Waarom KLM goud in handen heeft met nieuwe app voor tussenstops

26 februari 2016, 12:00

Minimaal zes uur wachten op luchthaven Schiphol is lang. Te lang volgens KLM. Hoe wordt een overstap leuk? De vliegmaatschappij heeft iets moois bedacht: de Layover with a Local-app. Die moet ervoor gaan zorgen dat de wachttijd van een tussenstop voorbijvliegt.

KLM is al jaren een pionier op social media-gebied, vooral als het op klantgerichtheid aankomt. Via social media is het nu makkelijker dan ooit om laagdrempelig in contact te komen met klanten. Daar speelt KLM goed op in. Sociale media geven de luchtvaartmaatschappij de kans om daar te zijn waar de klanten zijn en zo de wensen en voorkeuren van klanten beter in kaart te brengen.

Koppelen aan Amsterdammers

De Layover with a Local-app koppelt passagiers met een lange tussenstop op Schiphol aan inwoners van Amsterdam, wat helemaal binnen de strategie van KLM past. In deze app worden mogelijk Airbnb en Uber geïntegreerd zoals bij de nieuwe app van KLM.nl, zodat het nog makkelijker wordt om iets te gaan doen in onze hoofdstad.

De app zorgt voor drie dingen: het reiscomfort van KLM-klanten wordt verhoogd, verschillende culturen worden met elkaar in contact gebracht en potentiële toeristen maken kennis met Amsterdam, wat weer positieve gevolgen kan hebben voor de verkoop van vliegtickets. En dat alles via de KLM-app die vanaf half maart te downloaden is. Eén ding is duidelijk: KLM krijgt een compleet nieuwe sociale functie.

Hoe het werkt

Zodra je als passagier landt op Schiphol, download je de app en word je door de app gekoppeld aan een Amsterdammer op basis van je sociale profiel, zoals interesses en taalvoorkeur. De app legt vervolgens uit hoe je met je buddy in contact komt. Dat begint met een treinreis naar Amsterdam Centraal; de app is naast een communicatiemiddel ook een retourtje Schiphol – Amsterdam Centraal.

Op het station staat de Amsterdammer zijn of haar match op te wachten om ergens een drankje te gaan drinken op kosten van KLM. Vanaf dat moment is het programma open totdat de passagier via de app een melding krijgt dat het tijd is om terug te keren naar Schiphol voor de volgende vlucht.

Een win-winsituatie voor iedereen: als Amsterdammer heb je een interessante ontmoeting, geef je iemand een leuke ervaring en houd je er wellicht een internationaal contact aan over. Als passagier heb je in principe dezelfde voordelen én geniet je van de highlights van een van de leukste steden ter wereld met iemand die er zelf woont.

Stopover buddy

Icelandair heeft iets vergelijkbaars bedacht: de Icelandair Stopover Buddy. Wie een transatlantische vlucht boekt met Icelandair, kan een tussenstop maken van maximaal zeven nachten in IJsland zonder dat het extra geld kost, aldus de luchtvaartmaatschappij. Deze winter kunnen reizigers een eigen Icelandair Stopover Buddy boeken om samen te reizen door IJsland. Die buddy is niet zomaar een inwoner van het land, maar een medewerker van Icelandair. Een iets andere opzet als KLM dus, maar evengoed een zeer interessante ontwikkeling.

Goud in handen

Het kan niet anders dan dat de Layover with a Local-ontmoetingen bijzondere verhalen opleveren. Verhalen die KLM moet vertellen via verschillende online kanalen. En precies daarmee heeft KLM goud in handen, maar alléén als KLM die ontmoetingen plaatst in een groter verhaal over de essentie van KLM: het in contact brengen van mensen. Bekenden van elkaar en onbekenden.

Mijn advies: neem de toeschouwer mee op reis, zoals de passagier en de Layover-partner een reis maken. Vertel hun verhaal zo authentiek en beeldend mogelijk. Dat maakt een verhaal aansprekend. Bovendien geeft het de elementen die nodig zijn om mensen te laten beseffen dat KLM meer is dan alleen een luchtvaartmaatschappij.

Job Tupan
Campagnestrateeg bij BKB | Het Campagnebureau

Job Tupan (1988) is campagnestrateeg bij het Amsterdamse campagnebureau BKB. Daar geeft hij advies over positionering en communicatie aan bedrijven, overheden en maatschappelijke organisaties. Hij studeerde Geschiedenis en Internationale Betrekkingen.

Categorie
Tags
klm,

4 Reacties

    BB

    Wat een ontzettend leuk idee! Misschien ook leuk om dat per stad te ontwikkelen, niet alleen A’dam maar ook in Groningen!


    26 februari 2016 om 15:41
    LJ

    Echt leuk hoor. Maar om nou alle credits aan KLM te geven?

    Dit idee is gewoon een kopie van een functionaliteit van de airbnb app. Local guides is een functie die al meer dan een jaar bestaat hier in San Francisco.


    26 februari 2016 om 18:24
    JJ

    In groningen is dit niet nodig. Het gaat enkel om een stopover. dit is alleen aan de hand in Amsterdam (Schiphol). Groningen is geen bestemming van KLM Royal Dutch Airlines


    26 februari 2016 om 18:26
    Frans

    Well done Achtung!


    26 februari 2016 om 18:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!