Waarom RSS-marketing doorbreekt
E-mail marketing is erin geslaagd om binnen vijf jaar door te dringen tot de top van de marketingmix. Op eMarketer was recent te lezen dat e-mail marketing zelfs een bedreiging vormt voor TV als dominante marketingkanaal. RSS marketing zal echter binnen twee jaar een bedreiging vormen voor e-mailmarketing, aldus Frank Janssen van Frankwatching.com in de Emerce-column deze week.
Het artikel deed me een beetje denken aan een artikel in Adformatie waarin Robert Rebergen (E-village) en Hans-Peter Harmsen (Oberon Medialab) ingaan op de vraag of e-mail marketing plaats gaat maken voor RSS. Ook nu een goed verhaal (met erg veel interessante verwijzingen), maar opnieuw wordt voorbij gegaan aan het feit dat RSS pas echt zal doorbreken als het geintegreerd is in de browser. Niet de weblogs maar de userexperience gedragen door de browsers zullen RSS groot maken (zie ook: Welke RSS-reader gebruik jij?).
Misschien heb je gelijk maar ik heb (zeker op dit moment) nog het idee dat veel mensen zitten vastgeroest aan hun browser. Als iets niet door de browser wordt ondersteund en je dit zelf handmatig via internet moet downloaden en/of installeren, dan verwacht ik niet dat het bij de massa zal doorbreken (uitzonderingen daargelaten, bijv. MSN Messenger bij jongeren). Mijn stelling is en blijft dan ook dat RSS pas zal doorbreken als het is geintegreerd in de browser cq surfproces (als RSS-lezer of als button waar je automatisch RSS-feeds kunt toevoegen aan je RSS-reader, automatisch RSS- feeds herkennen, etc).
Desalnietemin een goed verhaal Frank!
Ben overigens benieuwd wat de usability-experts hierover te zeggen hebben. Ik denk namelijk dat het veel meer met usability heeft te maken of iets wel of niet doorbreekt.
Ik denk zeker dat dit bij uitstek een snel en laagdrempelig kanaal zou moeten zijn. Dit kan geintegreerd in een browser, maar beter nog: webbased.
RSS gaat pas doorbreken als het bekend wordt bij het grote publiek. Ze weten niet eens wat een weblog is, dus laat staan RSS (lekker technische term :-)). En als ze eenmaal van het bestaan afweten, dan moeten ze er een voordeel in zien. Hier zit de grootste uitdaging.
Een ander belangrijk probleem is inderdaad het abonneren op een RSS-feed, want dat is voor de normale gebruiker nog niet te begrijpen. Gelukkig zijn er een paar websites die een aanmeldscript hebben waarin (bijna) alle readers zijn vertegenwoordigd. Je hoeft dan alleen maar op de ‘knop’ te drukken en je eigen reader te selecteren. Ik zie geen probleem in integratie met de browser want het ligt er maar aan hoe je hier naar kijkt. Bloglines is een online reader (en hiermee browser) en dat vind ik integratie. En volgens mij is deze reader daarom ook het populairst.
Mijn bezwaren zitten vooral op het volgende vlak:
E-mailmarketing is groot geworden omdat er gigantische gegevensbestanden waren opgebouwd en behouden. E-mailbestanden (verrijkt met namen ed.) werden gekocht/verkocht en met RSS is dat zodirect niet meer mogelijk. Een abonnee is veel meer in control dan vroeger. En de massa bepaald toch voor een deel het succes…
@arnoud: Mag ik je erop attenderen dat RSS inmiddels al het personalisatie niveau heeft bereikt, hierin gaat ook de kracht zitten voor de marketeer (en consument). Je abonneert je niet op een algemene of categorie feed maar je geeft echt aan waar je in geinteresseerd bent (welke boeken, CD’s, reistraject, aanbiedingen etc. afhankelijk van de branche) en minimaal je naam. Dit alles genereert een voor jouw unieke RSS url gekoppeld aan je profiel. Kortom RSS feeds obv van een profiel.
Dus laten we niet alleen focussen hoe we de gebruiksdrempel voor RSS verlagen maar ook hoe we kunnen zorgen dat marketeers er het nut van zien (zoals men ook e-mail opgepakt heeft….).
@Marco: dat is dan ook uiteraard wat ik bedoel met webbased. Juist een webomgeving gebruiken om het binnen het surfproces te plaatsen. Het surfproces wordt m.i. niet ondergaan vanuit een browser, maar vanuit een website. Daar ligt namelijk de attentiewaarde van de bezochte informatie. Onder webbased versta ik dus niet de ’techniek’ webbased, maar het communicatiemiddel webbased.
Het creatieve concept van webbased rss (vorm- en beeldtaal, plaats, concept) communicatie bepaalt tenslotte de ervaring (lees usability) en daarmee het succes.
@Hans: Ik ben erg benieuwd naar jullie aanpak voor private rss-feeds. Niet alleen lijkt me dit technisch een lastige klus (alleen HTTP authorisatie is onvoldoende omdat userid en password immers als tekst over het net worden meegestuurd), dus je zult het moeten combineren met SSL. Veel RSS-readers ondersteunen deze authorisatieprocessen niet. Of heb ik het mis?
Daarnaast vraag ik me af of je niet voorbij gaat aan de kracht van RSS op het moment dat je gebruikers eerst weer laat registreren. Wat is dan nog de meerwaarde (voor de gebruiker) tov e-mail?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!