Waar ligt kritische omslagpunt virale marketingcampagne?
Enkele maanden geleden schreven we al over de succesvolle cross-mediale campagne macht wach van het Duitse turbodrankje K-fee. Vooral de hilarische videos deden het blijkbaar goed bij onze oosterburen. Frankwatching heeft via Absatzwirtschaft online een aantal interessante cijfers.
De oorspronkelijk voor tv geproduceerde commercials werden op internet voorzien van een link naar de homepage van K-fee. Zo’n 12% van de mensen die de commercials hebben gezien, hebben op de link geklikt. De in totaal 9 verschillende commercials hebben uiteindelijk geleid tot meer dan 7 miljoen contacten. Interessant gegeven is dat men ook heeft gekeken naar het kritische omslagpunt voor de campagne. Oftewel, op welk moment neemt de online aandacht voor de commercials exponentieel toe (kenmerkend voor viral marketing campagnes)? In het voorbeeld van K-fee bleek het omslagpunt te liggen na 19 dagen bij 62.500 kijkers.
De viral marketing campagne is gemeten met het Online-Video-Tracking (OVT) systeem van Dialog Solutions. Een demo van de K-fee campagne is nog online te bekijken.