Viral Friday Week 14/2007

5 april 2007, 23:16

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Google TiSP

maxeda
Google heeft een traditie hoog te houden met 1-aprilgrappen. Zo introduceerde het Amerikaanse bedrijf o.a. Google Gulp, vacatures voor een onderzoekscentrum op de maan en een datingdienst.

Dit jaar had Google zelfs twee 1 April grappen in petto. Zo introduceerde Google de TiSP home broadband service, een breedbanddienst via de riolering en Gmail Paper, een dienst waarbij belangrijke mail door Google afgedrukt kan worden en gratis toegezonden. De dienst is gratis dankzij grote roodgeprinte advertenties op de achterzijde van het papier. Binnen enkele dagen werd de TiSP grap van Google maar liefst 7000 keer gelinkt. Een grafische weergave in Technorati toont deze enorme exponentiële groei. (Bron: Planet.nl)

Zie ook: Alle Google 1 april grappen t/m April 2006.

Rent a Wife

Erik van Roekel schreef afgelopen dinsdag al over “Rent a Wife“, een campagne van het Belgische bureau Emakina voor DVD Post. De verhuurservice van vrouwen leidde in België tot de nodige commotie. Zowat alle belangrijke Belgische kranten, blogs en radiostations berichtten erover: Gazet van Antwerpen, Het belang van Limburg, Het Laatste Nieuws, De Morgen, De Standaard, De Tijd, Het Volk, Studio Brussel en Digimedia. En Socialistische politici spraken hun afschuw uit aan de Belgische media over de „seksistische provocatie”.

Ook Nederlandse media pikten het nieuws al snel op, zoals De Telegraaf, Dutch Cowboys, Bright, Bizz en DWDD. Het Belgische Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen is „verbijsterd” en probeert de site sluiten, eventueel met juridische stappen. (Bron: Telegraaf / Marketingblog.eu)

Alanis Morissette

De Canadese zangeres Alanis Morissette scoort momenteel een enorme hit met het nummer “My Humps”, een parodie op het nummer van de Black Eyed Peas. De clip, die op 2 april op YouTube verscheen, werd binnen 1 dag maar liefst 1.349.684 bekeken!! Inmiddels staat de teller op bijna 3 miljoen views, 6.639 comments, 14.752 bookmarks en 3.600 Technorati links. Ook het aantal zoekopdrachten in Technorati naar “Alanis Morissette” is explosief gestegen.

Grand Theft Auto IV

Spelontwikkelaar Rockstar heeft op 30 maart de eerste beelden van Grand Theft Auto IV vrijgegeven in de vorm van een trailer. GTA IV verschijnt pas op 16 oktober 2007 in de Verenigde Staten voor PS3 en Xbox 360. Het Verenigd Koninkrijk volgt drie dagen later. Grand Theft Auto IV speelt zich af in ‘Liberty City’, dat is gebaseerd op het hedendaagse New York. Het hoofdpersonage is een nog onbekende crimineel met een Russisch accent, die heel wat op zijn kerfstok heeft en verhuist na

ar New York om zijn verleden te laten rusten.

De burgemeester van New York, Bloomberg, is niet blij met de trailer van Grand Theft Auto IV, waarin een aantal typische New Yorkse gebouwen als het Vrijheidsbeeld en het Empire State Building te zien zijn. Hij vreest dat men Liberty City als het echte New York gaat zien. (Bron: Webwereld, Insidegamer)

Club Internet

Marco schreef afgelopen woensdag al over de prachtige actiesite ‘Le Duel’ van Club Internet (onderdeel van Deutsche Telekom), die hij op het spoor was gekomen via Jeroen Verkroost. De actiesite, onderdeel van een campagne voor triple play (tv, telefoon en internet), is een ware hype in de Franse blogosfeer. Inmiddels hebben ook Nederlandse (Vue Royale, In10) en internationale bloggers (Adverblog) de magnifique site ontdekt.

Joost

Het afgelopen halfjaar is er op Marketingfacts een levendige handel in Joost (spreek uit: djoest) invites ontstaan, maar ook zijn er de nodige interessante artikelen verschenen, o.a. The Venice Project is Joost, Joost: TV-revolutie in de dop en Joost is verder onderweg. Na de redesign van Joost, lanceert het online TV distributie platform uit Leiden haar eerste commercial.

So1April

so1april

Sogeti

Het vinden van ICT personeel wordt steeds lastiger. ICT dienstverleners bedenken daarom steeds ludiekere acties in om op te vallen. Sogeti adverteert al geruime tijd op de grotere NS stations met verscheidene (interactieve) billboards met SMS code en voegt daar nu een virale campagne aan toe.

In de Paasweek zet Sogeti enkele ‘kipclips’ in (clip 1, clip 2, en clip 3) voor een virale wervingsactie. In deze kipclips zie je een kip, die zijn ei kwijt is. Gisteren (5 april) had je kans om zijn ei terug te vinden bij 12 Universiteiten en Hogescholen in Nederland. Met dat ei, voorzien van een ingestuurd cv maakte je kans op een reis naar Paaseiland. (Bron: Vue Royale)

Maxeda

maxeda
Retailgroep Maxeda, bekend van o.a. de merken Hema, M&S mode, Praxis, De Bijenkorf, Formida, V&D en nog een aantal andere labels, is op haar site een crossmediale virale wervingscampagne voor ICT-talenten gestart, waarbij men een Acer Ferrari notebook kan winnen. Op de actiesite www.maxedaicttalent.nl wordt gevraagd om je voornaam en mobiele nummer in te vullen.

Bij het seeden op verschillende fora, werd de volgende vraag gesteld: Wat zijn Hunkemoller en een ICT’er samen?! Selecteer de (onzichtbare) tekst hiernaast voor het antwoord: EEN MOOI SETJE!!

Premie.nl

maxeda

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!