Warmte slecht voor internet?

24 juni 2003, 16:09

Erwin van der Zande over de invloed van vakanties en stijgende temperaturen op het mediagebruik: “Bij een temperatuurstijging verliezen websites per graad Celcius verhoging een procent van haar bezoekers. Bij neerslag treedt het omgekeerde verschijnsel op: op een dag met veel neerslag (25 millimeter of meer) is het bezoekersaantal 9 procent hoger dan normaal. Pinksteren en Vaderdag zijn feestdagen; goed voor een daling van maar liefst 22 procent ten opzichte van een gewone dag.”

Er staan minder auto’s in de straat, op tv worden B-films uitgezonden en de kranten worden dunner. De zomer is aangebroken en Nederland schakelt terug naar een lagere versnelling. Het mediagebruik neemt af; we gaan liever buiten in de tuin barbecuen. En gelijk hebben we. Het hele jaar hebben we opgesloten gezeten in kantoren en huiskamers. Want ik weet niet hoe het voor jou is, maar ik voel me een loser als ik bij 25 graden Celcius op zondag in de namiddag voor de buis hang.

Dit geeft te denken. Niet dat we bij lekker weer naar buiten willen, maar hoe onbelangrijk media opeens kunnen worden in onze beleving. Als ik voor mezelf spreek, dan kan het wereldnieuws me gestolen worden in de zomer. Als er echt iets belangrijks is gebeurd, dan hoor ik dat vanzelf wel, is mijn opvatting. De rest is toch komkommernieuws. Tv doet er al helemaal niet meer toe, daar kijk je alleen naar als je niks beters hebt te doen. Over radio weet ik niet veel te melden, want daar luister ik sowieso niet naar. De bioscopen op hun beurt smachten zo hevig naar bezoekers, dat ze via de Albert Heijn gratis toegangsbewijzen uitdelen. Ik heb er al vijf maar ben nog niet naar de film geweest.

En internet? Het is dat ik het voor m’n werk gebruik anders zou ik alleen eens per dag even mijn mail checken. Op vakantie eens per week. Het enige medium dat ik in de zomer meer gebruik is het boek. Liefst op het strand tijdens mijn vakantie. Hoe hoger de temperatuur, des te ouder de gebruikte media worden, zo lijkt wel. Vandaar dat internet in Noord-Europese landen zoveel populairder is dan in zuidelijke. Niet omdat wij hier moderner zijn, maar omdat men daar meer van het leven geniet.

Ik heb geen harde cijfers bij de hand maar ik durf te wedden dat tussen afgelopen Pinksteren en Vaderdag een van de rustigste weken op internet gaat worden dit jaar. Drie feestdagen, bloedmooi weer en de scholen waren dicht; een killer-combinatie voor internet. Ik baseer mij daarbij op een onderzoek van Rene Segers van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij heeft de bezoekersaantallen van Startpagina.nl tussen september 1998 en december 2002 bestudeerd. Startpagina is al jaren de bestbezochte site van Nederland. Zijn bezoekersaantallen zijn daarmee in hoge mate representatief voor het internetgebruik in Nederland en, zeg ik voor het gemak, voor Nederlandse websites. Hij deed een paar opmerkelijke bevindingen.

Bij een temperatuurstijging verliezen websites per graad Celcius verhoging een procent van haar bezoekers. Bij neerslag treedt het omgekeerde verschijnsel op: op een dag met veel neerslag (25 millimeter of meer) is het bezoekersaantal 9 procent hoger dan normaal. Pinksteren en Vaderdag zijn feestdagen; goed voor een daling van maar liefst 22 procent ten opzichte van een gewone dag. De genoemde feestdagen vielen bovendien in het weekend, de rustigste periode in de week op internet. De drukste dag is maandag, dinsdag en woensdag zijn normaal en vanaf donderdag daalt het internetbezoek met het dieptepunt op zaterdag. Tijdens Pinksteren waren ook de scholen dicht. Wanneer de regio’s noord, midden en zuid in Nederland gelijktijdig schoolvakantie vieren is het internetbezoek nog eens 9 procent lager.

Ik noem de cijfers expliciet omdat je er als gebruiker nauwelijks iets van merkt op internet. Ik krijg nog steeds evenveel spam gemaild. De meeste sites die ik bezoek updaten braaf elke dag hun homepage en in online fora staan voor mijn gevoel evenveel berichten als in de winter. Zelfs in het online jongerenmagazine Spunk.nl dat ik begeleid, merk ik er niks van. Het aantal reacties op artikelen is hoger dan ooit zelfs. Misschien moet de grote stilte nog komen, in juli en augustus, de echte zomermaanden. Bij Spunk gaan we die maanden in elk geval op zomerreces en wordt de updatefrequentie gehalveerd.

In augustus ga ik zelf een paar weken op vakantie. Toen ik dat meldde bij Planet Internet, waar ik de Planet Weekly voor verzorg, vroeg ik wie de samenstelling kon overnemen. Het is immers het grootste e-zine in Nederland en ik ging er van uit dat de 125.000 mensen gewoon hun nieuwsbrief moeten krijgen. ‘Maar we kunnen toch ook zeggen dat je op vakantie bent?’ zei mijn eindredacteur. ‘Dat heeft wel wat eigenlijk.’ Inderdaad, dat heeft wel wat.

Bron:

http://www.parool.nl/

Via:

http://media24.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!