Wart Fransen (LeadBoxer) “Wij weten in meer dan 30% van de gevallen wie jouw website bezoekt”

8 februari 2016, 10:30

Ruim 12 jaar geleden, nog voordat Google Analytics op de markt kwam, begon Wart Fransen een webanalyticsbedrijf. Het lukte alleen nooit om het heel groot te maken of te verkopen. Met zijn nieuwe bedrijf LeadBoxer haalde hij vijf ton aan investering binnen en plukt hij de vruchten van de database met gegevens die hij met Opentracker verzamelde.

Wart Fransen had samen met zijn partners al een webanalyticsbedrijf voordat Google Analytics op de markt kwam. Al snel na de lancering van Google Analytics bleek Google de standaard te gaan worden en was het noodzakelijk te differentiëren. Google bleek zich niet te gaan richten op het identificeren, het opbouwen van profielen en het bijhouden van gedrag. Alles werd juist geanonimiseerd en geaggregeerd. Met Opentracker werd de focus het inzoomen op de individuele gebruiker en diens gedrag. Maar Opentracker had onvoldoende groeipotentieel. Daarom werd een nieuw plan bedacht: LeadBoxer.

Salesleads vanuit big data

LeadBoxer genereert salesleads vanuit online big data. Dat betekent het verzamelen van allerlei soorten online verkeer, afkomstig van de website, e-mail en sociale media. Op basis van deze data kan van ongeveer bij 30 procent worden vastgesteld van welk bedrijf de bezoeker afkomstig is. Deze data wordt vervolgens verzameld, gekoppeld, geanalyseerd en verrijkt met allerlei andere data, afkomstig van partijen als LinkedIn en de Kamer van Koophandel. In totaal gaat het om zo’n tien verschillende bronnen. Door middel van deze data kunnen salesleads worden gegenereerd voor business to business klanten.

“Ik geloof dat privacy echt verdwijnt online”

Technisch gezien is een IP-adres de basis. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van scripts, hacks, trackingtechnologieën en natuurlijk de database en ervaring die is opgebouwd met Opentracker. Op zich zou je nog veel meer data kunnen vastleggen, maar LeadBoxer houdt zich aan de wettelijke bepalingen en doet dat dus niet.

Al zou Wart Fransen best verder willen gaan. Hij is van de generatie die niet zo in privacy gelooft. En hij vindt dat bedrijven ook gewoon het recht moeten hebben om andere bedrijven te benaderen. Net zoals in een winkel, waar een verkoper je ook kan benaderen om je verder te helpen.

De rol van Rockstart

Toen ze ruim 12 jaar geleden in Eindhoven bij de TU begonnen met Open tracker was het starten van een bedrijf een totaal ander verhaal. Je moest eigen servers kopen (die overbelast raakten bij warm weer) en deze financieren met een lening. Het was bootstrappen of lenen bij de bank. Investeerders waren er nog nauwelijks, laat staan accelerators.

Na het bedenken van het nieuwe product was er de keus om weer klein te beginnen, te bootstrappen en het bedrijf klantje voor klantje op te bouwen of voor een andere aanpak te kiezen. Ze besloten spontaan te gaan pitchen bij Rockstart en na een succesvolle pitch bij een van de founders zaten ze een week later in het hoofdprogramma.

Aan Rockstart hebben ze veel te danken. Intensieve training op allerlei gebieden, de focus op snel internationaal groeien, het werken op basis van de lean-methodologie en natuurlijk een half miljoen aan funding van investeerder The Hedge Firm die ze tegenkwamen op een van de investordiners bij Rockstart.

“ Ik zie Rockstart als een masterclass entrepreneurship ”

Mede dankzij die investeerder en Rockstart is er volledige focus op internationale groei. Dat betekent groeien van de huidige 60 klanten nu, naar 1000 klanten over een jaar. In eerste instantie in Europa, onder andere omdat LinkedIn daar intensief gebruikt wordt en er meerdere databases beschikbaar zijn waarmee gekoppeld kan worden. Maar ook andere geografische gebieden zijn interessant. En uiteraard wordt de eigen tool ook gebuikt voor de eigen sales.

Co-owner media & innovatie bedrijf Fast Moving Targets, co-founder The Innovation Station (www.tis.tv) en ervaren digitaal specialist.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!