Waarom zou je als bedrijf een eigen weblog moeten starten?

12 juli 2004, 03:36

Waarom zou je als bedrijf een eigen weblog moeten starten?Naar aanleiding van de column op Emerce afgelopen week, heb ik dit weekend een aantal discussies gevoerd over waarom je als bedrijf eigenlijk een weblog zou moeten starten. Want laten we eerlijk zijn, weblogs zijn toch een soort van gratis homepages van studenten met teveel vrije tijd. Toch?

Nee dus! Het is niet voor niets dat bedrijven als Nike, Amazon en Microsoft (om er maar een paar te noemen) experimenteren met weblogs. Toeval of niet, maar juist de afgelopen weken is er ook in de VS een discussie ontstaan over de toegevoegde waarde van weblogs voor bedrijven. En dan heb ik het niet alleen over het plaatsen van advertenties op veel bezochte weblogs (de meest eenvoudige manier om er direct commerciele waarde mee te genereren), maar veel meer over de rol van weblogs in de dagelijkse werkzaamheden van bedrijven (opbrengsten zijn niet direct zichtbaar maar zijn op langere termijn evident).

De belangrijkste argumenten waarom je als bedrijf een weblog zou kunnen/moeten starten:

1. word de expert;

2. gebruik tbv relatie met klanten;

3. gebruik tbv relatie met media;

4. gebruik tbv interne samenwerking;

5. gebruik tbv kennismanagement;

6. gebruik bij werving nieuw personeel;

7. testen van ideeen;

8. positionering in zoekmachines.

1. Expert

Positioneer jezelf en het bedrijf als kennisleider op het vakgebied waarin je als bedrijf opereert. In mijn geval is dat interactieve marketing maar zo zou je natuurlijk ook een weblog kunnen starten op het gebied van cross-media formats, rich internet applications, search engine marketing, duurzaam ondernemen of RFID.

2. Klantrelatie

In een forum waar verkoop niet het primaire doel is, bouw je veel sneller een persoonlijke relatie op met klanten en potentiele klanten. Weblogs bieden immers de mogelijkheid om snel een discussie te starten, tips te delen en feedback te ontvangen. Het zal je dan ook niet verbazen dat een groot aantal bezoekers van dit weblog klanten zijn van Share of Mind, het bedrijf waar ik werkzaam ben.

3. Mediarelatie

Het is de ultieme wens van iedere PR-afdeling om een direct communicatiekanaal te hebben naar de media. Een kanaal waar de media regelmatig langs komt om te kijken of je iets nieuws hebt te melden. Hoe vaak gebeurt het nu dat je een persbericht verstuurt naar de verschillende media om vervolgens te zien dat er niet of nauwelijks iets mee gebeurt?

4. Interne samenwerking

Weblogs zijn uitermate geschikt als platform waar (projekt)medewerkers elkaar op de hoogte kunnen houden zonder dat er tijd en moeite wordt vespild aan het schrijven en versturen van rapporten of nog erger, het zoeken naar de juiste gegevens in de emailbox of netwerk.

5. Kennismanagement

Weblogs werken in twee richtingen. In de eerste plaats bieden weblogs de webloglezer een snelle en eenvoudige manier om informatie te vinden. Dit geldt voor zowel intern als extern kennismanagement. Ten tweede biedt het bijhouden van een weblog de weblogger(s) een soort van training-on-the-job. Het dagelijks bijhouden van dit weblog heeft mij in korte tijd een goed beeld gegeven van de ontwikkelingen op het gebied van interactieve marketing, heeft het geleid tot vele nieuwe contacten en heeft het bijgedragen tot de wijze waarop ik mijn vakliteratuur lees en hierover rapporteer.

6. Personeelswerving

Als je als bedrijf eenmaal hebt gepositioneerd als kennisleider, dan zullen de mensen in het vak (meer) aandacht voor je hebben. Ze zullen je berichten lezen en in voorkomende gevallen hierover discussieren. De kans is groot dat studenten en mensen die in het vak werkzaam zijn, je zullen zien als een aantrekkelijke werkgever (of werknemer). Via dit weblog heb ik, bijvoorbeeld, de afgelopen 1,5 jaar bijna wekelijks contact gehad met studenten die bezig zijn met een scriptie of afstudeeronderzoek.

7. Testomgeving

Een weblog is informeel. Het is een omgeving waar je zonder al te veel risico een proefballon kunt laten opgaan. Webloglezers zullen hier op reageren en de reacties vormen een goede eerste indicatie van de haalbaarheid van je idee. Plaatsen andere weblogs een link naar jou bericht? Wordt het bericht zelfs overgenomen door de erkende media? In dat geval weet je zeker dat er belangstelling voor bestaat en zou het niet onverstandig zijn om het idee verder uit te werken.

8. Positionering in zoekmachines

Het laatste argument heeft weinig te maken met kennis en/of relatiemanagement maar is een gunstig bij-effect van webloggen. Google en andere zoekmachines geven namelijk websites die regelmatig worden geupdate en een groot aantal (inbound) links hebben (beide karakteristieken van een weblog), een hogere ranking. Zo heeft dit weblog inmiddels een pagerank van 5/10 en zijn er ruim 12.000 pagina’s geindexeerd in Google. Dit betekent dat, wanneer je bijvoorbeeld zoekt op vakgerelateerde onderwerpen zoals cross-media marketing, viral marketing of online bereiksonderzoek (om er maar een paar te noemen), dit weblog een positie heeft op de eerste resultaatpagina. Een positie waar veel bedrijven op dit moment een aardig bedrag voor over hebben!

Deze lijst met argumenten is zeker niet compleet maar zou voldoende aanknopingsmogelijkheden moeten bieden voor bedrijven die nadenken over het wel of niet starten van een eigen weblog.

Selectie van bronnen:

http://www.creative-weblogging.com/

http://www.businessblogconsulting.com/

http://bigblogcompany.net/

http://www.corporateblogging.info/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Hans Mestrum

    Mooi overzicht! Ook de bijdrage over businessblogs vind ik zeer de moeite waard.

    Bedankt!


    7 januari 2005 om 14:03
    Jason

    He Marco,

    Mooi overzicht, maar ben wel even nieuwsgierig als je het over een bedrijf/bedrijven hebt, over wat voor soort bedrijven je dan het exact hebt.

    Grtz, Jason


    19 oktober 2005 om 04:51
    media

    Jason, in principe kunnen dit alle bedrijven zijn alhoewel niet alle argumenten voor ieder type bedrijf even zwaar zullen tellen. Voor (online) retailers zal bijv. het argument om een goede positionering in zoekmachines te krijgen zwaarder tellen dan voor een bureau dat zich wil profileren als een autoriteit op een bepaald onderwerp. Kennismanagement en interne samenwerking (communicatie) zal vooral voor kennisintensieven bedrijven interessant zijn. Etc.


    19 oktober 2005 om 06:09
    sns

    Hej Marco

    Ik was opzoek naar info over weblogs voor bedrijven en toen kwam ik dit tegen. Mijn vraag, hoe vind jij het bloggen voor je bedrijf? Hoe ervaar je het? Wat doe je met de reacties? Wat voor toegevoegde waarde heeft het bloggen voor jou en je bedrijf veroorzaakt?

    Groet,

    sns


    19 mei 2009 om 07:08
    Start onderneming

    Duidelijk overzicht, Ook de bijdrage over businessblogs zijn zeker de moeite waard.


    25 november 2011 om 02:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!