Viral Friday Week 49/2015: #heimkommen, Old Spice en Jeremy Clarkson en een drone

4 december 2015, 14:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week video’s #heimkommen, Old Spice en Jeremy Clarkson en een drone . Heb je een tip? Stuur ‘m op!

1. EDEKA Weihnachtsclip – #heimkommen

De Duitse supermarkt Edeka is ‘super geil’ als het aankomt op virals. Dit keer overtreffen zij zichzelf met een viral eerste klas. Binnen een week tijd is deze video al bijna 30 miljoen keer bekeken. De video scoort zo goed om dat deze op emotie en herkenbaarheid zit en ook nog eens inspeelt op relevantie van de feestdagen. De boodschap is mooi, sluit aan bij de supermarkt en het einde is vrolijk.

2. Amazon Prime Air – Amazon Prime

Amazon pronkt maar al te graag met Jeremy Clarkson. Deze Britse autofanaat wiens naam voor eeuwig verbonden is aan BBC’s Top Gear start volgend jaar met een nieuw autoprogramma op de online betaalzender Amazon Prime. De retailer heeft echter nog meer nieuws voor ons, ze willen namelijk ook online bestelde aankopen gaan bezorgen met drones. En natuurlijk is er maar één man die als geen ander de voordelen van deze manier van bezorgen kan presenteren. Met inmiddels meer dan 5 miljoen views scoren Clarkson en de stoute bulldog Steward de tweede plaats in dit overzicht.

Wat doe je als Jeremy Clarkson te druk is met drones om zijn roemruchte road test te komen doen? Daar hebben de viralhit-meesters van Volvo Trucks wel een oplossing voor. Ze belden Sophie. Deze vier jaar oude testpiloot laat op ingenieuze wijze zien hoe onverwoestbaar de nieuwe Volvo FMX is. De Volvo Trucks video heeft geen plaats in de top 5 van deze week, maar is absoluut wel het kijken waard. Bekijk de video hier.

3. Old Spice | Truce

Daar zijn onze vrienden van Old Spice weer, de meesters van de branded virals. Deze viral is op zichzelf staand niet eens zo heel goed of grappig, maar trouwe Old Spice volgers wil je het toch zien en verschijnt er ook stiekem een glimlach. Deze video werd binnen een paar dagen tijd al bijna 4 miljoen keer bekeken.

4. Nick Offerman’s ‘Yule Log’ – My Tales of Whisky Official

Deze video is geweldig en tegen alle regels van online advertising. 45 minuten kan je kijken naar hoe de Amerikaanse commedian Nick Offerman in stilte van zijn whisky geniet. Rust, genieten, dat is hoe het hoort, vooral met de feestdagen in het vizier. Door het moment van whisky drinken te vertalen in een video krijg je er direct zin in een Schotse single malt. Deze gedurfde video scoorde in korte tijd al meer dan 1.2 miljoen YouTube views en zet in die zin whisky en moment daarom heen op de kaart. De adverteerder Lagavulin blijft iets minder hangen.

5. Pieter bedankt Coolblue’ers – Coolblue

Qua aantal views hoort de video niet thuis in de Viral Friday top 5, maar goede video’s van eigen bodem verdienen net altijd wat meer aandacht. Naast YouTube ging deze video van het online warenhuis CoolBlue goed viral op socialemedia waarmee ze mooi de aandacht grijpen rond de voor het warenhuis belangrijkste dagen van het jaar: de feestdagen.

De video scoort goed, omdat er een mooi haakje is gevonden, het is authentiek en er zit een verassingselement in. De video heeft bijna 60.000 views op YouTube wat voor Nederlandse begrippen al heel aardig is, maar de video vertaalt een grotere mediawaarde door de viraliteit op socialemedia en door plaatsingen in de pers.

Ward Cuiper
Manager Content Marketing bij Mindshare

Hi I'm manager Content Marketing at Mindshare Netherlands. All I talk about is: | Content | Social | Digital | Influencer marketing | Advertising | and geeky stuff

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!