Viral Friday Week 26/2007

28 juni 2007, 23:25

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Good Cop, Baby Cop

De Amerikaanse acteur Will Ferrell en de twee jarige Pearl McKay zijn terug! Eind april haalde het eerste deel “The Landlord“, ter promotie van de pas gelanceerde comedy website FunnyorDie.com van Will Ferrell en Adam McKay, de nummer 1 positie in de Viral Friday Top 10. Het filmpje werd toen in korte tijd maar liefst 15 miljoen (!) keer bekeken. Twee maanden na dato staat de teller op bijna 37 miljoen views, goed voor een derde positie in de YouTube Most Viewed All Time ranking. In de nieuwe viral video “Good Cop, Baby Cop” krijgt Will Ferrell wederom te maken met Pearl McKay, dit keer als keiharde politie agente. Helaas voor de fans van Pearl, de video meldt dat dit voorlopig haar laatste optreden zal zijn in de FunnyOrDie.com episodes. In slechts 3 dagen tijd werd “Good Cop, Baby Cop” zo’n 1 miljoen keer bekeken.

The NY Times: My iPhone Diary

Apple-baas Steve Jobs kondigde de iPhone begin januari aan tijdens de MacWorld-conferentie in San Francisco. “De dag waarop Apple geschiedenis schrijft door de telefoon opnieuw uit te vinden”, aldus Jobs toen. Geschiedenis schrijft het bedrijf inderdaad, gezien de media-aandacht die het apparaat krijgt. Of de telefoon ook de rest van zijn beloftes waarmaakt, is afwachten. Echte Apple- en gadgetfreaks willen het apparaat, dat minimaal 500 dollar gaat kosten, vandaag hoe dan ook in hun bezit krijgen en en zijn bereid om 3 dagen daarvoor in de rij te zitten.

Apple stuurde de iPhone de afgelopen week naar diverse belangrijke media, o.a. Newsweek, Wall Street Journal Online en de New York Times. Alle recensenten zijn overwegend positief. David Pogue van de NY Times maakte een vermakelijk filmpje incl. recensie. Na 3 dagen is de viral video meer dan 350.000 keer is bekeken. Vincent Evers laat op Twitter weten, dat hij zich een iPhone kado doet voor de investering van KPN in PCzapper. Zullen we Vincent zo zijn kadootje zien uitpakken? Voor diegene die naast de iPhone vissen, is er nog altijd de doe het zelf iPhone. (Bron: De Telegraaf)

CiCi’s Pizza

De Amerikaanse keten CiCi’s Pizza, die voor slechts $4.49 een “All-You-Can-Eat Buffet” biedt met pizza, pasta, salade en desert, heeft de makers van de Ray-Ban viral in de arm genomen voor hun virale campagne. Wederom is Feed Company erin geslaagd om een professionele video er amateuristisch en user-generated achtig uit te laten zien. Bekijk de 2 video’s van Roto’s kunsten: “Breakdancing Pizza Guy” en “Ultimate Boomerang“.

Cisco Systems

Ter promotie van de mini-site DontHaveAMeltDown.com heeft Cisco Systems een (candid) virale video opgenomen, waarin te zien is hoe een zakenman door het lint gaat in een hotel. Volgens Andrew Cherwenka van de gezaghebbende The Huffington Post is al snel duidelijk dat de video in scène is gezet, vanwege de perfecte geluidskwaliteit, camera shots uit diverse hoeken en beveiligingspersoneel dat rustig blijft toekijken terwijl de zakenreiziger zich nogal misdraagt. Tevens voegt hij eraan toe, dat na Bridezilla internetters niet snel weer in dezelfde technieken van viral marketeers zullen trappen. David Erickson van e-strategyblog.com spreekt echter van een fantastische virale campagne van Cisco Systems. Ondanks de kritieken wordt de video positief ontvangen door het YouTube publiek met een waardering van 4 sterren. De viral video van Cisco Systems is in 1,5 week tijd zo’n 35.000 keer bekeken.

