Wat de nieuwe Twitter is? Ga je mond spoelen!

16 maart 2016, 15:00

Ja, daar was de vraag weer: wat is de nieuwe Twitter? Want ooit, in 2007, werd Twitter ‘giga’ tijdens SXSW. En korte tijd later was Foursquare de hipste startup die hier naam maakte. En vorig jaar zette Meerkat de trend in van live video. De verleiding is groot om op zoek te gaan naar de winnaar, naar de naam die doorbreekt. Maar niet alleen is dat heel moeilijk geworden door het grote aantal partijen dat om de aandacht smeekt en het grote aantal media dat alle krenten uit de pap haalt, nog veel belangrijker is het dat SXSW daar niet over gaat. Oftewel: wie wil weten wat de nieuwe Twitter is, moet zijn (m/v) mond spoelen.

Community

SXSW gaat namelijk over de polsslag van een community van vernieuwers, creatieven en ondernemers. Wat leeft er, wat speelt er? Maar misschien gaat het nog wel veel meer over ontmoetingen. Over mensen treffen, over ervaringen delen, kennis delen. Want hier kan het gebeuren dat je aan de bar naast iemand van Google of Uber staat, mensen van een kaliber dat je in Nederland niet snel tegenkomt. En hier is snel contact gelegd met wie je ook maar wilt spreken. Dat is waar SXSW wél over gaat.

Maar de jonge aanstormende bedrijven vormen hier wel de bulk. En dat is leuk. Omdat er daardoor een sfeer van aanpakken en ondernemen hangt. Van de wil om het verschil te maken. Dat is inspirerend. Maar soms ook vermoeiend. Omdat een deel ervan er simpelweg voor het geld in zit. Omdat ze een ‘billion dollar company’ willen worden. Een miljard, daar stevenen ze in hun hoofd op af. Mooi als je bedrijf dat waard wordt, maar het doel moet natuurlijk zijn de wereld een beetje beter te maken. Dat kan op vele manieren, maar begin daar. Laat geld het gevolg en niet het doel zijn. Schrijver Douglas Rushkoff liet dat verfrissende geluid horen.

Anchor

Een van de nieuwe namen die door ontdeksite Producthunt naar voren wordt geschoven, is Anchor. Anchor wil het (groeps)gesprek faciliteren. De dienst laat mensen asynchroon praten en reageren en dat gesprek makkelijk bundelen en delen. Michael Mignano, een van de twee oprichters van Anchor, is in alles een ‘startupper’ zoals je die in Amerika verwacht: zelfverzekerd, een tikkeltje arrogant en in oneliners pratend. Maar ook is hij een typische ondernemer anno nu door te zeggen dat hij geen businessplan heeft. Dat komt wel, is zijn overuiging. Als er een grote fanatieke groep gebruikers is, volgt het businessplan vanzelf.

Bekijk het interview.

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags
sxsw,

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!