in het nieuwsoverzicht van de gebruiker moordend. Om dat te behalen, is het van belang om te snappen hoe Facebook de inhoud van het nieuwsoverzicht bepaald.

Deze blogpost beschrijft het ‘hot topic’ Facebookmarketing in het Marketingfacts Jaarboek 2015-2016, waaraan ik samen met Peter Minkjan heb meegeschreven. Het Marketingfacts Jaarboek is het meest actuele handboek over de staat van online marketing in Nederland anno nu. Het boek helpt je als marketeer te bepalen welke middelen je inzet en met welke doelstellingen.

Lees er meer over of bestel ‘m nu!

De Facebook-pagina, die in 2007 werd geïntroduceerd, is voor bedrijven de hoeksteen van de inzet van Facebook-marketing. Facebook-gebruikers kunnen ‘fan’ worden, waarmee ze zich abonneren op de updates van de Facebook-pagina. Wat dat betreft is Facebook het ideale inboundkanaal: je fans geven zelf aan (‘opt-in’) dat ze berichten van je willen ontvangen.

Contentstrategie voor Facebook

Het besef dat je als Facebook-pagina je best moet doen om door je fans gezien te worden, is inmiddels bij de meeste bedrijven doorgedrongen. Zorg voor content die je fans interessant vinden en houd rekening met het Facebook-algoritme. De basis hiervoor is het ontwikkelen van een contentstrategie. Met het opstellen van een strategie bepaal je vooraf welke content je gaat plaatsen. Door thema’s vast te leggen heb je een houvast om berichten te maken die aan deze thema’s refereren. Daarnaast kun je een contentkalender maken waarin je belangrijke data en feestdagen bepaalt. Door structuur aan te brengen, ben je minder tijd kwijt om je doelgroep te bereiken.

Een slimme manier om inzicht te krijgen in je doelgroep is de zoekfunctie van Facebook gebruiken. Je kunt dan slimme zoektermen gebruiken als ‘people who like Marketingfacts and Coca-Cola’. Vervolgens selecteert Facebook al deze fans. Door enkele profielen te bekijken, zie je welke content je doelgroep interessant vindt, welke pagina’s ze nog meer interessant vinden en eventueel in welke groepen ze zitten.

Uitdaging voor marketeer: dalend organisch bereik

Het nieuwsoverzicht wordt steeds drukker. Zo is het totaal aantal berichten van pagina’s het afgelopen jaar verdubbeld. Hierdoor is de concurrentie voor een plek in de newsfeed van een gebruiker moordend. Facebook verandert en tweakt het nieuwsoverzicht algoritme continu om de gebruikerservaring te verbeteren. In het afgelopen jaar hebben ze een aantal wijzigingen doorgevoerd, waaronder:

  • Like-baiting – pagina’s die expliciet vragen om likes worden afgestraft;
  • Click-baiting – pagina’s die berichten plaatsen die uitnodigen om door te klikken zonder informatie te geven over wat de gebruikers te zien krijgen krijgen minder bereik;
  • Hoaxes – om het aantal scams, misleidende- en broodje-aap-verhalen in het nieuwsoverzicht te verminderen heeft Facebook het voor gebruikers makkelijker gemaakt om berichten te rapporteren en verbergen;
  • Te promotionele updates – berichten die enkel oproepen om een product te kopen of een app te installeren, krijgen van Facebook minder bereik;
  • Trending topics – Facebook kijkt steeds meer welke onderwerpen trending zijn en beloont berichten die hierover gaan;
  • Video – Facebook beloont pagina’s die video’s uploaden naar Facebook en geven deze veel ‘gewicht’ en daarmee bereik.

