Viral Friday Week 51/2007

21 december 2007, 06:35

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met Mindshare, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Heb je een tip? Stuur ‘m op!

Homemade Ford Balloons


Afgelopen jaar ging tijdens de Champions League Finale de nieuwe Ford Mondeo commercial in première. In het spotje zweven diverse auto’s aan ballonnen door de lucht. In een artikel op Creativereview.co.uk wordt uitgebreid uitgelegd dat carbon is gebruikt om de auto’s te laten zweven. Om een echte Mondeo te laten zweven zijn 82.000 helium ballonnen nodig, volgens een Schotse wetenschapper. Drie inwoners uit Auckland proberen aan te tonen dat er slechts 5000 helium ballonnen nodig zijn om een auto te laten zweven. Ze plaatsten het filmpje zo’n maand geleden online en dat zorgde voor de nodige buzz, o.a. door Ellen DeGeneres, die het filmpje uitzond in haar gelijknamige show. Een Australische nieuwsshow ging op onderzoek uit.

The 12 Days of Christmas


De Amerikaanse a capella-groep “Straight No Chaser” hebben een hilarische mashup gemaakt van de klassieker “The Twelve Days of Christmas”. Hun optreden in het Musical Arts Center in Bloomington (Indiana) op 7 december 1998 werd vorig jaar op YouTube geplaatst en is sindsdien 3,7 miljoen keer bekeken. Ook dit jaar werd de video op honderden blogs geplaatst.

Evil Eye Baby


Diverse schattige baby’s hebben met hun aanstekelijke lach al vele internetters aangestoken. Legendarische baby’s met miljoenen views zijn o.a. Ethan en de kleine van BlackOleg, die maar liefst 31 miljoen keer bekeken is! De “Evil Eye Baby” gaat nu de strijd met ze aan. Kijk naar dit hilarische filmpje.

What Really Matters


Met de Kerstdagen voor de deur grijpen de Amerikaanse presidentskandidaten de gelegenheid aan om hun landgenoten een goede kerst te wensen middels diverse spotjes. Hilary Clinton, John Edwards, Rudy Giuliani, John McCain en Mike Huckabee hebben allemaal hun eigen kerstspotjes. In het spotje van Mike Huckabee, die snel klimt in de peilingen, zou een subliminal message zitten, schrijft The Huffington Post. Het spotje is bijna 1 miljoen keer bekeken.

Homer takes a photo of himself everyday for 39 years


Noah Kalina, een fotograaf uit New York, vergaarde in 2006 internet faam met zijn videoclip “Everyday“. Kalina besloot vanaf 11 januari 2000 elke dag een foto van zichzelf te nemen. 2356 dagen later besloot hij alle foto’s chronologisch in een (versnelde) video te zetten. Hij uploadde de video op 8 augustus 2006 naar Vimeo en 3 weken later naar YouTube. Diverse internetters volgden zijn voorbeeld. En ook de makers van de tekenfilm serie The Simpsons hebben een eigen versie gemaakt.

Get a Mac Christmas 2007


TBWAMedia Arts Lab, USA creëerde speciaal voor de feestdagen een speciale Apple “Get A Mac” commercial. PC (John Hodgman) en Mac (Justin Long) zingen in het geanimeerde spotje ieder omstebeurt een regel van het liedje “Santa Claus is Coming”. Echter PC maakt er al snel zijn eigen versie van. (Bron: Duncuns.tv)

Santa’s Helper


Online retailer Net-A-Porter heeft een ingenieuze manier bedacht om mannen en vrouwen deze kerst naar haar site te lokken. Op de virale campagne site Santa’s Helper, kunnen echtgenotes en/of vriendinnen een persoonlijke video boodschap met een sexy blonde dame creëren, waarin ze op een niet zo subtiele manier kunnen laten weten wat ze graag voor kerstcadeau willen hebben.

De eerste virale marketing campagne van Net-A-Porter, ontwikkeld door Sugar (London), is na een maand meer dan 47.000 keer b

ezocht. O.a. The Wall Street Journal, Vogue en diverse fashion blogs schreven over de Santa’s Helper campagne. De online retailer gebruikte diverse online- en offline kanalen om de virale campagne te promoten, o.a. e-mail marketing, Online PR, paid search, in-th-box promotion, offline PR wereldwijd, social networking (Facebook, Youtube) en auto belettering.

Grand Opening Danscafé Burn


Het Antwerpse danscafé Burn te Edegem heeft een wél erg originele promostunt bedacht om aandacht te vragen voor hun grand opening op 20 december 2007 jongstleden. Ze stuurden een flyeraar op pad, die in lichterlaaie foldertjes van Danscafé Burn uitdeelde. Met een gsm camera werd de stunt gefilmd. Op Liveleak is het virale promo filmpje meer dan 30.000 keer bekeken. (Bron: Mediabom)

Greenpeace: You Are My Sunshine


Middels de humoristische viral “Sunshine” probeert Greenpeace jongeren meer energie bewuster te laten worden. Escape Partners en Park Village, London ontwikkelde de virale campagne. Martin Freeman, bekend van The Office en Hitchhikers Guide to the Galaxy, is de zanger in het filmpje.

Rock the Palace

Pisang Ambon: Rock The Palace

Altijd al een rockster willen zijn? Pisang Ambon biedt je die mogelijkheid in de interactieve commercial “Rock the Palace” ter promotie van Clipcaster.tv, ontwikkeld door Brandbase. In de interactieve commercial waarin de bezoeker de hoofdrol speelt, zien we een gestreste stage manager die naar je op zoek is. Op het podium aangekomen, waar een massa fans op je staat te wachten, weet de stage manager zich met een nog niet eerder vertoonde beltechniek zich uit de situatie te redden.

Clipcaster.tv is ’s werelds eerste online Videoke, een mix van video en karaoke. Op de site kan je je karaoketalent via de webcam opnemen en met verscheidene special effects bewerken tot leuke videoclips. (Bron: Reclameweek, Buzzing Bees)

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!