Voor het eerst meer tijd naar digitale media dan naar tv
eMarketer vergelijkt cijfers over mediaconsumptie van meer dan 40 onderzoeksinstituten
Voor het eerst spenderen Amerikanen meer tijd aan digitale media dan aan tv kijken. Dat concludeert eMaterker op basis van onderzoek naar de mediaconsumptie van Amerikaanse volwassenen. Gemiddeld spendeert de Amerikaan 5 uur per dag aan internet en andere digitale media, en kijkt hij 4 uur en 31 minuten televisie. eMarketer verwacht dat de dagelijkse tv-tijd dit jaar iets zal dalen, terwijl de digitale mediaconsumptie groeit met 15,8 procent.
De grootste groei komt van mobiel. Gemiddeld spenderen volwassenen 2 uur en 21 minuten per dag aan hun mobiel (‘nonvoice mobile activities’); dat is langer dan dat zij bezig zijn met desktop en laptop computers.
Als je naar de cijfers kijkt dan lijkt de mediaconsumptie sowieso enorm gegroeid. Dit is niet helemaal waar en komt doordat multitasking aan beide activiteiten wordt toegeschreven. Kijk je een uur tv terwijl je op je smartphone actief bent, dan is aan beide activiteiten een uur toegeschreven.
Smartphones en tablets goed voor bijna helft van de digitale mediaconsumptie
Bijna de helft van de digitale mediaconsumptie ging naar smartphones, tablets en ouderwetse ‘feature phones’ (bellen niet meegerekend). Dagelijks besteedt Amerikaan gemiddeld 1 uur en 7 minuten aan zijn smartphone. Tablets liggen hier niet ver op achter.
Voor het onderzoek vergeleek eMarketer meer dan 400 datapunten van 40 onderzoeksinstituten. De voorspellingen van eMarketer zijn grofweg in lijn met de cijfers van andere instituten, hoewel er ook grote verschillen bestaan. Temkin Group zit aan de hoge kant van het spectrum, terwijl MAGNAGLOBAL en GfK meer stroken met de cijfers van eMarketer.
De tijdsbesteding aan tv onder internetgebruikers valt wat lager uit dan onder alle volwassenen. Hiermee lijkt het erop dat internetgebruikers gemiddeld minder voor de tv zitten.
Afbeelding: VFS Digital Design (cc)