Vier problemen waar Google tegenaan gaat lopen

24 oktober 2016, 11:00

De afgelopen 15 jaar heeft Google zich opgewerkt van een klein bedrijfje tot een wereldwijde mogendheid. Door vele innovaties hebben zij zich weten op te werken van een bescheiden zoekmachine tot een bedrijf met ruim 60.000 werknemers. Dit is voor het gros van de mensen de normaalste zaak van de wereld. Zij verwachten dat deze dominante positie in de markt de komende tien jaar ook niet meer gaat veranderen. Is dit wel zo vanzelfsprekend? Liggen er geen kapers op de loer om deze positie in te nemen? En bovenal: is een zoekmachine nog wel van deze tijd? Lees verder en krijg een antwoord op deze vragen.

De achtergrond

Dit verhaal komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. Aan alle kanten proberen concurrenten de poten onder Googles stoel weg te zagen. Alhoewel dit in de meeste gevallen geen serieuze dreigingen zijn, zitten er toch een paar geduchte tegenstanders bij – sommigen niet eens bewust. Daarbij vind niet iedereen de machtspositie van Google leuk en ligt de zoekmachine regelmatig in de clinch met de autoriteiten.

Om een beter beeld te geven bij de problemen waar Google in de toekomst tegenaan kan lopen, heb ik een aantal voorbeelden voor je op een rij gezet.

1. Andere zoekmachines

Je zou het misschien niet verwachten, maar zelfs binnen haar ‘eigen’ markt heeft Google met steeds serieuzer wordende concurrentie te maken. Het lijkt misschien niet al te veel, maar in de afgelopen twee jaar is het marktaandeel van de zoekmachine gezakt van ruim 70 naar nog ‘maar’ 65 procent. Het exacte percentage ligt in Nederland nog wat hoger, maar vooral overzees is Bing zich aan het opwerken tot een geduchte concurrent.

In de Verenigde Staten kiezen steeds meer mensen er voor Bing (Microsoft) in te stellen als hun go-to-zoekmachine. Buiten dat zij de monopoliepositie van Google omver willen werpen, heeft Bing zelf de afgelopen jaren ook flink aan de weg getimmerd. Zo hebben zij hun algoritme drastisch verbeterd om nog accurater zoekresultaten weer te kunnen geven.

Niet alleen voor consumenten is Bing daarbij zeer interessant, ook bedrijven beginnen steeds meer oog te krijgen voor de voordelen van zaken doen via deze zoekmachine. Zo kost het veel minder om te adverteren via Bing dan via Google, terwijl de kwaliteit van het gegenereerde traffic helemaal niet onderdoet voor het gegenereerde traffic via Google.

Buiten Bing zijn er ook nog andere zoekmachines die Google van haar troon proberen te stoten. De zoekmachine Duckduckgo is daar een mooi voorbeeld van. Het in 2008 opgerichte bedrijf maakt het mogelijk volledig anoniem te zoeken, wat in een tijd van steeds geringere privacy steeds meer gewaardeerd wordt.

2. Sociale media

Ook sociale media zijn een doorn in het oog van Google. Alhoewel Google met haar eigen variant (Google Plus) is gekomen, vallen de ruim 25 miljoen actieve gebruikers in het niet bij de gebruikers van Facebook, Twitter en zelfs LinkedIn. En laten we eerlijk zijn: jij maakt ook geen gebruik van Google+ als je even op je telefoon kijkt in je pauze of wanneer je wilt zien wat iedereen in zijn of haar vakantie doorbrengt. Zolang je hier niet door Google+ door wordt getriggerd, zal hun marktaandeel ook niet stijgen.

Elke minuut die deze mensen niet doorbrengen op het medium, ziet Google als een gemiste kans. Jij krijgt namelijk allerlei advertenties te zien waar zij geen cent aan verdienen. Daarbij geef je allerlei informatie vrij waar de zoekmachine zelf niets mee mag doen. Facebook genereert in de Verenigde Staten ruim 68 procent van alle advertentie-inkomsten via sociale media, Twitter ruim 7 procent en LinkedIn ongeveer 5 procent. Google valt in het categorietje ‘overig’.

