Viral Friday Week 26/2008

26 juni 2008, 13:52

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Where The Hell Is Matt?


Vijf jaar geleden gaf de Amerikaan Matt Harding zijn baan als gamedesigner in Brisbane, Australië op om met het geld dat hij gespaard had de wereld rond te reizen. Om zijn familie en vrienden op de hoogte te houden waar hij was, maakte hij de site Wherethehellismatt.com. Na een aantal maanden gereisd te hebben bracht een reisgenoot hem op een uniek idee: maak een dansje op verschillende plekken in de wereld en leg dit op videocamera vast. Die tip zou Matt’s leven voorgoed veranderen! Matt plaatste zijn video van zijn eerste reis uit 2003/2004 in 2005 online. Bijna een miljoen bekeken de video.

Een kauwgom fabrikant “Stride Gum” zag het eerste filmpje van Matt en bood hem aan om nog 2 wereldreizen te maken op hun kosten. Zijn 2006 filmpje leverde 10 miljoen views op! En ook zijn meest recente reisvideo (met aanhang in diverse landen) wordt volop bekeken met inmiddels 2,696,066 op de teller. Mocht je je afvragen weten waar Matt nu is? Volg ‘m op Wherethehellismatt.com. Helaas is hij nog niet te volgen via Twitter … (Bron: Marketingfacts)

Ball Girl Makes Incredible Catch


Tijdens de Minor League wedstrijd tussen Tacoma Rainiers en Fresno Grizzlies wordt een foutbal geslagen. Het ballenmeisje besluit een poging te wagen de bal te vangen en maakt een ongelofelijke sprong! Het populaire filmpje, met bijna 2 miljoen views op Break en YouTube, blijkt een viral video voor sportdrankje Gatorade, geregisseerd door Baker Smith van Harvest Films (Santa Monica) voor reclamebureau Element 79 Partners in Chicago. Zie ook de tweede Gatorade viral video. (Bron: Reclamewereld, De Stift, De Telegraaf)

I’m Voting Republican


“I’m Voting Republican” is de nieuwste politieke hit op YouTube met 2,5 miljoen views, 13.000 comments, 77 videoreacties, 1300 linking blogs en 3784 diggs. Het filmpje, geschreven door Charlie Steak en geproduceerd door SyntheticHuman Pictures, geeft een satarische kijk op nog vier jaar Republikeins bewind. Zie ook imvotingrepublican.com. (Bron: HuffingtonPost, Wired)

America’s Got Talent: Derrick Barry


Even dachten de juryleden David Hasselhoff, Piers Morgan en Sharon Osbourne dat de échte Britney Spears op de buhne stond in de nieuwste serie America’s Got Talent afleveringen. Het bleek (mannelijke) Britney imitator Derrick Barry te zijn, die een verbluffend optreden gaf voor het drietal op het nummer Toxic. Het optreden van Derrick Barry in America’s Got Talent is in een week tijd 1,5 miljoen keer bekeken.

Ryanair Flights Have “Blowjobs” Included!


Op een persconferentie in Düsseldorf (Weeze) op dinsdagmorgen 17 juni j.l. konden journalisten hun oren nauwelijks geloven. Topman Michael O’Leary van de Ierse prijsvechter Ryanair verklaarde dat business-class tickets (à 4000-5000 euro) op transatlantische vluchten ‘beds and blowjobs included’ zullen zijn. Het leverde de lowcost vliegmaatschappij de nodige buzz op van diverse nieuwssites en blogs o.a. The London Paper, Daily Star, Telegraaf, Holywood Grind en Behind the Buzz. In 10 dagen tijd is het filmpje een kwart miljoen keer bekeken. Op de Ryanair.com site is een nieuwsbericht over de persbijeenkomst te vinden getiteld “Ryanair’s ‘Beds and Blowjobs’ video clip Climaxes to No. 1 position”.

The Trons: Sister Robot


The Trons, een band bestaande uit robots uit Nieuw-Zeeland, is een hit op internet. De robotband, die vorige week zaterdag hun debuutoptreden op een festival in het Nieuw-Zeelandse Hamilton gaf, word door diverse populaire gadget blogs wereldwijd gelinkt, o.a. TechDigest (UK), Nerdcore (DE), Gizmodo (USA), Bright (NL), Gizmodo Japan (JP) en vele andere blogs. Ham, Wiggy, Swamp en Fifi krijgen het druk, ze zijn geboekt voor nog 5 gigs! (Bron: Bright)

Binge Drinking Girl


“Know Your Limits” heet de multi-channel (TV, radio, print, online) campagne van het Britse Home Office om 18-24 jarigen te waarschuwen tegen overmatig drankgebruik. De campagne, ontwikkeld door VCCP digital en gefilmd door Independent’s director Mathew Jerrett, heeft als tagline ‘You wouldn’t start a night like this, so why end it that way?’ en is bedoeld om reacties en discussie op internet over excessief drankgebruik te creëren. De online campagne bestaat uit display advertenties en 3 viral videos, geseed door Rubber Republic.

Uit recent onderzoek van de Europese Unie blijkt dat meer dan 40% van de Britse jongeren in de leeftijdscategorie 18-24 jaar kunnen worden geclassificeerd als regelmatige drinkers met overmatige alcoholconsumptie. (Bron: Home Office)

Levi’s: Guys Fill Their Jeans With Helium


Na “Guys Backflip into Jeans” (#1 in week 19) en “Super Chill Monkey Does Hollywood” (#1 in week 21) is “Guys Fill Their Jeans With Helium” de derde viral video in de serie van tien voor Levi Strauss & Co, gemaakt door Cutwater uit San Francisco, ter promotie van de Levi’s 501 jeans wereldwijd. De ingrediënten van de nieuwste video van de Amerikaanse spijkerbroek fabrikant: jeans, helium, duct tape, Los Angeles en muzikaal ondersteund door de song Yadnus van !!!. (Bron: Not Cot)

Costs Of War


In het pas verschenen boek ‘De Oorlog Van 3 Biljoen’ van de bekende Amerikaanse econoom Jozef Stiglitz is te lezen dat de ruim vijf jaar durende oorlog in Irak tot nu toe bijna 3,5 biljoen dollar heeft gekost, bijna net zo duur als de hele Tweede Wereldoorlog. Per seconde komt er 5000 dollar aan kosten bij, berekende Stiglitz. De exorbitante kostenstijging is vooral te wijten door de private bedrijven die vanaf dag één betrokken zijn bij de oorlog in Irak.

De American Service Committee, opgericht in 1917, komt echter op een nog hoger bedrag uit qua kosten per seconde, namelijk $8333, wat visueel weergegeven is in de video Costs Of War als videoreactie op “One Day = $720 Million“. (Bron: Z24)

Write Here, Right Now


Acht uur schrijfwerk, 5 permanent markers, 2 douches en 3 bad bezoeken om het schoon te krijgen. De video van For The Love Of Type maakt deel uit van de promotie campagne om je eigen art op de daarvoor bestemde graffiti muren te spuiten of schrijven in plaats van andermans eigendom.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!