Viral Friday Week 30/2009

24 juli 2009, 08:00

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Moon In Google Earth


Op 20 juli 1969 zette Neil Armstrong de eerste stappen op de maan en sprak de legendarische woorden: ‘One small step for man, one giant leap for mankind’. Afgelopen maandag vierde Google het veertigjarig jubileum van de maanlanding met de introductie een nieuwe interactieve versie van Moon in Google Earth. Via Google Earth 5.0 kan iedereen vanaf zijn eigen computer de maan verkennen en virtuele rondleidingen volgen met commentaar van astronauten Buzz Aldrin, de tweede man op de maan en Jack Schmitt, die in 1972 met Apollo 17 op de maan landde. Naast de virtuele tour in Google Earth is informatie te vinden over de bemande en onbemande missies naar de maan en is er uniek beeldmateriaal van alle Amerikaanse, Russische, Japanse, Chinese en Indiase missies te vinden. De film die Google maakte ter promotie van Moon in Google Earth, waarin Jack Schmitt iedereen uitnodigt om de tour naar de maan te maken, is een gigantisch succes. De video is ruim 1 miljoen keer bekeken op YouTube. Vele blogs en gerenommeerde nieuwsbronnen hebben artikelen gewijd aan Google Earth’s Moon. En terecht, want het is werkelijk gaaf om even in de schoenen van Neil en Buzz te staan!

Okinawa Churaumi Aquarium


Een zeer mooie en inspirerende film heeft deze week de harten van velen te pakken genomen. Een opname van het Okinawa Churaumi Aquarium in Japan. De sereniteit en het overweldigende beeld van de walvishaaien, reuzenmanta en vele andere vissen is geweldig. Het aquarium is het op een na grootste aquarium ter wereld en laat alleen Georgia Aquarium voor zich. Het aquarium bootst het Japanse Kuroshio-stroming na, de Black Tide en is met 7500 kubieke meter en een 7,5 miljoen liter oceaanwater op zijn mildst gezegd een geen klein aquarium. Woorden zijn eigenlijk overbodig voor dit filmpje dat inmiddels meer dan 1 miljoen views heeft bereikt op YouTube en Vimeo. Klik en geniet.

Nike SB: Today Was A Good Day


Onder het SB label produceert Nike verschillende modellen skateboard schoenen (en kleding). Eén van die modellen draagt de naam P-Rod, de bijnaam van Paul Rodriguez. Paul is een Mexicaans-Amerikaanse professional skateboarder die rijdt voor het Nike team. Om de aanstaande release van Pauls derde schoen te promoten heeft Nike SB deze commercial, ‘Today Was A Good Day’ gemaakt. De video, geïnspireerd op het nummer ‘Today Was A Good Day’ van rapper Ice Cube uit 1993, laat een geweldige sfeerimpressie zien van wat volgens Rodriguez een good day is. Voor de liefhebber komt 31 juli een extra lange versie van de commercial uit op www.nike.com/nikeskateboarding/paulrodriguezIII. De commercial werd sinds 17 juli bijna 150.000 keer bekeken op YouTube en krijgt een gemiddelde waardering van 4,94.

Snoop Dogg’s Smoking Closet


Ter promotie van zijn Europese tour ‘Blazed and Confused’ heeft Snoop Dogg de film ‘Snoop Dogg’s Smoking Closet’ gemaakt. De video is een spoof op de, inmiddels vaker gespoofde, ‘Walk In Fridge’ van Heineken. In de video zien we de rapper en zijn vrienden Verne Troyer, ook wel bekend als MiniMe, en Stephen Marley, én Slightly Stoopid en Mickey Avalon, die Snoop vergezellen op zijn tour. We schreven al eerder over de video op ViralBlog en de video blijft maar views genereren: ruim 185.000 op Funny or Die en YouTube!

Bruno gets “Bruno’ed”


Bruno, Sasha Baron Cohen’s laatste alter ego, kreeg tijdens de première van zijn film Bruno, een koekje van eigen deeg, toen een look-alike de rijen wachtende fans trakteerde op een promotie van het Engelse restaurantketen Nando’s en haar PERi-PERi chili-saus. De look-alike kwam met een gehele entourage in een Hummer aanrijden en hield het publiek 10 minuten bezig totdat beveiliging besefte dat dit niet de echte Bruno was en trok de look-alike van het podium. Bruno was not-amused, maar stal uiteindelijk de show met zijn aankomst op paard en een klein leger aan schaars-geklede mannen en vrouwen. De gehele campagne van en rondom Bruno is erg uitgebreid met een Meinspace, Twitter, Facebook, Digg Dialogg, Dildo Defender Game, uBeats.

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!