Genereer meer bereik

Geheel tegen deze trend in is er een aantal merken dat zich hier aan weet te ontworstelen. Zij zien juist het bereik en het aantal fans alleen maar toenemen zonder een cent uit te geven aan advertenties. Wat is hun geheim? Gebruik emotie, zelfexpressie en biedt praktische waarde (denk aan checklists, stappenplannen, complete gidsen en how-to’s). Daarnaast is timing belangrijk: hierop proberen bedrijven massaal op in te spelen door snel op het actuele nieuws in te haken met een grappige of relevant Facebook-bericht.

Naast dat veel bedrijven een pagina inzetten voor het creëren van organisch bereik en contact met (potentiële) klanten te onderhouden zetten ze advertenties in om aanvullend bereik te creëren, fans voor de pagina te werven, een boodschap onder de aandacht te brengen bij een specifieke doelgroep en om meer sales en leads te genereren.

Adverteer (slimmer) op Facebook

De mogelijkheden om te adverteren op Facebook worden steeds uitgebreider. Daarmee wordt het voor elk bedrijf interessant om in te zetten als advertentiemedium. Zo heeft Facebook de afgelopen jaren veel functies en technologieën ontwikkeld om je doelgroep optimaal te bereiken. Voor een optimale Facebook-advertentiestrategie worden custom audiences nog belangrijker. Met een custom audience kun je specifieke eigen ontwikkelde groepen bereiken. Zo kun je je klantendatabase met e-mailadressen uploaden. Een andere mogelijkheid is het opvangen van je websitebezoekers met behulp van retargeting. Door het opnemen van een stukje code (pixel) in je website bouw je vanzelf een doelgroep op. Alle mensen die je website bezoeken worden in deze custom audience geplaatst. Deze kun je later weer splitsen in specifieke doelgroepen. Met behulp van lookalike audiences, ook wel vergelijkbare doelgroepen genoemd, laat je Facebook een doelgroep maken die veel overeenkomsten heeft met je custom audience of paginafans.

Conversiepixel

Bij elke vorm van adverteren is het belangrijk te weten of je kosten opwegen tegen de opbrengsten. Dankzij de conversiepixel meet je hoeveel mensen vanuit je campagne je doelstelling hebben behaald. Zo kun je deze code instellen op je bedankpagina, op andere belangrijke pagina’s of je winkelwagenpagina. Uiteraard kun je de pixel ook configureren met orderbedrag. Zo zie je in de advertentierapportages direct hoeveel omzet je hebt gegenereerd met Facebook-advertenties.

Multi product ads/carousel link ads

Begin 2015 zijn voor alle gebruikers de multi product ads gelanceerd. Met deze vorm van adverteren kun je maximaal 5 producten in één advertentie kwijt. Deze kun je zelfs dynamisch maken door net als bij Google Shopping product feeds te koppelen in Facebook. Deze mogelijkheid is alleen toegankelijk voor bedrijven die gebruik maken van de Business Manager of externe advertentiepartijen.

Facebook is de gouden tool

Met Facebook heb je een gouden tool in handen om je doelgroep te bereiken, mits je je content afstemt op je doelgroep en doelen. Daarnaast zul je rekening moeten houden met het feit dat je niet elke fan bereikt. Door in te spelen op het algoritme van Facebook en de wensen van je fan, kun je Facebook optimaal inzetten in je marketingmix. Met behulp van de uitgebreide advertentiemogelijkheden is het mogelijk je doelgroep optimaal te bereiken en merkbekendheid vergroten of sales te genereren. Hoe nauwkeuriger en slimmer je dit aanpakt, hoe groter het succes.

Aljo Hartgers
Eigenaar van De Podcasters | Contentstrateeg | Docent HAN | Eigenaar bij De Podcasters

Eigenaar van Full Service podcastproductiebedrijf De Podcasters in Arnhem. We maken podcasts van Concept tot oor van de luisteraar.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Nurul

    Discovered your blog using Yahoo. This is a pretty good post. I’d like to see you take the pimrary idea of this article and create a separate article, maybe include a video in it, too?


    8 juli 2015 om 03:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!