Waarom een boek over Online Personal Branding?

23 juli 2008, 13:32

Met Bas en Tom schrijf ik online het boek ‘Personal Brand.nl’ over jezelf krachtig en onderscheidend profileren op het net. De content van dat boek zetten we schrijvenderwijs direct online, zoals deze inleiding die verwoordt waarom het boek nu belangrijk is.

Immers, het internet neemt een onuitwisbare rol in, in het leven van de moderne mens. Communicatie tussen mensen is ingrijpend veranderd de laatste decennia, door de ontwikkeling van de ‘nieuwe’ media via het internet als email, Skype, MSN, Youtube en Google. Het is moeilijk voor te stellen dat al deze toepassingen 20 jaar geleden nog niet bestonden en communicatie – niet eens zo lang geleden – verliep via telefoon, post, faxen en telex. Die tijden zijn voorgoed voorbij, zo realiseer ik me terwijl ik dit stukje schrijf op een zonnig terras van een huis onder de rook van Barcelona.

Waarom een boek over Online Personal Branding?Als ik wil ben ik hier net zo verbonden met mijn sociale en professionele omgeving als wanneer ik vanuit mijn kantoor of huis in Amsterdam werk. Telefoontjes komen hier net zo makkelijk binnen als thuis, je merkt geen verschil. De kosten zijn zelfs gelijk, omdat je vanuit Nederland via het internet hier naartoe kunt bellen (via VOIP) tegen lokale telefoonkosten. Het kan ook helemaal gratis, als je me Skyped, waarbij jouw computer via het net de mijne belt. Dan kunnen we elkaar ook nog zien, via de video chat, wat contact nog echter maakt.

Mijn computer is draadloos aangesloten op het internet, mijn mail ontvang ik moeiteloos op mijn computer, en zo nodig ook op mijn Blackberry als we straks naar het strand gaan. Via RSS kan ik hier op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op belangrijke websites in mijn netwerk. Zodra er ergens op de door mij opgegeven sites iets veranderd, krijg ik daar een berichtje over. En mocht ik het interessant vinden kan ik via Twitter precies ontdekken waar mijn vrienden zich ophouden en wat ze doen. Ik kan direct met ze ‘chatten’, sms-en of bellen als er zich een aanleiding voordoet.

Afstand of nabijheid hoeft geen verschil meer te maken in de intensiteit van communicatie. Dankzij het internet ben je zo verbonden als je maar wilt, met wie je maar wilt, waar die persoon zich ook bevindt.

Sociaal en professioneel contact verschuift langzaam maar zeker van echte live ontmoetingen naar een combinatie met virtuele ontmoetingen en contacten via het web. Waar sommigen denken dat dit een verarming is (er gaat toch niets boven live contact?), zien steeds meer anderen in dat er talloze voordelen zijn van virtueel sociaal contact. Het besparen van reistijd, het overbruggen van wereldwijde afstanden, de mogelijkheid met meer mensen tegelijk contact te hebben, het effectieve van korte communicatiemomenten en de voordelen van communiceren wanneer jij dat wilt, zijn slechts enkelen van de voordelen.

Schoolgaande kinderen continueren het contact met hun vriendjes ‘s avonds thuis via de chat op MSN. Ze zijn daarbij niet meer gebonden aan de speelcontacten met vriendjes op het pleintje om de hoek, maar de wereld ligt letterlijk voor hen open. Niet zelden worden contacten met vakantievriendjes veel langer aangehouden via het internet. Ook ontstaan er legio nieuwe vriendschappen met leeftijdsgenootjes uit een andere stad of land via het net. Virtuele ontmoetingen op hobbysites rondom specifieke onderwerpen als Formule 1, Lego, Robbie Williams of voetbal groeien door in vriendschap zonder dat men elkaar ooit live heeft ontmoet.

Maar niet alleen de nieuwe generatie van de ‘digital natives’ of ‘Generatie Y’ ziet zijn manier van communiceren ingrijpend veranderen door het internet. Professionals en hobbyisten van alle leeftijdscategorien mailen, skypen, chatten, twitteren, youtuben en googlen erop los en zien hun sociale en professionele mogelijkheden en netwerken exponentieel groeien, dankzij de digitale mogelijkheden. Communities ontstaan rondom de meest uiteenlopende interessegebieden en contacten tussen mensen wereldwijd worden mogelijk en krijgen bestaansrecht door gedeelde hobby’s en passies. Contacten die in de oude wereld nooit waren ontstaan, voegen waarde toe aan de levens van mensen op alle werelddelen. Ook al is een interessegebied specifiek en het aantal geïnteresseerden klein – uitheemse postzegels of de Middeleeuwse kookkunsten bijvoorbeeld – de contacten die rond een dergelijke passie via het internet ontstaan zijn er niet minder waardevol door.

De mooiste plekjes in de stad, terrasjes, restaurants en parken, zijn steeds vaker het werkterrein van de ‘werknomaden’. Dit zijn professionals die zich middels hun laptop, onafhankelijk van tijd en locatie, via het internet verbonden weten met hun sociale en professionele netwerk. Het levert ze de vrijheid op om zelf te kiezen waar en wanneer ze werken. Een vrijheid van een standaard kantoor omgeving, vrij van een vaststaand kledingstramien, los van ineffectieve werkconventies. De vrije werknomaden vormen een steeds groter deel van de werkende populatie.

