Viral linkbuilding: scoren met bijzonder nieuws
Zoekmachinemarketing gaat steeds verder en de strijd om Google topposities betreedt een nieuw slagveld. Met het creëren en verspreiden van grappig, ontroerend en soms zelfs schokkend nieuws kan goed geld verdiend worden. Niet aan de directe media-aandacht, want de commerciële boodschap is vaak ver te zoeken, maar door de topposities in Google die met de verkregen links bereikt kunnen worden.
Wat is viral linkbuilding?
Inkomende links zijn voor zoekmachines als Google een belangrijke indicator van de belangrijkheid van een site. Grote hoeveelheden relevante links zorgen daardoor voor hogere posities in de zoekresultaten. Het verkrijgen van links op de manier van klassiek linkbuilden kost echter tijd, aangezien veel links in dat model individueel moeten worden aangevraagd. Bij viral linkbuilding doet het virale deel het werk voor je. De boodschap is zó bijzonder dat andere websites het hun bezoekers niet willen onthouden. Het geheim zit ‘m in het ontbreken van verdere bewijsvoering. De afwezigheid van volledige informatie maakt nieuwsgierig. Hierin schuilt ook het verschil met een gewone viral, waarbij de boodschap zelf het voornaamste onderdeel is.
Viral linkbuilding in de telecommarkt
Een voorbeeld van viral linkbuilding is de site stopvodafone.com. Op deze site worden klachten over de dienstverlening van Vodafone verzameld. De site stelt dat het doel is een gezamenlijke claim in te dienen. Het onderliggende doel is om links te krijgen op concurrerende zoektermen als “vodafone beltegoed”, “beltegoed” en “vodafone abonnementen”. Doordat er in diverse media naar de website werd gerefereerd bezet de site nu diverse goede posities in Google. Dat maakt het tot een interessant domein in een concurrerende markt.
Viral linkbuilding op de SES Chicago
Op de Search Engine Strategies Chicago in Chicago zal Peter van der Graaf de komende week de details van een aantal van dit soort cases uit de doeken doen. De onderwerpen variëren van kunstroof, wapenhandel en vastgoedfraude. De uitdaging is om de populariteit van dergelijke sites om te zetten in een commercieel succes. Hoe zorg je dat je merk geen schade oploopt van een virale boodschap? En hoe start je eigenlijk een viral? In de komende weken zal Peter meer vertellen over de do’s en don’ts van viral linkbuilding.
Lees ik nu tussen de regels door dat Stopvadofone.com van Vodafone zelf is? Lijkt me sterk…
@Karel
Goed punt, dat zou je eruit kunnen halen. Nee, dat is het voor zover ik weet inderdaad niet. Maar voor zover ik het begrepen heb is het domein van een andere partij.
Dacht ik ook…
Stopvodafone, allemaal klachten over vodafone, en dan heeft telfort daar mooi een banner geplaatst. prachtig 😀
idd een prachtige actie , als t waar is. ik denk dat je zo ook je eigen reputatie management redelijk goed in de hand hebt, kortom t mes snijdt aan twee zijden..
Is de presentatie van peter al ergens in te zien?
Peter geeft zijn presentatie morgen, kwart voor drie lokale tijd. Dat is tegen tienen morgenavond, echte tijd. Hopelijk komt zijn presentatie dan snel op Slideshare.
Wouter, dit is toch gewoon misbruik maken van Google? Dus valt het te verwachten dat dit soort spam snel wordt aangepakt?
ironisch dat er een nofollow staat op de link naar de Vodafone actie die zogenaamd inkomende links moet verzamelen vanwege het virale linkbuilding effect 🙂
zie http://www.wasseo.nl/seoDiensten.php
Ik heb er miet zo veel verstand van maar op deze site http://www.wasseo.nl kun je meer lezen over linkbuilding.
Op risico van represailles: StopVodafone was mijn initiatief
het is inderdaad berust op sensatie, jammer.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!