Van wie is dit liedje ook alweer?

15 december 2004, 05:30

imageGolden Bytes Music heeft een mobiele service voor muziekherkenning in Nederland geintroduceerd. Altijd en overal, waar je maar muziek hoort, kun je via MusicDNA direct te weten komen wat de titel van het liedje is, wie de artiest is en van welk album het liedje afkomstig is.

Je belt een 0900-nummer en houdt 15 seconden je mobieltje bij de geluidsbron. Binnen enkele seconden ontvang je een sms-bericht met de titel van het liedje, de naam van de artiest en het album waarop het nummer staat voor 70 eurocent per herkend nummer. Op de site van MusicDNA kun je vervolgens op je eigen pagina een overzicht opvragen van alle nummers die je op deze wijze hebt geindentificeerd.

Een soortgelijke dienst werd eind 2003 in Spanje ge?ntroduceerd en is volgens Golden Bytes sindsdien een ongekend succes met maandelijks 500.000 gebruikers.

Golden Bytes Music hanteert voor MusicDNA een zogenaamde ?whitelabel? strategie; verschillende radio- & TV-zenders en internetportals zullen MusicDNA onder hun eigen merknaam met een eigen 0900-nummer in de markt zetten. Veronica Digitaal is de eerste partner die deze maand MusicDNA onder eigen naam commercieel gaat introduceren.

Het koppelen van de profielpagina aan bijvoorbeeld de Apple iTunes Store lijkt mij een krachtige combinatie, helaas zie ik daar bij MusicDNA nog niets over terug.

Vrijwel gelijktijdig dat ik de sites bekijk staat dit artikel op E-merce.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    PieuX

    Leuk dat er zo’n techniek bestaat, maar erg jammer dat het zoveel kost!


    15 december 2004 om 05:57
    media

    Na Veronica start ook Sky Radio 101 FM, in samenwerking met Golden Bytes Music, met muziekherkenning via de mobiele telefoon. Met Sky Radio Music DNA kan iedereen, overal informatie opvragen over een ‘onbekende’ song door met een mobiele telefoon te bellen naar een 0900-nummer. De telefoon moet 15 seconden in de richting van de geluidsbron worden gehouden. De beller ontvangt na enkele seconden via sms de titel van het liedje, de naam van de artiest en de naam van het album. Binnenkort kan het liedje of album ook besteld worden, en kan het nummer als Ringtone gedownload worden.

    Bron: ReclameWeek


    8 februari 2005 om 09:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!