3. In-app search

Op de desktop kan Google bijna worden gezien als een gegeven – de zoekmachine staat vaak ingesteld als je startpagina en is het eerste dat je ziet als je internet opstart. Er komen echter steeds meer alternatieven op de markt, met elk aanvullende apps, die voor een flinke concurrentie zorgen. Als je een restaurant zoekt, ga je vaak naar Yelp. Als je een tweedehands product zoekt, ga je naar Marktplaats. En als je een film of serie wilt kijken, start je Netflix op.

Het mobiele internetverkeer is in 2015 dat van de desktop al gepasseerd en de verwachting is dat dit in de nabije toekomst alleen maar verder toe gaat nemen. Google probeert hier meerdere dingen op te verzinnen, wat tot op heden nog niet echt gelukt is. Wil Google haar machtspositie kunnen handhaven, dan moet er vooral op dit gebied echt nog wat gaan gebeuren.

4. Haar eigen monopoliepositie

Wie zou ooit gedacht hebben dat Google de dupe zou kunnen worden van haar eigen monopoliepositie? Op het eerste oogpunt lijkt dit dan ook een belachelijke stelling, totdat je er echt over na gaat denken.

Vooral in Europa heeft Google een enorme machtspositie. In principe zou je zeggen dat dit positief voor ze is, ware het niet dat men hier in de Europese Unie totaal niet van houdt. En dan hebben we vooral over het misbruik van deze machtspositie. Google balanceert op het randje van het toelaatbare, waardoor het niet valt uit te sluiten dat het in de toekomst tegen flinke sancties van de Europese Commissie aanloopt.

Dit is zelfs al een aantal keer bijna gebeurd. De afgelopen jaren is Google al meerdere keren aangeklaagd door de Europese Commissie wegens machtsmisbruik. Zo werden zij onder andere aangeklaagd vanwege machtsmisbruik via Android en van haar zoekmachine zelf. Alhoewel zij dit af hebben weten te doen met een flinke schikking, zijn de gevolgen voor het bedrijf niet te overzien wanneer zij daadwerkelijk tegen een straf aanlopen.

Al met al

Ondanks de flinke machtspositie die Google in de afgelopen 15 jaar heeft weten te creëren – alsmede een hard gegroeide omzet – valt het niet uit te sluiten dat het bedrijf in de toekomst flink wat problemen tegenkomt. Andere zoekmachines lijken op dit moment nog geen echte bedreiging, maar kunnen dit in de toekomst wel worden. Daarbij brengen steeds meer mensen hun tijd door op sociale media of zoeken zij direct specifieke dingen op via hun telefoon. Ook zou Google ten onder kunnen gaan aan het misbruiken van haar eigen machtspositie.

Het blijft natuurlijk altijd slechts speculeren en er zijn nog tientallen andere scenario’s te bedenken. Heb jij nog aanvullende ideeën over dit onderwerp, laat deze dan hieronder weten.

Pim Broekstra
SEO Specialist bij SAM Online Marketing

Fervent 'SEO-er' sinds 2014. De fijne kneepjes van het vak geleerd bij SAM Online Marketing en sinds 2022 werkzaam als als SEO specialist bij online uitgever V2C2, bekend van onder andere VakantieDealz, BlackFridayDealz enStudentenWegwijzer. Altijd al een fascinatie gehad voor copywriting en de psychologie achter marketing.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Rob Broekstra

    Larry Page zal zich na het lezen hiervan nog eens achter z’n oren krabben!


    24 oktober 2016 om 13:20
    Dennis

    De zoekresultaten in Google en Bing kunnen op dit moment nog behoorlijk van elkaar verschillen. Veel sites die het goed doen in Google doen het slecht in andere zoekmachines. Betekend dit dat we voor SEO optimalisatie straks verschillende strategieën moeten volgen voor de verschillende zoekmachines?


    24 oktober 2016 om 14:28
    Pim Broekstra

    Beste Dennis,

    Het huidige verschil tussen Google en Bing is dat Google momenteel veel meer als een mens denkt dan Bing. Waar Google verbanden legt en allerlei combinaties zoekt, gaat Bing nog iets primitiever te werk. Toch zijn ze hard bezig om aan hun algoritme te werken. De verwachting is dat in de nabije toekomst de zoekresultaten dan ook veel meer overeen zullen komen. Mijn raad is om je website alleen volgens de richtlijnen van Google te optimaliseren. Je spreekt hier nog steeds verreweg de meeste bezoekers mee aan. Als je meerdere richtlijnen gaat volgen, heb je kans dat je tactiek voor al de zoekmachines de soep in loopt.

