Waarom geen corporate blogs in Nederland?
In Nederland zijn bij grotere bedrijven vrijwel geen corporate blogs te vinden. En ook bij kleinere bedrijven kom je ze eigenlijk heel weinig tegen. Hoeveel corporate blogs zijn er in totaal? Enkele honderden? Op de 741.775 bedrijven zou zelfs enkele duizenden nog steeds erg weinig zijn. En als bij de bloggers op Marketingfacts slechts 17 van de 57 bedrijven een corporate blog heeft, dan zegt dat wellicht iets over de stand van zaken bij minder ‘blogminded’ Nederlandse bedrijven. Van de 17 heeft het merendeel dan overigens wél meteen een weblog in plaats van een website.
Zonder hier in de definitie-discussie te willen geraken, moet ik toch eerst uitleggen wat ik versta onder “corporate blog”. Ik zie het als een blog dat officieel aan een specifiek bedrijf is verbonden, en dat wordt geschreven door een CEO, andere medewerkers of customer evangelists. Een corporate blog is onderdeel van de verzameling business blogs.
Ongetwijfeld gaan corporate blogs in de toekomst een belangrijkere rol spelen in de marketing van bedrijven. Een corporate blog biedt immers geweldige mogelijkheden om bijvoorbeeld échte informatie te geven over het bedrijf, te communiceren met klanten, word of mouth en co-creatie te genereren, zoekmachines blij te maken, onderzoek te doen en nieuwe medewerkers te werven. Toch kan ik me wel iets voorstellen bij de terughoudendheid bij Nederlandse bedrijven om een corporate weblog neer te zetten. Daarbij zie ik als belangrijkste reden om het niet te doen de vraag of het bedrijf wel open genoeg is voor een blog. Zouden bijvoorbeeld bedrijven als Essent of UPC nu al een corporate blog moeten hebben?
Diederik Heinink schreef afgelopen zomer een artikel op Molblog. Daarin verwoordde hij mijn gedachten goed toen hij zich afvroeg waarom corporate blogs achterwege blijven bij vooral de grotere bedrijven; Wanneer durven Nederlandse bedrijven overstag te gaan? En hoe worden de spelregels toegepast? Missen we het lef bij de communicatie managers of krijgen ze het er niet doorheen bij de directie?
Tsja; waarschijnlijk ga je minder snel op je bek met de 15e printcampagne, waarvan je een eventuele mislukking bovendien altijd nog kunt afschuiven op het grote reclamebureau die ‘m voor je had bedacht. En waarom zou je je tijd verspillen aan het communiceren met klanten via een blog? Ze zouden immers wat anders kunnen willen dan de plannen die je net met zo veel pijn en moeite er doorheen hebt gekregen… Waarbij je als beursgenoteerd bedrijf natuurlijk helemáál moet oppassen omdat er juist via jouw blog wel eens iets koersgevoeligs naar buiten zou kunnen komen. Pfff…
Tenslotte vraag ik me af of er een goed overzicht bestaat van corporate weblogs in Nederland. Bij wat ik heb gevonden (op Marketingfacts bijvoorbeeld hier en hier) wordt geen onderscheid gemaakt tussen business blogs en corporate blogs. Enkele andere overzichten vond ik op corporateblogging.info en Frankwatching maar deze zijn verre van compleet. Ik zou eigenlijk best zelf een overzicht willen bijhouden. Of zou dat, ondanks het geringe aantal corporate blogs, toch lastig worden?
Ben-Anne, heb je al een startlijst van corporate blogs? We zouden die lijst hier met z’n allen kunnen aanvullen.
Wanneer durven Nederlandse bedrijven overstag te gaan? En hoe worden de spelregels toegepast? Missen we het lef bij de communicatie managers of krijgen ze het er niet doorheen bij de directie?
nou, wat ik vooral merk is dat je mensen eerst moet uit leggen wat een blog is. Daarna wordt het wel interessanter bij de meesten. Waar het vaak op spaak loopt is het beheer en tijd om te bloggen. Tja en als dat er niet is…..
@Marco: Ik heb wel een startlijst. Waar zou ik die lijst neer kunnen zetten zodat hij is aan te vullen door anderen?
