VRmaster maakt virtual reality betaalbaar en toegankelijk voor marketeers

24 november 2015, 06:00

VRmaster wil laagdrempelige virtual reality (VR) ervaringen facilliteren. Het bedrijfje, gevestigd in het klokgebouw in Eindhoven, bouwt een VR-platform voor smartphones. Niet met dure apps, maar via een url naar een mobiele pagina. Makkelijk deelbaar en qua productie helemaal niet zo ingewikkeld en kostbaar.

“Het is zonde dat al die content op internet zo weinig beleving heeft. Het is mijn droom dat te veranderen en virtual reality is daarvoor een interessante technologie”, aldus oprichter Detlef La Grand. Onder andere een aantal festivals, de NS en een grote supermarkt maken inmiddels gebruik van het platform.

Komend jaar komen er een aantal VR-hardwareproducten op de markt. Verschillend in prijs. kwaliteit en vorm: van de Samsung Gear VR van 99 euro tot de duurdere headsets van Oculus en Sony. Zelfs enthousiaste VR-evangelisten zijn het er echter over eens dat mainstreamadoptie nog ver weg is. Mobiele VR, waarbij je smartphone in een houder als bril dient, is voorlopig succesvoller dan de geavanceerdere PC-variant met brillen (en kabels).

Dat is waar VRmaster op inspeelt. Dit Eindhovense bedrijf verkoopt (branded) kartonnen houders die in samenwerking met een smartphone als VR-bril werken. Interessanter is dat ze ook een platform willen zijn voor bedrijven die VR-ervaringen makkelijk toegankelijk en deelbaar willen maken. Geen app die iemand moet downloaden, maar gewoon via een mobiele webpagina. Breed beschikbaar dus: op Android via de Chrome-browser en op iOS via Safari.

Met 7500 mensen naar dezelfde winkel kijken

In het oude klokgebouw liggen de cardboards overal. Ook zitten her en der mensen stoïcijns karton met vouwlijntjes tot bril te vouwen. “Inmiddels staat de verkoopteller op 20.000. Het verkopen van cardboards is echter eindig, die liggen in no time voor een paar euro bij de Hema.”

In het begin had VRmaster vooral gerekend op makelaars als een logische gebruikersgroep. Dat viel tegen. “Er wordt nu vooral samengewerkt met musea en festivals. Dan hebben we het over marketing, maar een grote supermarktketen heeft VR ingezet voor een landelijke training. Zo konden ze met 7.500 mensen naar dezelfde winkel kijken om te zien of acties duidelijk waren of hoe vindbaar de producten zijn. We hebben ook 80.000 euro subsidie gekregen om VR binnen een journalistieke context in te zetten”. De NOS gaat bijvoorbeeld aan de slag met VR en de New York Times deelde onlangs een miljoen cardboards uit aan abonnees voor nieuwe vormen van verslaggeving, onder andere over de aanslagen in Parijs.

Een VR-demo van de Glow Lichtreis met NS. Het werkt in alle browsers, maar gebruik een cardboard in samenwerking met een smartphone voor de VR-beleving.

Schieten, uploaden en delen

Op dit moment zijn er een tiental betalende klanten. Klanten hebben een abonnement vanaf vijftig euro per maand waarmee ze vijf tours kunnen uploaden met ieder tien foto’s. Als je heel veel bereik genereert met een gehoste VR-campagne lopen de kosten op. Ook levert VRmaster de kartonnen cardboards die voor een bedrijf op maat kunnen worden gemaakt met een logo of specifieke kleuren.

Onder de 2000 euro kan je al iets heel speciaals neerzetten

Klanten komen uit de bouw, festivalhoek en retail. Vanaf december kunnen mensen zelf uploaden op het platform. Nu doet VRmaster dat nog zelf en dat is een beperkende factor. Een VR-ervaring produceren is laagdrempeliger dan het lijkt. “Je hebt 360-graden foto’s nodig van de omgeving die je wilt laten zien. Deze kan je maken met je eigen smartphone of een camera vanaf 400 euro. De foto’s upload je en dan maakt het platform er automatisch een VR-tour van. Elke tour krijgt een unieke URL, zodat deze eenvoudig is te delen via sociale media. Uiteraard zijn de kosten per productie verschillend, maar onder de 2000 euro kan je al iets heel speciaals neerzetten. Dat is inclusief VR-brillen.”

