Wannahaves start met Cab TV

24 oktober 2005, 04:30

Emerce: Wannahaves, al enige tijd actief op het vlak van narrowcasting is, in samenwerking met SqreenTV, gestart met een nieuw narrowcasting-concept. Onder de naam Cab TV gaat men taxis in Nederland voorzien van een 7 inch tv-schermen waarop commercials worden vertoond.

In de regio Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, en Nijmegen/Arnhem zijn inmiddels 275 taxis voorzien van dergelijk scherm. Voor geinteresseerden zijn de rate card (pdf) en een promotiefilmpje (wmv 22 mb) beschikbaar. T-mobile, Orange, Sanex, de Postcodeloterij, Calvin Klein, Axe en Heineken zijn enkele van de adverteerders gedurende deze maand.

Bij het zien van het promotiefilmpje krijg ik bijna de indruk dat de taxichauffeur hoogst persoonlijk een commercial kiest, zo goed pas de boodschap bij de passagier 😉 In maart van dit jaar ging een vergelijkbaar alternatief in Groningen van start.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

14 Reacties

    venturo

    Ik heb er ook nog ééntje PCTV (public toilet television) sponsors (en kandidaat plassers) staan in de rij. Ook deze narrowcasting bubble staat op knappen….


    24 oktober 2005 om 04:45
    piet zeurpiet

    mooi uniek bereik van 11 miljoen…..

    geloof er geen bal van. dat zou betekenen dat 68% van alle nederlanders elke maand in een taxi zit.

    dacht het niet….


    24 oktober 2005 om 05:47
    Roy Huiskes – chapter42

    piet zeurpiet: wat dacht je van al die toeristen die dagelijk 3x in een taxi in amsterdam zitten en het uitgaanspubliek.


    24 oktober 2005 om 06:59
    steef

    “al die toeristen…”

    Dus lekker veel waste met je campagnes die gericht zijn op Nederlanders. Of wil je als bijv. zorgverzekeraar nu ook buitenders een verzekering aansmeren? Taxi’s in A’dam zijn inderdaad voornamelijk voor toeristen. En voor alle non-amsterdammers natuurlijk die aan het stappen zijn, maar…


    24 oktober 2005 om 10:21
    venturo

    @ steef, eindelijk iemand die het snapt! 🙂


    24 oktober 2005 om 10:24
    Roy Huiskes – chapter42

    waar zie jij staan dat zorgverzekeraars helemaal wild worden van dit soort reclame dan? ik zie alleen multinationals en snelle gebruikersproducten staan.


    24 oktober 2005 om 10:47
    arjan

    dit is geen narrowcasting, maar gewoon nog een medium erbij om tv commercials in je mik te douwen.


    24 oktober 2005 om 15:39
    media

    Dank voor de update en link Bas, dat is de input die we nodig hebben om een argument te onderbouwen!


    24 oktober 2005 om 16:09
    evroekel

    De aansluiting van de commercials op de passagiers is inderdaad een voorwaarde voor (enig) succes. Ik ben dan ook wel benieuwd naar de status van die studententaxis in Groningen. Iemand enig idee of het daar wel werkt?

    Dat concept richt zich meer op een beperkte doelgroep, waardoor de commercials weleens beperkte de gewenste doelgroep kan bereiken ipv bij Cab TV waar je zo’n beetje jan en alleman in je taxi kunt verwachten, hetgeen een scherp contrast vormt met de promotiefilm van Cab TV waarin de doelgroep wel erg opvallend matched met de boodschap 😉

    Bas zijn voorstel met voorbeelden van commercials van en naar Schiphol is wat dat betreft geen gek idee.


    25 oktober 2005 om 03:32
    venturo

    Het gaat bij narrowcasting om het motief van de ventuele kijker. In een winkel (centrum) of sportkantine is die bekend in een taxi is het een schot hagel op een verdwaalde mus.


    25 oktober 2005 om 04:40
    media

    Waarbij je, zoals Bas aangeeft, in voorkomende gevallen wel op basis van demografische en geografische gegevens met een passend aanbod kunt komen.


    25 oktober 2005 om 04:58
    venturo

    @ Marco, gaat niet helemaal op want je kent het motief niet van de taxi gebruiker. Wel van de winkelende klant of de bezoeker van een sportoutlet.


    25 oktober 2005 om 05:29
    jan

    Wat een negatievisme hierover. Vooralsnog ongebaseerd naar mijn mening.

    Natuurlijk is van allergrootste belang welke content op welk moment gebracht wordt. De mogelijkheden met broascasting zijn onbeperkt en zeer nabij. Denk bijvoorbeeld aan een sateliet straat. Regionale settings en afstemming!! Events, nieuws. Uit onderzoek is gebleken dat op 2 plaatsen narrow casting (waar komt het woord overigens vandaan?? echt weer nederlands) Mogelijkheden ten aanzien van Branding gezien het dwingende effect (je stapt niet even uit om te plassen 🙂

    zijn groot aantrekkelijke content is belangrijk denk aan infomercials!!! Hierboven zijn opmerkingen gemakt over te bereiken mensen. Denk er aan wat doet mens tijdens TV commercials????? We kijken massal (als het goed is) naar bepaalde programma’s maar gaan een biertje halen tijden de…………. Zo kleeft aan alles een nadeel maar zeker ook voordelen. Doe structureel eens wat anders tijdens een taxi rit als het scherm dwingend aanwezig is met aantrekkelijke content!!?????? IT WORKS.

    Narrow casting (media casting) daar waar het produkt is en casting daar waar geen ontkomen aan kijken mogelijk is lijken de basis voor succes formules.

    Men neme een pak koffie in het mandje en we zien een specifieke boodschap van de producent of mooier nog diens concurrent 🙂 op een schermpje in het winkelwagentje.

    natuurlijk weet men wie u bent en wordt u persoonlijk aangesproken want bij het naarbinnen gaan van de winkel brengt u uw klantenpas in en daar staat precies op wat en hoevaak U daar koopt. de back office computer doet de rest

    draadloos. Helemaal op DE CONSUMENT afgestemt. HEt is nu toch wel tijd voor een vaatje voor uw biertender (na 21 dagen)? er is een aanbieding omdat u hem binnen een maand wederkoopt 10% korting, neem me mee!!!!!! a dream?????

    no chance THIS IS NEAR FUTURE!!!!!!! do not believe it. The world will confront you with it, also in a taxi !!!!!!!!!


    8 december 2005 om 13:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!