@Bart: Inderdaad, je staat er van versteld hoe vaak mensen nog niet weten wat een blog is. Het idee om tijd vrij te maken voor een eigen blog zal dan niet direct goed landen.
@Benne-Anne,
Onbkeend maakt onbemind. Als bedrijven (nog) niet goed voor ogen hebben wat het nut is en welke bijdrage een corporateblog kan leveren aan de winst (per aandeel), dan kan ik me heel goed voorstellen dat men er niet aan begint.
Herhaalt de geschiedenis zich niet? Heeft het ook niet een lange tijd geduurd voordat bedrijven massaal overgingen op een home-page en of website? Toen men éénmaal omging, ging men ook massaal om. Toch?
Groet,
Arnoud
Ik merk dat één van de belangrijkste redenen om geen log te starten is de angst voor een reactie.
De meeste business websites zijn natuurlijk heel erg gericht op het voorzien van informatie aan de bezoeker.
Wat nu als die bezoeker kan reageren op de website en andere bezoekers dit ook kunnen lezen?
Denk bij eeen detacheringsbedrijf bv aan de reacties van boze exwerknemers. Probleem is denk ik dat hier nog niet echt een goede oplossing voor is. Wissen en dus censuur plegen wil je niet. Basicly denk ik dat het handig is als de meeste directie leden weten hoe je kan voorkomen je dat je eigen log een schandpaal wordt?
Zou, vooordat bovenstaande argumenten gaan spreken, niet een ander argument meespelen, namelijk het feit dat op een bevolking van 16 miljoen waarvan (zie elders op deze site) 90% niet weet wat RSS is, het gewoon niet lonend is voor een bedrijf om te investeren in een weblog?
Ik denk dat bij veel ondernemers en bedrijven het lef ontbreekt, er te weinig transparantie is en die misschien ook wel niet gewenst is.
Toen ik vorig jaar een econoom tijdens een presentatie de oneliner hoorde gebruiken: ‘No Guts No Glory’ werd dat mijn lijfspreuk.
Feit is wel dat je wel over een aantal drempeltjes heen moet en sommigen blijven liever binnen.
Op internet-gebied loopt Nederland voorop in termen van gebruik van breedband, verder loopt Nederland niet echt voorop: een groot aantal bedrijven en organisaties zit in het begin van fase 2 van Gartner (presence, interact, transact en dan e-business volledig web-geïntegreerd). Daarnaast zal het natuurlijk een hobbel zijn dat voor blogging nog niet echt een policy is gedefinieerd door PR of communicatie, veelal de ‘owners’ van het corporate gedachtegoed, en dan heb ik het nog niet eens over de kosten (uitvoering, beheer).
Dat terwijl een goed (en open voor discussie) blog veel zou kunnen betekenen voor bedrijven zoals Nuon, UPC en AH. Terwijl een organisatie als de KNVB veel profijt had kunnen hebben van …
En dat terwijl Dan Gillmor in zijn boek (We the media) juist zulke mooie argumenten (pro) geeft!
Ach, we zijn gewoon niet zo’n innovatief landje. Eerst de kat uit de boom en zo.
Voor ons eigen blog vind ik het nog te vroeg om te constateren of het wel/niet een succes is. Onze behoefte is om te laten zien dat we een innovatieve internetverzekeraar zijn. Nou is dat lastig om te laten zien als mensen je (bijna) niet kennen. Vandaar de keuze om meer inzicht in ons bedrijf & wat we doen te geven via een Blog. Dat we daarmee de eerste verzekeraar in Nederland zijn, kijk dat vinden wij nou net weer wel leuk.
Maar niet iedereen zal zo’n beweegreden hebben.
En laten we eerlijk zijn : “marketing” in Nederland gaat toch meestal over wat de gevestigde partijen aan marketing doen. Dus tamelijk conservatief. We noemen niet voor niets AH, UPC, Nuon. Die marketing in Nederland wordt geregeerd door de GRP’s, hoe je TV-campagne is, massamarketing en dergelijke. Een Blog is typisch een instrument dat hier past bij kleinere bedrijven, bij guerilla-marketing.