    Mocht je nog aanvullende vragen hebben, hoor ik graag van je.

    Met vriendelijke groet,

    Pim Broekstra


    24 oktober 2016 om 14:52
    guus Rameckers

    Interessant artikel, maar de titel is veel stelliger dan de inhoud.


    31 oktober 2016 om 13:57
    Dennis

    @Remi. Misschien ligt het aan de zoekwoorden, maar ik krijg echt heel andere resultaten in Google dan in Bing.

    Ik zoek dan wel meest op lokale resultaten (dienst plus plaatsnaam) en negeer de advertenties. Zoeken doe ik in incommodious of (helemaal anoniem, via een App op mijn telefoon die zoekmachine posities bijhoudt.) Bij mijn bedrijf scoor ik regionaal goed in Google ( plaats 1-3 ) maar in Bing kom ik soms pas ver op pagina 2 voor. De resultatenpagina’s zijn ook echt behoorlijk anders. In Bing / Ecosia zijn deze resultaten echt anders, daar vind ik soms ouderwetse sites bovenaan. Sites van niet (meer) actieve bedrijven en sites van bedrijven die helemaal ergens anders zitten maar voor elke plaats een landingspagina ingericht hebben. In Ecosia kom ik bovenaan zelfs sociale profielen tegen die sinds 2013 niet meer actief zijn en komen de eerste relevante resultaten pas op pagina 2/3 voor.

    Ik heb dus een heel andere mening over het kwaliteitsverschil. Maar misschien is deze wel gekleurd omdat mijn eigen website het goed doet in Google en niet goed doet in Bing / Ecosia.

    Ben benieuwd naar de verschillen tussen lokaal en nationale zoekresultaten en het verschil tussen de zoekmachines.

    @marketingfacts misschien is het voor jullie een keer leuk om zo’n onderzoek te houden?


    31 oktober 2016 om 14:38
    Daniel Janus

    Interessant stuk, Pim. Alleen lijkt het afhankelijk te zijn van twee zaken:

    1. Welke bron gebruik je?

    Jij gebruikt hier Statista, maar als ik bij Statcounter kijk zie ik voor de US een ander resultaat. En wel 82% Google en 9% Bing. Dus, wat is de waarheid?

    2. Met welk doel gebruik je Google en/of andere zoekmachines?

    Powerreviews kwam deze zomer met een onderzoek naar buiten dat Amazon het beter doet als het gaat om het zoeken naar producten in Amerika. En die wordt door beide bovenstaande stat-sites niet aangemerkt als zoekmachine…


    31 oktober 2016 om 15:04
    Alex Matatula

    Interessant stuk. Wat ik mij nog afvraag is hoe groot Search is in het portfolio van Google. Het lijkt mij dat Google zelf ook een strategisch plan heeft. Eentje die deze bedreigingen en daarnaast ook kansen ziet. Wellicht nemen zij ook deel in markten waar zij flinke groei doormaken en hanteren zij voor Search een verdedigingsstrategie.

    Heb je hier ook informatie over gevonden?


    1 november 2016 om 00:38
    Hans

    Matig stuk. Ik mis bijvoorbeeld de ontwikkeling van actief zoeken naar proactieve AI. Daar is Google al een stuk verder mee dan Microsoft. Plus de hierboven al gegeven voorbeelden dat het aandeel Bing minder rooskleurig is. Conclusie, titel vh verhaal is clickbait


    1 november 2016 om 08:42
    bert

    reden 5: Googles totaal niet meer cool

    Reden 6: AI gaat ze juist opbreken. Nu is maar 3 stuks resultaten organic, bij AI is dat er wellicht niet eens een. Ook super irritant die antwoorden in de zoekresultaten. Geef gewoon een link naar de bron.

    Oh, en deze site mag nodig wat phabletoptimalisatie. Ziet er niet uit op 5 inch of groter.


    2 november 2016 om 05:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!