Visual Journalism: Geef je bedrijf een gezicht
De rol van brand publishing is groter aan het worden, bedrijven kunnen hun eigen verhaal rechtstreeks aan de consument vertellen, zonder dat hiervoor tussenpersonen als journalisten voor nodig zijn. Met een eigen online platform, zoals een website of blog, en via sociale kanalen dragen bedrijven hun corporate story uit zoals ze dit zelf willen. Dit online platform wordt steeds vaker een niche nieuwsorganisatie en video speelt hierin een belangrijke rol.
De laatste ontwikkelingen binnen YouTube lijken deze rol van video voor nieuwsvoorziening te onderstrepen. YouTube heeft een nieuwe vorm van visual journalism ontwikkeld. Dat is in ieder geval de conclusie die het Pew Research Center’s Project for Excellence in Journalism (PEJ) trekt na een onderzoek van 15 maanden.
YouTube was in de beginperiode, zeven jaar geleden, met name bekend als de plek waar persoonlijke video’s van mensen massaal geplaatst werden. Hierna werd YouTube al snel een bron van informatie en verwierf zo ook de status als meest bezochte zoekmachine na Google. Maar nu blijkt dat YouTube zich steeds meer ontwikkelt tot een platform waar mensen nieuws kijken.
Van de meest bekeken nieuwsvideo's op YouTube in de 15 maanden waarin PEJ het onderzoek, uitvoerde was meer dan een derde (39 procent) geproduceerd door burgers tegenover 51 procent door nieuwsorganisaties. Daarbij komt dat een deel van die 51 procent gebruik maakte van beelden die door burgers waren opgenomen. Saillant detail is overigens dat dit in veel gevallen niet werd aangegeven door de nieuwsorganisaties.
Drie vormen van corporate visual journalism
Het mag dus duidelijk zijn dat de videosite als nieuwsbron een bijzondere plek heeft ingenomen in het medialandschap. De consument kijkt nog massaal naar de nieuwsuitzendingen op televisie, maar ziet in YouTube een welkom extra kanaal. Hoe plukt een bedrijf hier de vruchten van? Er zijn drie vormen van visual journalism die een toegevoegde waarde kunnen zijn voor een bedrijf en, niet onbelangrijk, nieuwswaarde hebben voor de consument.
1. Interviews
Interviews zijn een belangrijk onderdeel in nieuwsuitzendingen. Ook op het gebied van brand publishing bieden interviews tal van mogelijkheden. Allereerst kun je de CEO of specialisten uit de organisatie interviewen over hun visie op de laatste ontwikkelingen binnen het bedrijf of de industrie. Dit kan een mooie manier zijn om medewerkers, aandeelhouders of (potentiële) klanten te laten zien hoe de toekomst van het bedrijf of de industrie eruit ziet. Een voorbeeld is een e-book dat verzekeraar BNP Paribas Cardif onlangs uitbracht voor de financieel intermediairs. In deze uitgave kwamen verschillende specialisten aan het woord over online klantbeleving in de financiële sector.
2. Events
Live verslaggeving vanaf een eigen of extern event (zoals TEDx) biedt afwezigen toch de mogelijkheid het belangrijkste nieuws mee te krijgen. Events gaan immers vaak gepaard met productintroducties of andere grote aankondigingen. Sfeerimpressies, registraties van keynotes en interviews met sprekers en aanwezigen geven een compleet beeld van een event.
3. Best practice
Een corporate story breng je soms het beste tot leven met praktijkvoorbeelden van een dienst of product. Consumenten die vertellen hoe ze al jaren niet meer zonder jouw product kunnen of welke bijzondere band ze met jouw merk hebben. Video’s waarin brand embassadors de kijker vertellen over jouw bedrijf. Een schitterend voorbeeld vind ik Laura Cavaciuti en Saoirse Linder die in 36 uur zonder geld zover mogelijk van Bristol moesten komen om geld op te halen voor het goede doel. Air France KLM hielp ze met een gratis ticket naar Manila en bood de meisjes tegelijkertijd de mogelijkheid hier op de KLM blog verslag van te doen, waar ze een videoverslag van hun avontuur plaatsten.
Kortom, de groeiende rol van YouTube als bron van nieuws biedt ook bedrijven kansen. Er is altijd een manier om visueel een nieuwswaardig verhaal uit te dragen en dit onderdeel uit te laten maken van je contentstrategie.