Wat betekenen tweets met 10.000 tekens voor jou?
Per eind maart 2016 lijkt het zover te zijn: Twitter breidt het aantal tekens per tweet uit naar 10.000.
Gooit Twitter het limiet van 140 tekens aan de kant? Daar leek het even op toen het bericht online kwam dat Twitter het limiet opschroeft naar 10.000 tekens. Zo kort door de bocht is het niet. De verhoging van het limiet is eerder een variant op de ‘lees meer’-knop of de instant articles van Facebook. Er zijn echter wel consequenties voor de manier waarop bedrijven Twitter op dit moment inzetten.
Twitter verkeert in slecht weer
De laatste jaren gaat het slecht met Twitter. Niet alleen op de beurs, maar ook het aantal actieve gebruikers blijft steken rond de 320 miljoen gebruikers wereldwijd. Aan de ontwikkelingen van de afgelopen tijd zien we dat Twitter zich vooral richt op hetgeen dat het platform uniek maakt, namelijk het realtime nieuws. Periscope en Twitter Moments zijn hier voorbeelden van. Naast deze unieke toepassingen, zijn er ook veranderingen geweest waaruit blijkt dat zij andere socialemediaplatformen willen bijblijven. Denk hierbij aan het hartje waarmee je tegenwoordig tweets kan liken in plaats van favoriet en de afbeeldingen die groter worden weergegeven in tweets.
Weg met 140 tekens
In 2015 werd het limiet van 140 tekens al afgeschaft in de direct messages op Twitter. Hierdoor werd het makkelijker gemaakt om privé met elkaar te communiceren. De reden waarom Twitter nu ook zijn tweets langer wil maken, is om een andere dimensie te geven aan onder andere het nieuws. Lezers hoeven met deze aanpassingen het platform niet meer te verlaten om artikelen te lezen. Hierdoor hoopt Twitter meer gebruikers aan te trekken en vooral vast te houden.
Meer lezen..
Twitter staat bekend om zijn korte updates waardoor het makkelijk is om snel op de hoogte te zijn van het nieuws. Met de aanpassing naar 10.000 tekens per tweet zou je denken dat de tijdlijn er anders uit komt te zien. Dit is (gelukkig) niet het geval. Twitter is namelijk van plan een lees meer-button te integreren. Met de eerste 140 tekens moet je mensen dus verleiden om verder te lezen.
Bijdrage voor bedrijven en bloggers?
Als we kijken naar de socialemediastrategie roept het bij mij vooral vragen op qua het delen van content. Willen bloggende bedrijven en bloggers hun content wel in zijn geheel plaatsen op Twitter? Één van de socialemediadoelstellingen is juist het genereren van traffic naar de website via socialemedia. Ook is het (vaak) verstandiger om jouw content in eigen beheer te houden in plaats van het de socialemedia ruimte in te sturen.
Daarom denk ik dat de manier van het delen van content op Twitter door bloggende bedrijven en bloggers nauwelijks gaat veranderen na deze aanpassing. De aanpassing draagt wel bij aan een andere socialemediadoelstelling: het optimaal aanbieden van webcare en klantenservice via Twitter. Een bedrijf kan nu namelijk de dialoog aangaan met zijn volgers zonder dat daar enige restricties aan gebonden zijn. Dit betekent dat afhandeling van webcare veel meer op Twitter zelf kan, zonder te verwijzen naar externe platformen zoals websites en fora.
Hopelijk geen identiteitsverlies
Omdat er tegenwoordig zoveel socialemediaplatformen zijn, moet je wel iets unieks in handen hebben om gebruikers aan te trekken en te behouden. Twitter heeft iets unieks, namelijk het nieuws. Ik hoop persoonlijk dat zij dit niet uit het oog verliezen in de strijd om het hoofd boven water te houden.
Gevolg: massaal afhaken door de echte Tweeps. Ergo: De dood voor Twitter.