Op dit moment zijn er geen plannen om aan de productiekant wat te gaan doen. Wel kan VRmaster bedrijven koppelen aan alle benodigde mensen en heeft het 360 graden camera’s beschikbaar voor klanten.

Virtual Reality-marketing, betaalknoppen en analytics

“Binnen twee jaar is dit gewoon gemeengoed in marketingland. Ook nu instappen loont, dan doe je alvast de juiste contacten op en profiteer je meer van samenwerkingen omdat de industrie in Nederland nog zo jong is. We hebben al veel gesprekken met reclamebureau’s. Bijvoorbeeld over proefritten in auto’s en voor een safaripark. VR is een platform dat zeer geschikt is voor experience marketing”.

Productmarketeers krijgen meer middelen om een belevingslaag aan hun propositie toe te voegen

In sommige demo’s die ik zie, valt ook de manier van navigeren op. Tijdens een virtuele rondleiding door een huis dat te koop staat, verschijnen er een aantal knoppen. Focus je blik op een van die knoppen en je schakelt, verrassend snel, van kamer naar kamer.

Die knop kan natuurlijk van alles zijn. Dus ook een knop waaraan een betaalfunctionaliteit hangt. “Je kan op termijn hele interessante m-commerce dingen gaan doen. Zeker met automatische autorisatie van betalingen tot een bepaald bedrag. Bijvoorbeeld via een irisscan. Dat kan een hele interessante toepassing voor webshops zijn, als hun productaanbod VR-ready is. Daarnaast krijgen productmarketeers meer middelen om een belevingslaag aan hun propositie toe te voegen”, aldus La Grand.

VR-analytics lijkt dan ook een kwestie van tijd: “Als de gebruikersgroep groeit, worden gebruikerspatronen beter inzichtelijk. We gaan anoniem bijhouden waar en hoe mensen ergens naar kijken. Dat soort heatmaps kennen we van websites, maar via VR kan je dat heel makkelijk loslaten op ervaringen die je normaal offline hebt. Waar kijkt iemand naar als hij of zij een winkel inloopt bijvoorbeeld. Welke kleur valt meer op? Trekken onze acties wel de aandacht? Dat gaat een hele hoop nieuwe data opleveren”.

Virtual Reality moet socialer worden

La Grand is er van overtuigd dat de cardboards een tussenvorm zijn die snel zal verdwijnen. “De grote brillen zoals de Oculus worden met twee tot vier jaar kabelvrij. Over vijf jaar zit het bijvoorbeeld in lenzen. Ik geloof er heilig in dat we toe gaan naar een mixed reality, waar de echte werkelijkheid met die van augmented en virtual reality samenkomen. Eigenlijk kun je tijdreizen en teleporteren combineren. Dankzij dit medium kunnen we op nieuwe manieren hele krachtige verhalen vertellen. VR zit tussen het ‘erbij zijn’ en het ‘kijken van een video van iets waar je niet bij was’ in. Dat is een hele krachtige tussenvorm”.

Uitdagingen zijn er echter nog genoeg. De marketing van het eigen product bijvoorbeeld. VR komt alleen over via VR, al het andere beeldmateriaal schiet te kort om de ervaring echt goed over te brengen. Lang niet iedereen is al bekend met VR, dus VRmaster is vaak te vinden op events om mensen het zelf te laten ervaren. Een andere uitdaging is internationale uitbreiding. “We willen volgend jaar minstens tien internationale klanten overtuigen. We zijn dus op zoek naar een grote speler als launching partner. Er zijn daarover een aantal gesprekken gaande. En we willen onze eigen organisatie uitbreiden met commerciële mensen en projectmanagers zodat we de verwachte groei aankunnen. We hopen dat het zelf uploaden gaat leiden tot een sneeuwbaleffect.”

Feit blijft dat zowel VRmaster als virtual reality zelf mee zullen groeien met de ontwikkeling van de technologie. Dat zal deels technologisch gedreven zijn, deels door de behoeften van gebruikers. VR moet socialer worden. Het gaat om ervaringen en belevingen die je wilt delen. Niet alleen via een URL, ook in de ervaring zelf. Over belevingen gesproken: kenners dichten VR-porno een rijke toekomst toe. Kim Holland heeft echter nog niet in Eindhoven aangeklopt.

Thomas van Manen
Journalist en oud-hoofdredacteur bij Marketingfacts

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!