Viral Friday Week 12/2007

23 maart 2007, 10:08

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Hillary ‘1984’

“Clinton als dictator in YouTube-filmpje” kopte gratis dagblad Metro vanochtend in haar krant. De video, waarin Hillary Clinton optreedt als Big Brother in een setting zoals beschreven in het boek 1984 van George Orwell, werd op 5 maart door een anonieme internetter op YouTube geplaatst. Afgelopen week ontdekten de Amerikaanse en Nederlandse massamedia (o.a. NBC, Nu.nl, Telegraaf) de video en dit zorgde ervoor dat het filmpje zich razendsnel verspreide onder internetters. Maandag hadden ruim een half miljoen mensen de clip gezien. Halverwege de week waren dat er al anderhalf miljoen. Inmiddels staat de teller op 2,5 miljoen!

Anonieme politieke activisten gebruiken steeds vaker sites als YouTube om eigenmachtig schadelijke reclameboodschappen te verspreiden onder een groot publiek. Het kamp van Barack Obama zag zich genoodzaakt openlijk op CNN van het spotje afstand te nemen en elke betrokkenheid te ontkennen. Planet meldde gisteren dat een technisch dienstverlener van concurrent Obama binnen het Democratische kamp verantwoordelijk was voor de spoof. Hij is inmiddels ontslagen.

Hammer & Coop: Music Video

Precies een maand geleden berichtte we al over de lancering van de Mini Cooper-campagne met in de hoofdrollen Hammer & Coop, twee Starsky & Hutch-achtig ogende figuren. De 6-delige mini-serie is inmiddels ten einde. Heb je een aantal delen gemist? De ‘webisodes’ zijn terug te vinden op YouTube en op de actiesite Hammer & Coop. Als toegift hebben de makers van de mini serie een heuse retro eighties videoclip opgenomen met Hammer & Coop. De clip is een enorm succes op YouTube met meer dan 500.000 views en een nummer één notering in de YouTube categorie “Autos & Vehicles – All“. Nog een leuke feature op de site is de “Action Name Generator”, een tool die de perfecte naam voor je verzint om zo deel uit te maken van het complete verhaal. (via Grafischnieuws)

Borat: Sexydrownwatch

Borat aka Sacha Baron Cohan scoorde met zijn film “Borat: Cultural learnings of America for make benefit glorious nation of Kazakhstan” eind vorig jaar een wereldwijde bioscoop hit. In de film reist de Britse komiek Sacha Baron Cohen als zijn alter ego Borat Sagdiyev door de Verenigde Staten. Onderweg ontmoet hij verschillende Amerikanen, die hij op hilarische wijze op de hak weet te nemen. Om de wereldwijde dvd-release van Borat kracht bij te zetten zijn een aantal deleted scenes van de Borat film op internet verschenen, waaronder “Sexydrownwatch”. Een hilarische Baywatch spoof/remake.

Radio 538

Eerder schreef ik naar aanleiding van de actie “Win een seriemoordenaar” al over de grenzen van goed fatsoen van hedendaagse acties. Waar Radio 538 eerder weigerde mee te werken aan een actie voor Final Destination 3, waarbij mensen hun eigen begrafenis konden winnen, doet de radiozender nu niet moeilijk over de ludieke actie “Ontvoer mijn leraar“, inclusief MSN Messenger Tab en viral. De ontvoering heeft voor de docent overigens geen nadelige gevolgen: de leraar mag een dag lekker relaxen/chillen.

Perfect Girlfriend

Een commercial, die je zou verwachten van deodorant merk Axe. Het spotje van Whiskey merk Jim Beam met de ideale droomvrouw in de hoofdrol zal menig man aanspreken 😉

Snickers: Robots

De Snickers video “Green Light, Red Light“, gemaakt door Impact BBDO uit de Verenigde Arabische Emiraten maakte vorige maand de nodige indruk. De commercial waarin rode en groene verkeerslicht mannetjes elkaar te lijf gaan wordt inmiddels al getipt als kanshebber voor Cannes dit jaar. Met de nieuwe commercial speelt Snickers handig in op de aankomende Transformers bioscoop film.

Porsche

De nieuwste Porsche commercial, waarin een sexy dame in een steegje naar een Porsche Carrera in lingerie ‘flasht’, genereert de nodige buzz en grappen op internet. Er is zelfs een internet poll met vraag of je zou kiezen voor de sexy dame of de Porsche.

HSBC

Voor de HSBC’s campagne “Your point of view” maakte director Joe Carnahan de commercial ‘Bad Boy‘, geschoten in Los Angeles. In de clip is te zien hoe een race game ontaardt in een doldwaze ‘real life’ joyride met de nodige explosies en schade.

Thumb wars

Salomon Kalou en Frank Lampard zijn voor Adidas in een hevig duim gevecht verwikkeld. Ook ster voetballers Kaka en Diana zijn in de overige virals te zien, met een potje “voet golf”.

Wat mannen echt denken

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!