Misschien moeten we op zoek naar kleinere bedrijven die al wel een leuke blog hebben om te zien of corporate blogging een succes is/wordt in Nederland.
@Ewout: Precies; veel geld zorgt niet automatisch voor betere of innovatievere marketing (zie weer Nuon, Essent, UPC ;-)). De kans bestaat overigens dat enkele van zulke bedrijven wél met een blog gaan komen terwijl ze daar volgens mij absoluut niet klaar voor zijn (zowel qua openheid als het in staat zijn om iets met de informatie te doen).
Ik ben tóch van plan om aan de gang te gaan met die lijst van corporate blogs. Even overleggen met Marco.
@Ben-Anne
Juist: openheid is essentieel; is een van de kernpunten van Gillmor. Als je als bedrijf blundert (kies maar een van de corporates) uit het rijtje, moet je geen cover-up willen doen, maar als CEO meteen met de billen bloot gaan en vertrouwen porberen te herstellen.
@Ben-Anne: zorg voor een wiki ergens en nodig mensen uit om mee te schrijven.
Ik heb inmiddels ook een aardig lijstje met business- en corporate blogs dus laten we maar starten Ben-Anne.
De nieuwe versie van ExpressionEngine (de blogtool waar Marketingfacts gebruik van maakt), heeft ook een ingebouwde Wiki. Dus tzt kunnen we hiervoor snel een Wiki opzetten; voorlopig zullen we het moeten doen met de postings. Heb Ben-Anne inmiddels een mail gestuurd met voorstel.
I agree with earlier answers that the problem in the Netherlands is that most corporates have no idea what to do with the reactions…will there be too many that will mean it becomes to expensive – or worse still – may be there will be no reactions and we will become the laughing stock of the blogosphere. Corporate culture is such that many CEOs believe they do not need to communicate with the public, only to shareholders, and why would they use a blog to do that. Also, what happens when there’s a major mistake, ala HP. None of the blogs at HP have mentioned what’s going on. If corporates use blogs as a pr excercise they will always fail.
Ik beschouw de uitdagingen van de blog van Proteq vooral als : 1. Kunnen we dit langer dan 3 maanden volhouden ? 2. Blijft het boeiend voor lezers ? 3. Kunnen we onze wereld & onze keuzes daarin verduidelijken t.o.v. de buitenwereld (is dit niet impliciet PR ??!) 4. Krijgen we reacties van lezers, kan er interactie onstaan ? 5. Hoe dicht op onze huid durven we buitenstaanders te laten ?
Laten we realistisch zijn : een blog voor een bedrijf dat niet op een of andere manier PR maakt (zie mijn opmerking hierboven) zal snel stoppen : schrijven over je bedrijf is niet een gezellige hobby of zo, het moet een (bedrijfs) doel hebben.
Verder heb ik nog een aardige reden te pakken waarom veel NL-bedrijven schuchter zijn met blogs : wij verzuipen in concensus en niet te veel opvallen t.o.v. een ander bedrijf, toch ?
Dan zit dus ook ingebakken : “wat doen de anderen in mijn branche” voor men tot actie overgaat en (wellicht) de angst dat buitenstaanders dankzij een blog gaan inzien hoezeer bedrijven eigenlijk op elkaar lijken.
Hoi Ewout,
Je schrijft: “de angst dat buitenstaanders dankzij een blog gaan inzien hoezeer bedrijven eigenlijk op elkaar lijken”.
Ik denk dat deze angst ongegrond is. Het publiek let daar volgens mij helemaal niet op of heeft dit niet eens door. Kijk eens naar het winkelstraatbeeld van een gemiddelde stad. Veell dezelfde winkels en je hoort er niemand over. Kijk eens naar supermarkten en dergelijke.
Ik denk dat de gemiddelde Nederlander niet zo bezig is met het actief zoeken naar overeenkomsten tussen bedrijven. Prijsvergelijken dat is een heel ander verhaal!
Een leuk initiatief om een weblog te starten, je daarmee van andere verzekeraars te onderscheiden, door over emotionele thema’s (huisdieren zijn dat) te schrijven en dit te kopplen aan verzekeringsproducten.
