Veejays.com: “De volgende stap? Denk aan het holodeck uit de Star Trek-films”

3 juni 2015, 11:00

Zo’n twintig jaar geleden ontstond een heel nieuw vak in de dancewereld: de VJ. Gewapend met een computer zorgden VJ’s voor computer generated visuals bij housemuziek in Amsterdamse clubs als IT en Mazzo. Tegenwoordig zijn het autonome video-artiesten die met geavanceerde technologie zorgen voor spectaculaire effecten en immense decors op festivals, feesten en evenementen. Veejays.com ziet de vraag naar high skilled VJ’s exponentieel toe nemen. VJ Michelle van Mil praat er over op het Mediapark Jaarcongres op 18 juni. Waar gaat het naar toe? En waar liggen de kansen?

Deze gastbijdrage is geschreven door Ellen Röling van Technoteksten in opdracht van MPJC.

“Met goede visuals kun je je onderscheiden in het grote aanbod op de eventmarkt”, stellen Hidde Kross, medeoprichter van Veejays.com, een toonaangevend VJ-collectief uit Amsterdam, en VJ Michelle van Mil. “In zo’n 20 jaar tijd is de techniek duizend keer gaver geworden en is er duizend keer meer mogelijk. LED-schermen zijn soms zo groot dat het minuten kost om van de ene naar de andere kant te lopen. We hebben tegenwoordig computers die zo krachtig zijn dat je fantastische werelden in hoge resolutie kunt projecteren of met LED kunt neerzetten. Waar we vroeger nog wel problemen hadden met het synchroniseren van beeld en podiumactie, kunnen we dit nu tot op de seconde timen. Je zou zo langzamerhand bijna kunnen stellen dat niet de techniek, maar het visualisatievermogen van de VJ de limiterende factor voor een performance is.”

De vraag naar goede VJ’s is groot en groeiend. Ook internationaal. Kross: “Zo’n tien jaar geleden was er al krapte op de markt. We hebben toen besloten een eigen opleiding te beginnen: VjAcademy, met pioniers als Martijn Adema (Vision Impossible) en Daan Nolen (Sense).” Het bleek een gouden greep.

“De techniek gaat zo snel en de eisen zijn zo hoog dat je dit werk niet meer kunt doen vanaf je zolderkamer. Je moet opgeleid worden in de praktijk. Vlieguren maken en les krijgen van de besten. En eigenlijk moet je vanaf je tienerjaren al helemaal ondergedompeld zijn in de computer generated graphics, zodat je graphics leeft en ademt. Beetje vergelijkbaar met de eigen opleiding van Ajax waar ook alleen echte talentjes met liefst veel straatervaring welkom zijn. Sta je eenmaal op de voortdenderende trein van creatie en nieuwe ontwikkelingen, dan mag je eigenlijk geen moment meer achteroverleunen.” Meer dan de helft van de nieuwe aanwas komt van de kunstacademie. “10 jaar geleden nam je nog een risico als je voor de kunstacademie koos. Maar de nieuwe lichtingen in gaming, 3D-films of 3D-performance komen snel aan het werk en kunnen er prima van leven.”

Lowlands

VJ’s van Veejays.com zijn momenteel over de hele wereld aan het werk. Van Mil: “We reizen mee met de grote DJ’s, werkten mee aan de effecten van een geweldig dance-event als Sensation, staan op festivals als Lowlands, deden projecties tijdens de Designweken in Milaan, maar doen ook kleine showcases, zoals het LED-decor achter de live bands bij DWDD.” Het vak van VJ zit op de snijlijn van kunst en techniek. Werk van Veejays.com is bijvoorbeeld ook te vinden in het Van Gogh-museum waar ze schilderijen omzetten in 3D-video-ervaringen.

“We hebben daar een compleet interieur van Van Gogh nagebouwd en brengen deze met 3D-projecties tot leven. Bezoekers kunnen zo letterlijk deel worden van schilderij en een geweldig selfie maken.” Afgestudeerden van de VjAcademy kunnen zich als zelfstandige aansluiten bij Veejays.com. “We hebben ondertussen een pool van 30 videoartiesten die via ons werken.”

3D-mapping

Hoe zien Van Mil en Kross de toekomst? “Voor zover ik nu kan overzien, zal de vraag alleen maar verder toenemen. Helemaal met die grote concurrentie tussen de festivals. Het ene evenement moet nog mooier, groter, overweldigender en onvergetelijker als het ander. Je ziet ook steeds meer interactie tussen bezoekers en scherm. Of nog spannender: participatie. Nieuwe technologie komt steeds sneller beschikbaar voor iedereen. Dat betekent dat iedereen een visual kan ontwerpen of op een andere manier een bijdrage leveren aan de vormgeving van het decor.” Kross ziet ook de mogelijkheden van de nieuwe technologie in de podiumkunsten. “We zien daar een inhaalslag. Door de combinatie van traditionele decors, video en projecties kunnen theatermakers mooie hybride producties maken.”

In de techniek ziet Van Mil een verschuiving van plat decor naar immersive 3D-mapping. “Projecties worden zo levensecht dat het publiek reality niet meer kan onderscheiden van beeld. Bestaande gebouwen kunnen we met 3D-mapping in brand laten vliegen, in een sprookjespaleis veranderen of afbreken. Dat is zo indrukwekkend dat je als publiek niet anders kan dan erin meegaan. Als je dan ook nog eens muren, vloer en plafonds voorziet van visuals en een hologram projecteert, staat het publiek al bijna te dansen op het bekende holodeck van Star Trek.” Hoe het vak er over vijf jaar uitziet? Geen idee. We doen nu al dingen die we twee jaar geleden nog niet voor mogelijk hielden.”

Meer op MPJC

Meer weten over Veejays? Michelle van Mil is een van de sprekers op het Mediapark Jaarcongres van 18 juni. Wil je daarbij aanwezig zijn? Gebruik Marketing Facts vipcode X8897 C5C5 A818 234C en krijg €50,- korting op een ticket! Naast Michelle van Mil staan ook dancetycoon Eelko van Kooten van Spinnin’Records (9,5 miljoen YouTube abonnees, vijf miljard views), online video koploper Jan Riemens (Zoomin.TV – 50.000 kanalen, 2 miljard views per maand) en VR-enthousiast Geert Jan Bogaerts (VPRO Digitaal) op het programma!

Onder deze gastblogaccount schrijven auteurs die geen blogger zijn van Marketingfacts. Heb jij een blog die je wilt delen, of wil je graag blogger worden, stuur dan een tweet of mail naar de redactie.

Categorie

1 Reactie

    Lucia

    zegt: SanderDie arbeidsomstandigheden voor deze wemkreners zitten wel goed volgens mij Maar je bedoelt zeker in China bij Foxconn. Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Tja, ze zijn niet voor niets uitgeweken naar China en denk dat we als consument we er zelf ook verantwoordelijk voor zijn geweest. Misschien wordt het tijd om productie weer in de VS te laten plaatsvinden?


    8 juli 2015 om 00:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!