Verbeter je werving en selectie met marketing

17 september 2013, 10:29

De afdelingen HR en Marketing moeten de handen ineenslaan om de meest talentvolle werknemers te kunnen recruiten én behouden. Dat is een must om de concurrentie voor te blijven. Daar schreef ik al over in mijn blog Recruitment: wie neemt de nieuwe marcommer aan? En nu wordt dat inzicht ook nog eens ondersteund door een onderzoek van LinkedIn waarin de vijf belangrijkste global recruiting trends van 2013 worden besproken.

Een hoop van de genoemde trends kan ik beamen. Ik heb er in het verleden zelfs al over geschreven. Het viel me wederom op dat, als je tussen de regels doorleest, de huidige recruitmenttrends een grote gelijkenis vertonen met deze marketingtrends. De trends die genoemd worden, zijn dan ook bruikbaar om de huidige werving en selectie te verbeteren en succesvoller te maken. Ik maak graag van de gelegenheid gebruik om aan de hand van deze lessen mijn inzicht te ondersteunen dat samenwerking tussen HR en Marketing onmisbaar is.

Vijf tips voor recruiters en marketeers om werving en selectie samen te verbeteren:

1. Gebruik professionele sociale netwerken om de kwaliteit van recruitment te verhogen

Social media gaan steeds meer voor ons bepalen hoe we als persoon beoordeeld worden. Je online persoonlijkheid wordt leidend door het vertrouwen dat mensen hebben in online informatie. Hoge Klout, baan op zak? Maar hoe is het eigenlijk gesteld met de online betrouwbaarheid van sollicitanten? Recruiters leggen steeds meer vertrouwen in professionele sociale netwerken om de meest getalenteerde mensen aan te nemen. Online en socialmediamarketeers hebben vanwege hun vakgebied al diepgaande kennis verworven over het gebruik van diverse socialmediakanalen. Ik zie hier een perfecte samenwerkingsmogelijkheid.

2. Gebruik employer branding om je bedrijf te onderscheiden van de concurrentie

Employer branding is van grote invloed op het werven van toptalent. Het is belangrijk om je eigen merk te begrijpen en zo niet alleen sollicitanten, maar ook huidige werknemers bij je bedrijf te betrekken. Veel bedrijven zien het dan ook als een bedreiging als hun concurrenten investeren in hun employer brand. HRM'ers dienen daarom met een marketeersblik te kijken naar de meest effectieve kanalen (zoals professionele sociale netwerken) om het bedrijfsmerk uit te dragen en te verwerken in de recruitmentstrategie. Of is een samenwerking met marketing hier wellicht beter op zijn plaats…?

3. Gebruik data om betere wervingsbeslissingen en merkkeuzes te maken

De meest succesvolle werkgevers gebruiken harde gegeven om hun bedrijfsmerk kwalitatief en kwantitatief te meten. Een goed voorbeeld hiervan is het ondervragen van nieuwe werknemers om een beter inzicht te krijgen van het beeld dat er leeft van het employer brand. De kracht van data is bij marketeers al lang bekend. Alle bedrijven maken gebruik van data-analyses en voorspellende analyses. Maar soms komen hier wel ethische vraagstukken om de hoek kijken. Wederom een goede les voor recruiters die data willen gebruiken om betere wervingsbeslissingen te maken.

4. Gebruik je vermogen om intern te recruiten zodat talent de deur niet uitloopt

De beste werkgevers luisteren naar de werknemers die ze al hebben. Deze werkgevers leggen prioriteit op interne werving en selectie en ondersteunen werknemers die binnen het bedrijf van functie willen veranderen. Dat biedt voor het bedrijf veel voordelen: niet alleen blijft talent behouden, het employer brand leeft al bij deze werknemers. Interne marketing is hier een sterke recruitmenttool. Marketeers moeten luisteren naar hun klanten (collega's) om de verkoop van een product (het bedrijfsmerk) te bewerkstelligen, zodat winst wordt gemaakt (het talent blijft).

5. Investeer in mobiele recruitment

Wanneer kandidaten baanmogelijkheden gemakkelijk kunnen volgen op hun mobiele apparaten, ben je als bedrijf op meer manieren – en dus beter – in zicht. Maar ondanks dat het mobiel gebruik blijft groeien, hebben slechts weinig bedrijven een mobiele-recruitmentstrategie. Marketeers weten het al langer: mobile first. De heads-down-generatie zet de smartphone voorop, ook bij het oriënteren op werk. Het seminar 123Mobile over mobile in recruitment vindt in december voor tweede keer plaats. Zelf ken je al lang de kracht van mobiel, maar misschien is het een goed idee om jouw recruiter naar dit evenement te sturen zodat HR en Marketing samen mobiel op één kunnen zetten.

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Pauline Siebers

    Ad 1. en 5. Vergeet niet de meest recente trend in social media (marketing): het communiceren met mensen in plaats van ‘de massa’, ‘de doelgroep’ of ‘het internet’. Zeker wanneer het een mobiele-recruitmentstrategie betreft, dan praat je niet met 100 man die – heads down – naar 1 mobiel zitten te kijken…

    Dus: HR en Marketing samen, ja! Maar let op dat het nog steeds gaat om mensen (met persoonlijkheden, ervaringen, talenten) die gerecruit worden – geen doelgroepen.


    20 september 2013 om 09:03
    Deborah Spiegeler

    Leuk artikel, De kracht van HR & Marketing, natuurlijk al jaren actief met deze succesvolle combinatie 😉

    groet, Deborah Spiegeler van HRMarketing


    29 september 2013 om 14:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!