Van website naar marketingmachine

1 mei 2015, 11:00

Vier praktische tips om je website te verbeteren

De website is het online vlaggenschip van veel organisaties. Via je website laat je zien wie je bent en welke diensten en producten je aanbiedt. Als je doelgroep eenmaal je website bezoekt, is het belangrijk om haar daar te houden en het maximale uit de traffic te halen. Om van je website een echte marketingmachine te maken, zijn in mijn ogen vier zaken zeer relevant.

1. Verrijk je website

Probeer je website continu te verrijken met relevante content. Houd trends in de gaten die van belang zijn voor jouw markt en pas de content hierop aan. Wanneer je bezoeker merkt dat de site up-to-date is en met aandacht wordt bijgehouden, is de kans groter dat hij langer op je website blijft. Je bezoeker is altijd op zoek naar nieuwe informatie. Een actuele website wordt daarom zeer gewaardeerd.

Blog

Een blogpagina op je website is een slimme manier om de bezoeker van deze relevante informatie te voorzien. Ontdek aan welke content jouw doelgroep behoefte heeft en verwerk die informatie in je blogs. Middels het regelmatig plaatsen van een blog, stimuleer je het aantal terugkerende bezoeken. Daarnaast kun je door het gebruik van de juiste keywords de vindbaarheid van je website verhogen. Die keywords ontdek je door middel van een grondige zoekwoordanalyse.

Whitepaper

Wil je jouw bezoeker van diepere informatie voorzien, dan is het schrijven van een whitepaper interessant. Of een whitepaper relevant voor jouw organisatie is, hangt af van de markt waarin je actief bent. Bedenk vooraf met wat voor probleem of vraag jouw bezoeker te maken heeft en geef hier een uitkomst op in een whitepaper. Als organisatie bied je op deze manier toegevoegde waarde voor je doelgroep.

Video

“Mensen denken in beeld” en “een foto zegt meer dan 1000 woorden” zijn uitspraken die niet voor niets bestaan. Beeld heeft namelijk de kracht om een boodschap te versterken. Heeft jouw website een product of dienst dat uitleg nodig heeft of sterker verkondigd kan worden door middel van (bewegend) beeld, dan is het gebruik van video interessant. Een uitlegvideo kan in een korte tijd je bezoeker een stuk wijzer maken op een vermakelijke manier. Het gebruik van video verrijkt je website en verhoogt de vindbaarheid in zoekmachines.

2. Bouw genoeg conversiepunten in

Bij het ontwikkelen van een goede website, is het essentieel om genoeg conversiepunten in te bouwen. Zorg ervoor dat deze op de juiste plek staan. Bied een whitepaper over een bepaald onderwerp aan op een pagina waar dat onderwerp van belang is. Zo bereik je de bezoeker met informatie waar hij op dat moment naar op zoek is. De juiste content, vanaf de juiste plek en op het juiste moment. Dat is de eerste stap naar succesvolle inbound marketing.

Nieuwsbrief

Geef je bezoeker de mogelijkheid om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of om een whitepaper te downloaden in ruil voor zijn naam en e-mailadres. Via de nieuwsbrief houd je de doelgroep op de hoogte van ontwikkelingen binnen de markt en jouw organisatie. Neem in de nieuwsbrief links op naar relevante content op de website om de lezer langer vast te houden en meerdere touchpoints te creëren.

Pop-ups

Een andere mogelijkheid om conversie te stimuleren, is het gebruik van pop-ups. Een pop-up met het verzoek om één van je whitepapers of video’s te downloaden of te bekijken, kan ervoor zorgen dat je content in het oog springt en wordt geconsumeerd. Wanneer een pop-up in de pagina op popt, valt deze direct op en zal de aandacht van de bezoeker gauw gewekt zijn. Wanneer de pop-up aantrekkelijk is vormgegeven en is ondersteund met een passende tekst, vergroot de kans dat de bezoeker klikt en meerdere pagina’s op je website bekijkt.

3. Stel prioriteiten in je content

Bij het optimaliseren van je website is het belangrijk om je organisatie en de online doelstelling goed te kennen. Waar staat de organisatie voor en hoe laat je dit zien op de website? Bedenk bij het maken van een contentplan en -strategie welke content je het belangrijkst vindt om te laten zien.

Prioriteit

Mensen die je website bezoeken, hebben over het algemeen weinig tijd en bekijken je pagina’s vluchtig. Bedenk daarom goed wat je wilt dat je bezoeker als eerste ziet wanneer hij op de homepage belandt. De content die hier staat kan doorslaggevend zijn voor een eventueel langer verblijf van de bezoeker op je website.

Probeer keuzes te maken en prioriteiten te stellen in wat je wel en wat je niet laat zien. Een overvolle homepage resulteert vaak een hoog bouncepercentage en nodigt niet uit om te navigeren door de pagina’s van je website. Nieuwe content op de homepage werkt vaak goed, omdat het de site een actueel karakter geeft.

4. Analyseer je website traffic

Om je website tot marketingmachine te kunnen kronen, moet je ten slotte weten wie zich op je website bevindt. De gegevens over de traffic naar en op je website die je uit Google Analytics haalt zijn handig bij de optimalisatie van je website. Je ontdekt onder andere waar je bezoeker vandaan komt, welke pagina’s hij bezoekt en hoe lang hij op je website verblijft.

Met deze informatie kun je de traffic op je website analyseren. Probeer verbanden te leggen tussen de publicatiedatum van bijvoorbeeld een externe blog en het aantal bezoekers op je website. Is er een piek in de traffic vlak na publicatie, dan weet je dat het artikel waarschijnlijk verantwoordelijk voor de traffic naar de website is. Merk je dat er geen verkeer van de blog naar je website komt, dan kun je nagaan of het resultaat de bestede tijd en aandacht waard is.

Het creëren van een goede website doe je niet zomaar. Het vereist tijd, aandacht en energie. Bovenstaande zaken kun je als tips zien bij het omtoveren van je huidige website naar een succesvolle marketingmachine.

Jesse Gosse
Eigenaar / Oprichter bij Medical Digitals

Jesse Gosse is oprichter en directeur van meerdere online marketing bureau's. Eerst richtte hij social media bureau Be Socialized op specifiek gericht op social media marketing, daarna The Online Group. Na Be Socialized en The Online Group richtte hij Medical Digitals op: een full-service onlinemarketingbureau voor de Life Sciences & Health-sector. Vanuit Amsterdam werken we sinds 2010 aan innovatieve campagnes die het verschil maken. Gedreven door de liefde voor online marketing en de wens om de wereld gezonder te maken, ontwikkelen en realiseren we digitale marketingstrategieën voor Life Sciences & Health. Zo verkleinen we de afstand tussen medische bedrijven, healthcare professionals en patiënten.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!