Virale uiting Friesche Vlag goed bekeken

11 april 2006, 09:15

De viral commercial die POSTV ontwikkelde voor Friesche Vlag koffiemelkcups is een behoorlijk succes. Het suggestieve filmpje, waarin de nieuwe Easy Open koffiemelkcup centraal staat, is in drie dagen tijd meer dan 45.000 keer bekeken. POSTV verwacht dat de spot binnen enkele weken online circa 100.000 mensen heeft bereikt. Diverse populaire weblogs, waaronder vkmag.nl en Jaggle, en gerenommeerde sites als marketingfacts.nl (noot: de letterlijke tekst uit het persbericht) plaatsten het uiterst humoristische filmpje op hun website. Met als resultaat dat tienduizenden internetters de spot bekeken.

Marjo Vaessen, Marketing Manager Branded Ambient Friesland Foods Western Europe: “Deze virale aanpak is onderdeel van onze gehele PR-strategie: op een afwijkende manier de nieuwe koffiemelkcup onder de aandacht van onze doelgroep brengen. POSTV heeft een uiting ontwikkeld die op hilarische manier laat zien wat we willen vertellen: dat knoeien met koffiemelk tot het verleden behoort met onze nieuwe Easy Open cup. Door dit onderdeel van de PR viraal en triggerend te laten zijn, heeft POSTV een goede ‘buzz’ gecreëerd, die een enorm online publiek heeft bereikt.”

Bron: persbericht POSTV (pdf).

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

12 Reacties

    reet

    Ik ben heel benieuwd wat het uiteindelijke effect van die viral is. Als ik al melk in m’n koffie zou drinken, dan sinds die viral in ieder geval geen “kwakkie” van friese vlag.


    11 april 2006 om 09:50
    Steurtje

    In ieder geval is nu wel duidelijk waar de viral vandaan komt 😉


    11 april 2006 om 10:05
    Frank

    Vraag me af wanneer het marketingcollectief in opstand komt tegen de ‘verplatting’ van het metier..

    zal wel te oud zijn voor de doelgroep..


    11 april 2006 om 10:16
    Seth

    Wat is de functietitel van Marjo? Marketing Manager Branded Ambient Friesland Foods Western Europe? Misschien een leuke game: Functietitel bingo. 😉


    11 april 2006 om 12:01
    Cees007

    Its time 2 jaggle


    11 april 2006 om 12:12
    Eric

    Het is blijkbaar al succes in marketingland als een commercial door velen gezien wordt. Hoeveel daarvan tot de doelgroep behoren of de spot als positief ervaren, is blijkbaar niet zo relevant gezien het triomfantelijke persbericht.

    Persoonlijk vind ik de associatie tussen sperma en koffiemelk minder geslaagd, maar misschien inspireert het FV nog eens tot het uitbrengen van een koffieroomflesje in de vorm van een geslachtsdeel. Schudden voor gebruik.


    11 april 2006 om 12:34
    Eric

    Daar valt overigens ook vast een leuke flashgame van te maken die het viraal ook prima zal doen.


    11 april 2006 om 12:37
    hidde tuinstra

    over die morningwood link……

    externe links mogen nooit, maar dan ook nooit openen in hetzelfde scherm als je eigen website…

    doe er uw voordeel mee


    11 april 2006 om 12:56
    media

    Dus toch! Ik moet zeggen dat ze wel lef hebben bij Friesche Vlag; had dit niet verwacht. Wat mij betreft top en laat maar komen die verrassende commercials!


    12 april 2006 om 04:55
    evroekel

    @Marco: Ik moet je zeggen dat ik wel benieuwd wat het doet met het imago van Friesche Vlag als dit op TV zou komen als commercial. Ik denk dat Friesche Vlag die verrassing nog niet wil 😉


    13 april 2006 om 18:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!