Twitter lanceert Moments: geselecteerde tweets over real time events

7 oktober 2015, 13:00

Twitter trekt een sprint op het gebied van real time events

Sinds gisteren is de feature Moments van Twitter een feit. Moments ging gisteren al live in de VS, maar zal binnenkort ook in Nederland een plekje innemen tussen de tabbladden met meldingen en berichten.

Moments is de eerste nieuwe service sinds mede-oprichter Jack Dorsey de nieuwe CEO is. Moments is primair een nieuwsdienst; als er nieuws is, verschijnt een stipje op het tabblad met de bliksemschicht, net als wanneer je een nieuwe notificatie hebt.

Tabblad Moments op Desktop

Tabblad Moments op mobiel

Wat is Moments

Twitter wil zijn sterke kant nog meer benadrukken met Moments. Hiermee ben je namelijk nóg eerder op de hoogte van gebeurtenissen, events en discussies, aldus het platform. Je kunt onder andere breaking events volgen en nieuws over sport en entertainment. Het onderdeel wordt realtime geüpdatet waardoor breaking news altijd als eerste te zien is op Twitter.

“Moments, the best of what’s happening on Twitter in an instant.”

Je kan ook buiten de Moments-tab op de hoogte blijven van een actualiteit door een verhaal te volgen. Hierdoor ontvang je tweets in je reguliere tijdlijn over deze gebeurtenis. Wanneer de gebeurtenis voorbij is, zullen de tweets in je tijdlijn automatisch stoppen.

Wie bepaalt wat ‘een Moment’ is?

Na de lancering was mijn eerste verwachting dat Moments wel gesponsorde content zal bevatten die totaal niet relevant is. Dat is echter niet zo, claimt Twitter. Moments worden namelijk niet alleen geselecteerd op Tweet-populariteit, maar worden ook uitgekozen door een team van échte mensen. Uit de Twitter Moments guidelines:

“Our Moments curation team is not responsible for driving revenue, user growth, or managing Twitter’s partner relationships. We will feature Tweets in Moments and select Moments based on what best serves our audience, and not to benefit advertisers, partners, or Twitter’s business interests. We will generally avoid creating Moments that cover our own industry, our company, or our competitors.”

Een redactie dus, die Moments handmatig selecteert, de hele dag door, elke dag, 24/7.

Promoted Moments

Met het Moments-team wil Twitter voorkomen dat Twitteraars weglopen van het platform omdat ze het gevoel hebben dat relevante content aan de kant wordt geschoven door commerciële content. Ook biedt de functie relevantie voor Twitter-gebruikers zonder dat ze daar mensen voor hoeven te volgen. Daarentegen heeft Twitter wel een plan om ook ‘Promoted Moments’ te ontwikkelen. Hiermee zetten ze de achtervolging in op Snapchat.

Snapchat heeft namelijk de ‘Live Story’ waar eventorganisatoren (zoals Oktoberfest) afbeeldingen en video’s die gemaakt zijn door fans kunnen toevoegen aan hun verhaal. Dit verhaal is door elke Snapchat gebruiker gedurende 24 uur te zien. Hierdoor wordt een verhaal gecreëerd van het event dat je vanuit meerdere perspectieven kan volgen. Of de ‘Promoted Moments’ van Twitter ook maar 24 uur te zien zullen zijn, is nog onbekend.

Is Moments waardevol?

Twitter maakt het met Moments nog makkelijker om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en gebeurtenissen in de wereld. Twitter doet er goed aan met Moments zich verder te onderscheiden van andere social media kanalen, zeker als het om breaking news gaat. Het maakt Twitter ook interessanter voor mensen die de dienst nog niet gebruiken. Nieuwe gebruikers kan Twitter trouwens goed gebruiken, want de groei loopt al een tijd terug. Het design oogt erg gebruiksvriendelijk, wat daar zeker aan bij zou kunnen dragen. Ik ben in ieder geval nieuwsgierig of Twitter van deze nieuwsdienst een succes kan maken.

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!