Wannahaves start met Cab TV
Emerce: Wannahaves, al enige tijd actief op het vlak van narrowcasting is, in samenwerking met SqreenTV, gestart met een nieuw narrowcasting-concept. Onder de naam Cab TV gaat men taxis in Nederland voorzien van een 7 inch tv-schermen waarop commercials worden vertoond.
In de regio Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, en Nijmegen/Arnhem zijn inmiddels 275 taxis voorzien van dergelijk scherm. Voor geinteresseerden zijn de rate card (pdf) en een promotiefilmpje (wmv 22 mb) beschikbaar. T-mobile, Orange, Sanex, de Postcodeloterij, Calvin Klein, Axe en Heineken zijn enkele van de adverteerders gedurende deze maand.
Bij het zien van het promotiefilmpje krijg ik bijna de indruk dat de taxichauffeur hoogst persoonlijk een commercial kiest, zo goed pas de boodschap bij de passagier 😉 In maart van dit jaar ging een vergelijkbaar alternatief in Groningen van start.
Ik heb er ook nog ééntje PCTV (public toilet television) sponsors (en kandidaat plassers) staan in de rij. Ook deze narrowcasting bubble staat op knappen….
mooi uniek bereik van 11 miljoen…..
geloof er geen bal van. dat zou betekenen dat 68% van alle nederlanders elke maand in een taxi zit.
dacht het niet….
piet zeurpiet: wat dacht je van al die toeristen die dagelijk 3x in een taxi in amsterdam zitten en het uitgaanspubliek.
“al die toeristen…”
Dus lekker veel waste met je campagnes die gericht zijn op Nederlanders. Of wil je als bijv. zorgverzekeraar nu ook buitenders een verzekering aansmeren? Taxi’s in A’dam zijn inderdaad voornamelijk voor toeristen. En voor alle non-amsterdammers natuurlijk die aan het stappen zijn, maar…
@ steef, eindelijk iemand die het snapt! 🙂
waar zie jij staan dat zorgverzekeraars helemaal wild worden van dit soort reclame dan? ik zie alleen multinationals en snelle gebruikersproducten staan.
dit is geen narrowcasting, maar gewoon nog een medium erbij om tv commercials in je mik te douwen.
Dank voor de update en link Bas, dat is de input die we nodig hebben om een argument te onderbouwen!
De aansluiting van de commercials op de passagiers is inderdaad een voorwaarde voor (enig) succes. Ik ben dan ook wel benieuwd naar de status van die studententaxis in Groningen. Iemand enig idee of het daar wel werkt?
Dat concept richt zich meer op een beperkte doelgroep, waardoor de commercials weleens beperkte de gewenste doelgroep kan bereiken ipv bij Cab TV waar je zo’n beetje jan en alleman in je taxi kunt verwachten, hetgeen een scherp contrast vormt met de promotiefilm van Cab TV waarin de doelgroep wel erg opvallend matched met de boodschap 😉
Bas zijn voorstel met voorbeelden van commercials van en naar Schiphol is wat dat betreft geen gek idee.
Het gaat bij narrowcasting om het motief van de ventuele kijker. In een winkel (centrum) of sportkantine is die bekend in een taxi is het een schot hagel op een verdwaalde mus.
Waarbij je, zoals Bas aangeeft, in voorkomende gevallen wel op basis van demografische en geografische gegevens met een passend aanbod kunt komen.
@ Marco, gaat niet helemaal op want je kent het motief niet van de taxi gebruiker. Wel van de winkelende klant of de bezoeker van een sportoutlet.
Wat een negatievisme hierover. Vooralsnog ongebaseerd naar mijn mening.
Natuurlijk is van allergrootste belang welke content op welk moment gebracht wordt. De mogelijkheden met broascasting zijn onbeperkt en zeer nabij. Denk bijvoorbeeld aan een sateliet straat. Regionale settings en afstemming!! Events, nieuws. Uit onderzoek is gebleken dat op 2 plaatsen narrow casting (waar komt het woord overigens vandaan?? echt weer nederlands) Mogelijkheden ten aanzien van Branding gezien het dwingende effect (je stapt niet even uit om te plassen 🙂
zijn groot aantrekkelijke content is belangrijk denk aan infomercials!!! Hierboven zijn opmerkingen gemakt over te bereiken mensen. Denk er aan wat doet mens tijdens TV commercials????? We kijken massal (als het goed is) naar bepaalde programma’s maar gaan een biertje halen tijden de…………. Zo kleeft aan alles een nadeel maar zeker ook voordelen. Doe structureel eens wat anders tijdens een taxi rit als het scherm dwingend aanwezig is met aantrekkelijke content!!?????? IT WORKS.
Narrow casting (media casting) daar waar het produkt is en casting daar waar geen ontkomen aan kijken mogelijk is lijken de basis voor succes formules.
Men neme een pak koffie in het mandje en we zien een specifieke boodschap van de producent of mooier nog diens concurrent 🙂 op een schermpje in het winkelwagentje.
natuurlijk weet men wie u bent en wordt u persoonlijk aangesproken want bij het naarbinnen gaan van de winkel brengt u uw klantenpas in en daar staat precies op wat en hoevaak U daar koopt. de back office computer doet de rest
draadloos. Helemaal op DE CONSUMENT afgestemt. HEt is nu toch wel tijd voor een vaatje voor uw biertender (na 21 dagen)? er is een aanbieding omdat u hem binnen een maand wederkoopt 10% korting, neem me mee!!!!!! a dream?????
no chance THIS IS NEAR FUTURE!!!!!!! do not believe it. The world will confront you with it, also in a taxi !!!!!!!!!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!