In Nederland werken in 2008 al meer dan een miljoen zelfstandigen zonder personeel (ZZP’er). Ze verhuren zich als metselaar, als consultant, als coach, als grafisch ontwerper, als strateeg, als marketeer of welk ander beroep ook. Het internet en de mogelijkheden om onafhankelijk van tijd en locatie te kunnen werken zijn voor deze groep uitgelezen voordelen.

Het internet is steeds meer de primaire bron van informatie die geraadpleegd wordt alvorens een keuze wordt gemaakt.

Consumenten onderzoeken de verschillen in prijs, kwaliteit en de beoordelingen door klanten voordat ze kiezen welke televisie, wasmachine, telefoon, boek of bankstel er wordt aangeschaft. Sites als www.consumentengids.nl , www.kieskeurig,nl of www.kelkoo.nl helpen hierbij op maat. Maar niet alleen consumentengoederen worden op deze manier genadeloos vergeleken. Ook voor het vinden en vergelijken van financiële dienstverlening (www.independer.nl of www.fx.nl ), huizen (www.funda.nl, www.makelaarsland.nl ), een nieuwe baan (www.monsterboard.nl of www.nationalevacaturebank.nl) staan de aanbieders van vergelijkingsmateriaal in de rij.

De invloed die consumenten op elkaar hebben, wordt ook steeds groter, door sites waarop mensen ongecensureerd kunnen vertellen hoe ze de dienst of het product hebben ervaren. Bezoekers van restaurants delen hun ervaringen met elkaar via www.iens.nl. Alle restaurants in de grote steden worden genadeloos, en makkelijk vindbaar, onder de loep genomen door echte klanten en bezoekers.

Vakantiegangers vertellen wat goed en slecht is aan hotels en appartementencomplexen op www.zoover.nl. Onafhankelijk van de mooie marketingpraatjes in de brochure van de hoteleigenaar, vind je op deze site de ongecensureerde commentaren van eerdere bezoekers.

Voor werkzoekenden is de ongefilterde informatie over werkgevers, zoals te vinden op sites als www.indewandelgang.nl of www.mybossrank.com zeer interessant en aanvullend op de standaard functiebeschrijvingen en jaarverslagen.

Het internet levert een transparantie op, die de gunsten van de (potentiële) klant van veel bedrijven en organisaties ongekend beïnvloedt.

Ook bij het tot stand komen van persoonlijke en professionele relaties speelt het internet een steeds grotere rol. Ik doel hierbij niet op de honderdduizenden liefdesrelaties die via websites als www.lexa.nl , www.relatieplanet.nl of www.parship.nl, hoewel dit fenomeen natuurlijk op zichzelf al een boek zou rechtvaardigen. Maar ik doel op het internet als een van de belangrijkste bronnen van informatie over een potentiële zakenpartner, werknemer, opdrachtgever of klant. Zo makkelijk als het is om iemands naam in te typen op Google of andere zoekmachines, zo vaak wordt dit gedaan door mensen die in contact komen met een nieuwe potentiële werknemer, leverancier of (zaken)relatie. Het is de meest geraadpleegde bron van informatie om een eerste indruk te krijgen van de persoon in kwestie. En het is tegelijkertijd de meest uitgebreide bron van informatie, achtergronden en ongefilterde gegevens. Of er iets te vinden is, en zo ja, wat er te vinden is, bepaalt voor een belangrijk deel hoe anderen een mening over je vormen. Een niet te onderschatten gegeven voor wie op de juiste en meest effectieve manier op een ander over wil komen.

De beginzin van het boek ‘Het Merk IK(r)’, het eerste boek uit 2005 over Personal Branding, in de Volkskrantreeks, is ‘Je wordt toch wel in een hokje gedrukt, dan kun je maar beter zelf bepalen welk hokje’.

Nu het internet een steeds belangrijkere rol speelt om te bepalen in welk hokje jij door anderen gestopt wordt, is het nu belangrijk om ervoor te zorgen dat het internet de juiste informatie over jou oplevert. Informatie waarvan jij wilt dat mensen dat over je weten. De zaken waar jij trots op bent, waar jij voor staat, waar jij je mee onderscheidt.

Het is belangrijk om te voorkomen dat men jou via internet in het verkeerde hokje drukt, en – beter nog, hoe je ervan kunt profiteren en in kunt sturen dat mensen via internet de juiste zaken over jou te weten komen. Daarom is het tijd om eens uitgebreid stil te staan bij de mogelijkheden, kansen en valkuilen die het internet je biedt om je op de meest effectieve manier online te profileren, in lijn met je unieke kwaliteiten, passies en persoonlijkheid. Tijd voor het boek www.personalbrand.nl

Spreker, entertrainer, bestselling auteur; over talenten, passie en ontwikkeling; Succesvol voorbeeld van z’n eigen theorie; als ondernemer, vader en inspirator. Huub is oprichter van Talentenbureau TalentFirst, een broedplaats voor mensen die kiezen voor maximaal rendement uit hun talent en leven vanuit hun passie. TalentFirst biedt een breed en toegankelijk pakket van coaching, training, events, workshop, publicaties en gadgets: inspirerend, motiverend en praktisch. Als voorman van TalentFirst verzorgt Huub: lezingen, boeken, trainingen, workshops, talentenprogramma’s, persoonlijke coaching, voor bedrijf en particulier, van 10 tot 2500 personen. Onderwerpen en boektitels: - Leven vanuit je talenten - Doorbraak naar je droombaan - Het merk IK ® - Ontdek je X-factor - Een onweerstaanbaar CV - 365 vakantiedagen out-of-the-box – dynamisch – energiek – luchtig – laagdrempelig – doordacht – snel – verdiepend – een unieke combinatie tussen inhoud en entertainment

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!