Vier verschillen tussen m-commerce en ‘traditionele’ commerce

5 maart 2012, 13:35

M-commerce: hogere bestedingen bij tablets, gerichter zoeken, hogere CTR en vooral ’s avonds actief

Door de toename van het aantal mobiele gebruikers (zowel smartphone als tablet) en transacties via mobiele devices is m-commerce momenteel een hot topic in e-commerce. Volgens Forrester (januari 2012) koopt al 5% van de Nederlanders via een mobiele device. In Amerika worden zelfs al percentages rond de 20% genoemd. Voornamelijk in de leeftijdsgroep 25-34 jaar maken veel gebruikers actief gebruik van tablets of smartphones om producten te vergelijken, zoeken, kopen of winkels te lokaliseren. In deze blogpost vier belangrijke verschillen tussen m-commerce en de “traditionele” desktop commerce.

1. Er wordt meer besteed via een tablet dan via een ‘traditionele desktop’

Begin januari heeft Adobe een onderzoek gedaan onder 150 retailers (gezamenlijk goed voor 16.5 miljard bezoekers) om te analyseren wat de gemiddelde aankoopwaarde is van een consument die via een smartphone, tablet of desktop is gekomen. Uit het onderzoek, waarvan de resultaten worden beschreven in het Digital Marketing Insights report, kwam naar voren dat de gemiddelde aankoopwaarde van een bezoeker via een tablet $21 hoger ligt dan van een desktopbezoeker. De aankoopwaarde van consumenten via een smartphone ligt lager dan een desktop. Gezien de sterke stijging van het aantal tablets is het van belang dat veel webwinkels de shop geschikt maken voor tablet gebruikers.

Bron: Adobe, 2012 “The impact of tablet visitors on retail websites

2. Mobiele gebruikers zoeken gerichter dan “traditionele” laptop gebruikers

Volgens het webblog Search Engine Watch blijkt dat de zoekwoorden die door mobiele gebruikers worden gebruikt langer en meer gericht zijn dan desktop gebruikers (vooral Android en Iphone gebruiker). Tevens zitten er verschillen tussen de verschillende mobiele devices. In veel gevallen betekent dit dat de mobiele gebruiker verder in het aankoop of zoektraject zit en dus beter weet wat hij wilt. Degenen die brede zoekwoorden gebruiken in Google zitten immers meer in de oriëntatiefase.

Bron: Searchenginewatch.com, 2012

Ook uit onderzoek van Microsoft blijkt dat een mobiele gebruiker gerichter op zoek is dan een desktopgebruiker. Volgens Microsoft zijn 70% van de “query chains” via een desktop afgerond in ongeveer een week. Voor een mobiele gebruiker is dit binnen 1 uur.

3. Hogere CTR van betaalde advertenties via mobiel dan via “traditionele” desktops

De CTR (Click-Trough-Rate) van tablets en smartphones bij advertenties in Google liggen een stuk hoger dan via een “traditionele” computer. Dit bleek uit een onderzoek van Marin Software onder 1.000 adverteerders (waaronder Macy’s en Hotels.com) in Amerika.

4. Mobiele gebruikers zoeken vooral in de avond en desktop vooral overdag

Het laatste opvallende verschil tussen mobiele en desktopgebruikers is het tijdstip van zoeken. Uit de data van Google Mobile Ads blijkt dat de meeste zoekopdrachten overdag via desktop plaats vinden, terwijl voor mobiele gebruikers dit vooral 's avonds gebeurd. De meeste zoekopdrachten via mobiele devices gebeuren rond 21.00 ’s avonds. Kortom, mobiel wordt voornamelijk gebruikt op het moment dat iemand onderweg is, terwijl de desktop voornamelijk wordt gebruikt tijdens werktijden.

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. Momenteel verantwoordelijk voor het SaaS bedrijf Aimy. In het verleden is Daan uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Bart

    Toch kan het ook interessant zijn om de mogelijkheden van offline marketing in overweging te nemen. Bepaalde offline marketing, zoals het bedrukken van uw wagenpark, resulteren slechts eenmalig in kosten. Terwijl online marketing vaak te maken heeft met recurring costs van bijvoorbeeld Adwords en banner reclame.


    20 januari 2013 om 22:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!