Verandering van YouTube-brandchannels zal morgen miljoenen merken raken

4 juni 2013, 12:59

In maart lanceerde YouTube hun One Channel, dat een flinke impact heeft op de manier waarop bedrijven hun YouTube-kanalen kunnen branden. Veel bedrijven maken er nog geen gebruik van, maar op 5 juni, morgen dus, wordt elk merk geforceerd om over te gaan. Daarmee is meteen het moment aangebroken dat bedrijven snel moeten gaan schakelen om ervoor te zorgen dat hun merk nog steeds de juiste merkbelevening heeft op YouTube.

YouTube-channels in Nederland

YouTube wordt in Nederland mondjesmaat ingezet als marketingtool. Dit in tegenstelling tot de Verenigde Staten, waar vrijwel alle grote ondernemingen een branded YouTube-channel hebben en dit ook actief inzetten in hun communicatiestrategie. Van de Nederlandse bedrijven die wel een kanaal hebben, maken de meeste momenteel gebruik van de gratis mogelijkheid om hun kanaal enige branding mee te geven door middel van een achtergrondafbeelding. En in sommige gevallen een bovenkant waar gebruikgemaakt wordt van imagemapping. Dit laatste biedt hen de mogelijkheid om knoppen te creëren voor het genereren van traffic naar andere websites. Al met al een goedkope manier om dit kanaal te activeren en een consistente merkuitstraling te geven.

YouTube One Channel

YouTube introduceerde op 7 maart officieel de nieuwe versie van het platform: YouTube One Channel. Met deze grote update is YouTube een nieuwe weg in geslagen. De gehele opzet en menustructuur zijn veranderd. Maar belangrijker is dat het platform volledig is ingestoken om op alle devices die wij gebruiken een perfecte ervaring over te brengen door middel van responsive design.

In de afgelopen maanden is druppelsgewijs al een aantal bedrijven overgegaan op de nieuwe layout. Er gold in deze overgangsperiode een opt-in beleid.

Voorbeeld van een channel art image. Bron afbeelding: Barnes Creative Studios

Veel bedrijven zijn in eerste instantie niet blij met de nieuwe opzet van de kanalen. Ergens is dat logisch. YouTube heeft vrijwel alle mogelijkheden weggenomen om een kanaal enige branding mee te geven. Het enige wat is overgebleven is het zogenaamde ‘channel art image’. Met de gedwongen overgang van morgen is het dus zaak voor alle YouTube-kanaalbeheerders om deze vormgeving op orde te krijgen. (Tip: kijk hier voor een handige image art-template.)

Maar ook al biedt dit de mogelijkheid om een link naar een website en aan aantal sociale kanalen toe te voegen, het overbrengen van een merkgevoel is toch een stuk minder geworden. Tenzij je een gadget gebruikt.

Gadgets

Natuurlijk wil YouTube dat bedrijven zich goed kunnen profileren op YouTube. Sterker nog, dat is mede waarom het platform zo’n grote verandering heeft ondergaan. Echter, niet meer met lapmiddelen als het achtergrondbeeld, zoals dat nu het geval is. YouTube biedt responsive design en elk merk kan daar nu gebruik van maken.

Om volledige branding van je YouTube-kanaal toch mogelijk te maken, is met de introductie van One Channel wel een belangrijke barrière weggenomen voor gadgets: tools die marketeers de mogelijkheid geven alle elementen van een kanaal aan te passen voor een optimale branding. Voorheen was het noodzakelijk om een aanzienlijk bedrag aan campagnegelden bij Google/YouTube te besteden om dit te bereiken, maar dat is na de introductie van de One Channel niet meer noodzakelijk.

Pre-approved gadgets

Door het toevoegen van gadgets aanzienlijk toegankelijker te maken, biedt YouTube de mogelijkheid om een echt brand channel op te zetten. Bovendien heeft YouTube enkele bedrijven (Google Engagement Solutions Developers) geselecteerd die zogenaamde pre-approved gadgets mogen aanbieden. Dit type gadget bestaat uit een editor die het mogelijk maakt zelf een eigen kanaal te ontwerpen inclusief een hostingservice. Doordat deze gadgets vooraf zijn goedgekeurd door YouTube, zijn ze voor merken ook zeer snel online beschikbaar.