Verzekeringsproducen zijn volgens mij moeilijk onder de aandacht te brengen. Er zijn zoveel actieve verzekeraars al dan niet met dochterondernemingen. Toch kan ik me voorstellen dat bezoekers vertrouwd raken met jullie product juist omdat je gevoelens van betrokkenheid oproept. Veel succes toegewenst.
Groet,
Arnoud
Marco, dat een blog puur als individueel ‘medium’ gezien wordt is, mijns inziens, jammer. Wat is tenslotte een identiteit in deze wereld? Het gaat natuurlijk niet om ‘jou’ mening maar om een persoonlijke manier van communiceren. Om vertrouwen en reputatie.
En ja, zeker als je al die ’technologie’ wilt gaan gebruiken denk ik dat het geen kwaad kan dat onderscheid te maken in een blog of een blog als tool. Niemand heeft zin in een CMS of een Forum. Ze willen iets wat niet intimideert en wat ze zelf kunnen gebruiken. RSS, trackbacks, pings zijn geen eenvoudige middelen. Wij zijn echt al blij als we een ‘hyperlink’ kunnen maken met sommige van onze klanten. Dat is niet erg maar geeft aan wat het verschil is tussen een ‘professionele’ blogger en een organisatie die probeert te leren wat communiceren op deze manier inhoud.
Ik ben het met je eens dat een individuele blog niet heel veel om het lijf heeft. Maar wat is er mis met een ‘lokale blogosphere’. Waarom die waardevolle principes en lessen niet gebruiken binnen organisaties. We hebben bijna allemaal ook doorkiesnummers om een collega te bellen. En als mensen gaan begrijpen en voelen wat het is om op deze manier te communiceren zullen ze hun lokale blogoshpere ook gaan ‘openen’. Dat kan zijn met partners, klanten, maar ook concurrenten. Het is niet een kwestie van OF/OF maar een kwestie van EN/EN.
Mee eens, een lokaal telefoonnetwerkje is ook prima dus daar is zeker niets mis mee. Wat ik probeerde aan te geven in mijn reactie is dat er (helaas) nog te veel bedrijven een weblog als een individueel middel of medium zien op of naast hun corporate site (of intranet) terwijl het moet worden gezien als een extra communicatiemiddel naast email, telefoon, etc. Gebruik het dan ook als een communicatiemiddel (met de juiste verbindingen, adresboekjes, etc) en niet als een verkapte content management tool. En als je dat wel doet, ook prima, maar ga niet roepen dat je een weblog hebt.
Mee eens, Marco.
Maar wat maakt het verschil tussen het publiceren van informatie CMS-style of het communiceren mbv een artikel. Is dat toon? Is dat transparantie? Is dat discussie? Is dat vragen stellen en echt luisteren naar de antwoorden? Is dat het opnemen van links naar concurrenten (of dissidente insiders)?
Dat is echt een cultuurverandering. Mischien willen ze wel, maar mogen ze niet of nog lastiger, durven ze niet. Wat is er voor nodig om deze cultuurverandering te helpen plaats te laten vinden? Wat kunnen wij doen? Hoe kan ‘de’ blogosphere helpen deze stappen te maken?
Jurg, de eerste stap is gewoon luisteren oftewel, zoek eens een paar blogs op waar je je thuis voelt en waar de gespreksonderwerpen je aanstaan. Leer hoe de nieuwe manier van communiceren gaat en beoordeel of je dit ook zou kunnen vanuit je eigen bedrijf en wat het je zou kunnen opleveren.
De techniek is inderdaad niet of nauwelijks relevant.
Kan iemand mij vertellen wat er met HP is gebeurd? Ik ben me aan het orienteren op corporate blogging. Ik zie voordelen maar ook nadelen. Het gaat om een blog van een importeur. Ik denk dat er zeker mogelijkheden liggen. Ben alleen bang dat het na verloop van tijd meer een informatiepagina wordt dan een blog met transparantie, en reacties op producten en ontwikkelingen van het bedrijf.
Bloggen kost veel tijd, tijd is geld.
Bovendien is er weinig talent dat het ook kan.
Reacties kunnen gemodereerd, dus angst lijkt me geen reden.
Bloggen kan een marketing instrument zijn, maar ook een communicatie middel.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!