Verwarring in reclamewereld over Polo-advertentie
Eerder deze week werden we verrast met een heftige commercial voor de VW Polo. Heftig omdat in de commercial een terrorist zich probeert op te blazen in een auto geparkeerd voor een restaurant. Helaas, hij zit in een small but tough VW Polo. Humor op het randje, zeker in een tijd dat terrorisme aan de orde van de dag is. Een hoax volgens de één, een marketingstunt van de adverteerder volgens de ander.
Het is inmiddels duidelijk dat LAD de producer is van de commercial. Zowel VW als DDB (het reclamebureau van VW) blijven in de media ontkennen dat ze iets met de commercial te maken hebben (zie o. a. Revolution en New York Post). Vreemd genoeg wordt de video wel gehost door Brand Republic, een gerenomeerde marketingsite dat goede relaties heeft met zowel adverteerders als reclamebureaus. Ik durf dan ook te wedden dat zowel VW als DDB op de hoogte waren van de commercial en dat ze daarvoor LAD hebben ingeschakeld!
Het had me eerder verbaasd als ze hadden toegegeven dat ze er iets mee te maken hadden. Daarbij, het geeft het viral-effect alleen maar meer kracht door een snufje mysterie rond het filmpje op te bouwen.