Toyota Scion: Little Deviants

Scion is bezig met een “underground” introductie campagne om haar nieuwste automodel, de vijfdeurs xD, te promoten die in augustus in de verkoop gaat. Zoals in eerdere Scion campagnes, vermijdt de marketing afdeling van Toyota massamedia. En kiest voor guerrilla, in-cinema, spontane postings en dergelijke gericht op jonge consumenten. De “Little Deviants” campagne van ATTIK, versterkt het bedrijfsmodel rond personalisatie en after-market customization, door de (rode) auto te plaatsen als redder in een kleurloze wereld, met gebouwen en straten die ons doen herinneren uit het Sovjet tijdperk, waar diverse rare grijze wezens rondwandelen.

Om bezoekers naar de prachtige 3D minisite te lokken, waar men de gotisch digitale roman “Boek van Devianten” in 7 hoofstukken kan spelen, wordt o.a. bioscoopreclame in diverse Amerikaanse steden ingezet. (Bron: Marketing Daily)

BMW: Who taught you to drive?

Het reclamebureau GSD&M uit Austin, Texas creëerde voor BMW USA de virale campagne Relearn to Drive. Doel van de campagne is om naamsbekendheid te creëren voor BMW Performance Center en BMW Performance Driving School. Op de actisite “Relearn to Drive” zijn negen excentrieke, over-the-top karakters te zien, die tonen op hoeveel verschillende manieren mensen autorijles hebben gekregen. In diverse tijdschrijften zoals Roundel, Autoweek en “Road and Track”, Auto sites (AutoWeek.com en RacingSchools.com) en video sites, inclusief YouTube en Google Video wordt de campagne gepromoot. (Bron: DueMotori en BrandWeek)

Rode Kruis

Het Nederlandse Rode Kruis heeft dit jaar topmodel en presentatrice van Holland’s Next Top Model Yfke Sturm gestrikt als ambassadeur voor de collecteweek, die dit jaar van 24 t/m 30 juni plaatsvindt. Naast de collecte activiteiten op Second Life heeft Yfke de hoofdrol in de campagne van het Rode Kruis, waarin collecteren op een verrassende manier wordt gepresenteerd. In een 2e commercial “Holland’s Next Top Collectant” worden de collectanten van het Rode Kruis klaargestoomd door het topmodel om te collecteren. Via de actiesite Rodekruis-acties.nl is het tevens mogelijk om het filmpje te personaliseren, door je eigen foto te uploaden.

Daarnaast siert Yfke vanaf maandag 25 juni de gevel van het Rode Kruishoofd kantoor. Een foto van Yfke Sturm van 12 bij 14 meter bedekt de voorkant van het gebouw. Zowel online (o.a. Second Life Crew en Fondsenwerving) als offline (o.a. Shownieuws, Hart van Nederland, Adformatie, Algemeen Dagblad) is er al redelijk wat aandacht voor de campagne.

Condooms.com: She has your eyes

Het Belgische reclamebureau Happiness-Brussels maakte voor de website Condooms.com, onderdeel van CMSC Services de virale campagne She has your eyes. Via de actiesite kunnen internetters hun vrienden voor de gek houden door ze een e-mail (“Hi …, How are you? it’s Cindy, remember ? hope your email address is right, it took a while to find it ;-( Please Click Here, so you can remember who i am 😉 Kisses. Cindy xxx”) toe te sturen vanuit Anita, Cindy of

Sue, die claimen een kind van je te hebben gekregen.

Lee Cooper

Inspector Fleming van de British Bum Society gaat voor Lee Cooper’s virale campagne de straat op in Miami, op zoek naar de perfecte rondingen. Dames met de perfecte bips mogen een paar Lee Cooper Xfit Lycra jeans passen in een pashokje voorzien van een “bum cam”. Meer video’s van Bottom Inspector zijn te bekijken in 2 extra filmpjes: Lee Cooper 1 en Lee Cooper 2. (Bron: Buzzing Bees, Living Digital)

Coca Cola: Co-Creation

Het Spaanse creatieve bureau Sra. Rushmore heeft de zomer campagne “Co-Creation” voor Coca Cola gelanceerd. In het filmpje is te zien hoe een jongen voor een videocamera in een winkel het nummer Lola van The Kinks uit de jaren ’70 zingt. Een winkelbediende besluit deze opname live uit te zenden op internet, wat zorgt voor spontane co-creatie. Later in de spot ziet de jongeman zichzelf terug als ‘beroemdheid’ op een megabillboard. Zijn 15 minutes of fame. (Bron: Adme.ru)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!