Veel blogs niet klaar voor ‘big time’ hits

4 februari 2006, 13:25

image

Ik ben de afgelopen week echt tientallen blogs tegengekomen die aan populariteit (tijdelijk) ten onder waren gegaan. Ze waren bijvoorbeeld geSlashDotted, geBoingBoingd of geDIGGed, en moesten de ongebreidelde toename van hits en bandbreedte met down time bekopen:

“Update: We got TUAW’d and DIGG’d so the bandwidth has been slammed. At this rate, the movies will probably go down by the end of the day, because over 500gbs of bandwidth has been used up. If they are not loading, please check back later, they will be back as soon as possible.”

Carl Mangold
AI-specialist met de focus op veiligheid bij Carl Mangold

Carl Mangold is een expert op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), met de focus op het veilig en ethisch verantwoord inzetten van deze technologie. In de loop van zijn carrière heeft Carl de evolutie van AI in marketing van dichtbij meegemaakt. Waar AI aanvankelijk vooral werd ingezet om prospects te herkennen en segmenteren op basis van hun klik- en koopgedrag, heeft de technologie zich inmiddels ontwikkeld tot een krachtig middel dat (klant-)communicatie over de volledige breedte kan ondersteunen of zelfs vervangen. Stonden ethiek en privacy altijd centraal bij de toepassing van AI voor geautomatiseerde klantsegmentatie, met de opkomst van generatieve AI zijn veiligheid en betrouwbaarheid nog belángrijker thema's geworden. Carl zet zich in om bedrijven te begeleiden bij het verantwoord implementeren van AI-oplossingen die niet alleen efficiëntie en klanttevredenheid verhogen, maar ook voldoen aan de hoogste ethische en veiligheidsstandaarden. Met zijn diepgaande kennis van AI en zijn toewijding aan veilige praktijken, helpt Carl organisaties de balans te vinden tussen innovatie en verantwoordelijkheid. Zijn werk draagt bij aan het creëren van betrouwbare AI-systemen die zowel de bedrijfsdoelen als de belangen van klanten dienen.

Categorie
Tags

16 Reacties

    Mark de Kock

    Clicks zijn leuk maar wanneer houdt de relevantie en doel van de traffic op en betaal je enkel de kosten van het verkeer vraag ik me af


    4 februari 2006 om 17:15
    Eijkb

    Ik denk dat Marketingfacts het ook niet redt bij zo’n massieve toeloop van bezoekers. Als je op een virtual host draait op een server met nog wat tientallen of honderden sites die verkeer hebben gaat het gerarandeerd mis.


    4 februari 2006 om 19:04
    Bastien

    Bij de Kim Komando Show (radio VS), sturen ze voordat ze iemand Cool Site of The Day maken een email. Zo word je gewaarschuwd dat je mogelijk flink veel bezoekers gaat krijgen en kan je er vantevoren (een beetje) op inspelen.

    Ik kan me goed voorstellen dat veel mensen helemaal niet op zulke grote bezoekersaantallen zitten te wachten, ook vanwege de mogelijke extra kosten van dataverkeer. Hoewel zo veel bezoekers ook wel weer stoer is natuurlijk…


    4 februari 2006 om 20:35
    reet

    ach, gisteren en vandaag in het totaal 500 gig moeten stampen en de server heeft het toch aardig getrokken… (af en toe wat wachtende processen moeten killen, maar het draait allemaal prima)


    4 februari 2006 om 22:19
    media

    Ik had niet anders verwacht reet 😉

    Ook Marketingfacts kan overigens wel wat traffic verwerken. Heb inmiddels een pakket voor 300 Gb dataverkeer per maand. Vrees alleen bij teveel gelijktijdige bezoekers dat MySQL het niet meer trekt.


    4 februari 2006 om 22:32
    Eijkb

    Kijk, een beetje webserver kan makkelijk 500gb per dag zoals Reet zegt, of 300gb per maand zoals Marco vertelt verwerken. Het gaat eerder om de grote toeloop in korte tijd. Dan heb je de tijd niet meer om wachtende processen te killen en inderdaad, de mysql database zal het zwaar gaan krijgen. Om zo’n toeloop te verwerken moet je configuratie daarop aangepast worden. Wel zo fijn als je dat van te voren weet en je zelf of je hoster de know-how heeft om dit te realiseren in korte tijd (en niet, zoals in de link van Martijn, pas op de maandag na het weekend :+). Zou het persoonlijk wel een uitdaging vinden (als technisch medewerker van d-hosting.nl).


    5 februari 2006 om 06:54
    reet

    tja, maar dit is geen hardwareprobleem, de AEL site heeft gewoon een harde bandbreedte limiet. als die overschreden is, dan gaat de site op zwart (wit in dit geval). Zolang de AEL niet meer centjes ophoest om meer bandbreedte in koopt, zal dit blijven gebeuren.

    als de server hier niet trekken, krijg je een time out melding


    5 februari 2006 om 09:51
    media

    Mee eens, maar je zou eens moeten weten hoeveel blogs een harde bandbreedte limiet hebben!


    5 februari 2006 om 09:59
    reet

    hehe, heel veel 🙂


    5 februari 2006 om 10:09
    Jochem

    Zo moeilijk is het niet om als blog hier iets aan te doen. Als je weet van jezelf dat je een ‘goede’ weblog bent, dan zorg je bijvoorbeeld toch dat de data gewoon gecached wordt? Hetzij op server niveau (als je de server in eigen beheer hebt), of via wat simpele html pagina’s die één keer per 5 minuten door php worden herschreven (of als je nieuws post, worden herschreven) (voor als je een virtueel accountje hebt).

    Zelf hebben we nog niet vaak meegemaakt dat er sites werden geslashdot (wel ooit een zwaar script (plotte grafiekjes on-the-fly met data van buitenaf) wat in een comment op t.net stond… dat voelde we wel, maar niemand ondervond eigenlijk last).

    Jochem


    5 februari 2006 om 12:29
    Raceman

    Ik ben het wel met Jochem eens.

    Ik had een site met zo’n 1500 Gb dataverkeer per maand. Als je even geen budget hebt voor hardware, dan merk je eigenlijk wel hoeveel er nog te tunen valt aan de softwarematige kant.

    Vooral caching is een goede oplossing als je mysql problemen verwacht. Ook het tunen van je mysql omgeving scheelt een hoop. Dit zijn zaken die je al vooraf kan regelen. Als iemand er documentatie over zoekt hoor ik het wel, kan ik nog wel terug vinden.


    8 februari 2006 om 11:58
    Roy

    @raceman: je mag mij wel wat van die informatie toesturen, ben daar wel erg benieuwd naar.


    8 februari 2006 om 13:56
    Annet

    @raceman

    beetje late reactie, maar ook ik wil wel wat info over dit onderwerp


    14 maart 2006 om 20:36
    mangold

    @Annet: Goed leesvoer met betrekking tot het tunen van mySQL vind je in het boek ‘MySQL Database Design and Tuning’, ISBN 0672327651, van pakweg 40 euro. Ik heb met tips uit dit boek sommige queries meer dan tien maal kunnen versnellen.


    14 maart 2006 om 21:08
    Annet

    Dank je Carl, voor de tip!


    14 maart 2006 om 21:12
    eSkQtWpUjD

    ランセルバッグ, 時計 ブランド 人気, メンズ 腕時計 ニクソン, アークテリクス メンズ, ヘルノ ダウン ビームス, 今大きなディスカウントため、スタイリッシュなデザインと、それは人々の間で評判の良い、&%2


    23 november 2014 om 10:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!