Wat Black Friday en Cyber Monday je leren over de nieuwjaarsuitverkoop

30 december 2015, 12:00

Black Friday en Cyber Monday zijn inmiddels wereldwijd retail-buzzwords. Ze zijn het startschot voor de winkelperiode voor de feestdagen en worden geassocieerd met shoppers die in chaos en hysterie op jacht zijn naar de beste deals. Maar het zijn niet alleen buzzwords, Black Friday en Cyber Monday worden ook in Nederland steeds populairder. Ook Nederlandse retailers proberen consumenten te strikken met hoge kortingen. Anders dan in andere landen vallen deze populaire winkeldagen in Nederland ook nog samen met de voorbereidingen voor onze eigen feestdag – Sinterklaas – en zoeken Nederlanders offline en online naar de beste cadeaus.

Zoals we zien in Amerika, gaan consumenten op Black Friday – de dag na Thanksgiving Day, eind november – traditioneel naar de fysieke winkel en doen ze het online winkelen pas op de daaropvolgende Cyber Monday. Maar er is een verandering gaande. Dit jaar kwam het, zelfs in de VS, voor de eerste keer voor dat er meer consumenten hun aankopen online deden dan fysiek in de winkel. Volgens de Nationale Retail Federatie, winkelden afgelopen Black Friday-weekend 103 miljoen consumenten online. Dit in vergelijking met 102 miljoen consumenten die hun aankopen bij de fysieke winkels deden.

In Nederland groeit de populariteit van online winkelen tijdens het Black Friday-weekend, ook onder consument. In 2014 wachtten Nederlandse consumenten nog tot Cyber Monday voordat ze online hun cadeaus voor Sinterklaas kochten. Nederlandse winkeliers zagen een groei van 34 procent tijdens Black Friday in 2014 en een groei van 119 procent tijdens Cyber Monday van hetzelfde jaar.

Stijging

Dit jaar zagen we naar aanleiding van een eigen analyse van bijna 180,000 transacties van meer dan 500 Nederlandse retailers dat het Black Friday-weekend nog populairder is geworden en er een stijging in aankopen was tijdens het hele weekend. Verkopen stegen met 118 procent op Black Friday, 90 procent op de zaterdag daarna en 121 procent op zondag en Cyber Monday; een wezelijke groei dus in vergelijking van vorig jaar. Het is duidelijk dat het weekend voor Sinterklaas ook voor Nederlanders het startsein is om hun inkopen voor de feestdagen te doen.

In voorgaande jaren werden veel retailers verrast door de interesse en de bijgaande drukte rond Black Friday en Cyber Monday. Dit jaar waren retailers beter voorbereid en zeker dat ze het stijgende aantal consumenten aankonden. Om de winkelperiode uit te breiden, zagen we al veel retailers speciale aanbiedingen verspreiden in het weekend of zelfs de hele week ervoor.

Net als vorig jaar is de desktop het meest populaire device voor consumenten om hun aankopen op te doen. 73 procent van de online transacties werden daarop gedaan. Dit in in vergelijking met 20 procent van de aankopen die zijn gedaan op een mobiel apparaat, zoals een smartphone of tablet. Vorig jaar werd de populariteit van de desktop toegeschreven aan de aanname dat consumenten tijdens werktijd hun inkopen deden tijdens Black Friday en Cyber Monday. Maar het is interessant om te zien dat zelfs gedurende het weekend de meeste transacties voltooid werden op de desktop.

Uitverkoop

Het wordt duidelijk dat consumenten steeds meer worden beïnvloed door Black Friday en Cyber Monday. Consumenten kopen niet alleen hun kerstinkopen online, maar ook hun Sinterklaascadeaus. Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen liggen inmiddels achter ons, maar retailers kunnen deze inzichten gebruiken om hun digitale campagnes te optimaliseren en ervoor zorgen dat ze zo veel mogelijk consumenten kunnen trekken voor de januari-uitverkopen. Er is nog steeds tijd om last-minute aanpassingen te maken aan de digitale-marketingstrategie om zo de investeringen te maximaliseren en de verkoop via desktop en mobiele apparaten een boost te geven.

Tips om zo veel mogelijk uit de drukte rond de feestdagen te halen:

  • Optimaliseer de cross-device ervaring van je klanten. Ondanks dat veel consumenten de uiteindelijke aankoop op hun desktop doen, bekijken ze het product daarvoor vaak al via andere (mobiele) devices. Het is essentiëel om te zorgen dat je klanten een gestroomlijnde ervaring hebben op elk apparaat, zodat ze uiteindelijk dus ook de transactie afmaken bij jou.
  • Gebruik je data effectief. Haal alles uit de informatie die je met de cookies hebt verzameld tijdens het Black Friday- en Cyber Monday-weekend om te zorgen dat je zichtbaar blijft voor de consumenten in de komende uitverkoopperiode.

Piet-Hein Kerkhof
Managing Director Benelux en Scandinavi? bij Criteo

Piet-Hein Kerkhof, Managing Director Criteo Benelux en Scandinavië Piet-Hein Kerkhof is Managing Director van Criteo Benelux sinds 2011 en van Scandinavië sinds 2015. De afgelopen periode heeft hij een belangrijke rol gespeeld in het uitbouwen van Criteo tot een dominante en wereldwijde speler in de performance marketing technologie branche. Criteo heeft 24 kantoren wereldwijd, 1,300 medewerkers, werkt met meer dan 7000 adverteerders en heeft een werelwijd bereik van meer dan één miljoen unieke gebruikers. Met zijn meer dan 15 jaar ervaring heeft Piet-Hein meerdere management posities binnen de online reclame industrie bekleed in de Benelux. Zo is hij meest recentelijk managing director van Kelkoo/Yahoo! geweest, waar hij nauw met performance adverteerders en premium publishers heeft samengewerkt. Naast zijn werk is Piet-Hein een actieve speler in de locale online reclame industrie. Hij is en mentor bij Startupbootcamp, een wereldwijd netwerk van accelerators, waar hij ondernemers helpt met het uitbreiden en groeien van hun onderneming. Hij is ook een vaakgeziene spreker bij Nederlandse evenementen zoals Emerce EDAY en andere branchecongressen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!