5 juni

Hoe dan ook, morgen is YouTube's One Channel een feit voor alle brandchannels. Dus ook voor die van jouw merk, als het een channel heeft. Kortom: hoog tijd dat bedrijven snel schakelen om ervoor te zorgen dat hun merk nog steeds de juiste merkbelevening biedt op YouTube!

Noot van de redactie: De schrijver van dit artikel is mede-oprichter van het Nederlandse Clipster, een van de twee bedrijven die van YouTube toestemming hebben pre-approved gadgets aan te bieden voor de nieuwe YouTube One Channel in Europa. De andere partij is Wildfire, eigendom van Google.

Loek Wermenbol
Retail Strategy Director bij First Impression Audiovisual

Veteran digital marketing, retail and business development specialist. Over 25 years of experience working in leading jobs for several large international advertising, media and digital companies as well as running a (partly owned) international digital agency and video marketing SAAS (marketing automation) company (unique global partnership with Google and ‘Most promising start up’ in Silicon Valley). Today helping international brands connecting the retail floor to their omnichannel strategy.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Bart van der Kooi

    Dus alleen met de gadget Clipster of Wildfire kan je een betere visuele look voor YouTube creëren? En gezien er geen prijs op de Clipster site staat, neem ik aan dat het vrij prijzig is om dit te doen?


    4 juni 2013 om 13:38
    bramkoster

    @Bart: nee, volgens mij zijn Clipster en Wildfire de enige *pre-approved* gadgets, maar zijn er wel meer. Nadeel kan zijn dat het langer duurt voordat je branded channel online staat.


    4 juni 2013 om 13:50
    l.wermenbol@firstimpression.nl

    @Bart en Bram: Het is zo dat je in Europa momenteel alleen met Clipster of Wildfire kunt werken wanneer je gebruik wilt maken van een pre-approved solution voor de nieuwe YouTube One Channel. De andere mogelijkheid is een custom solution. Deze mogen echter alleen door Google geselecteerde bedrijven mogen hiervan gebruik maken. Er geldt dan wél een ‘ad spend’-verplichting (in tegenstelling tot de pre-approved solutions). Al met al een veel duurdere oplossing dan de pre-approved solutions. Verder is ‘prijzig’ is natuurlijk relatief. Ik kan niet bepalen wat je prijzig vindt. Ik kan alleen aangeven dat wij de goedkoopste oplossing op de markt aanbieden. Natuurlijk kun je contact met mij opnemen voor verdere informatie.


    4 juni 2013 om 14:03
    Chris

    Mooi toch, ik adviseer mijn klanten steeds vaker om eigen, meer interactieve players te plaatsen. Wellicht minder traffic naar de film zelf, maar de voordelen zijn erg groot.

    Youtube, Google, Facebook e.d. maken het bedrijven zo moeilijk om te opereren dat deze als video-kanaal steeds minder interessant worden.


    5 juni 2013 om 08:13
    l.wermenbol@firstimpression.nl

    @ Chris. Het gaat niet om video op YouTube of op de site. Het is en/en. Ik ben benieuwd naar de grote voordelen die je ziet van het alleen gebruik maken van video op je site. Die zie ik namelijk niet.


    5 juni 2013 om 08:32
    Max Jansen

    @ Loek: Ik schrijf mijn thesis over op welke wijze videomarketing kan bijdragen aan het behalen van diverse doelstellingen van bedrijven. Zou ik met je in contact kunnen komen voor een interview?


    28 juni 2013 om 13:48
    l.wermenbol@firstimpression.nl

    @Max Jansen. Natuurlijk mag dat. Je kunt emailen naar info@clipster-video.com om een afspraak te maken.


    28 juni 2013 om 14:12
    Niels

    @Loek

    Is het met deze nieuwe brandpages ook mogelijk om langere teksten als FAQ’s toe te voegen? Ik kan me voorstellen dat bedrijven hun YouTube pagina meer gaan gebruiken als webpagina met als voornaamste content filmpjes. Zal dit mogelijk zijn?


    22 juli 2013 om 15:59
    l.wermenbol@firstimpression.nl

    @ Niels

    Ja dat is mogelijk als je gebruikt maakt van Clipster, maar niet op een conventioneel kanaal.


    26 juli 2013 om 09:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!