Wat genereert interactie op Facebook in Nederland? Dit overzicht laat het zien
De 100 meest interactieve Nederlandse Facebook-updates van 2014
Interactie genereren in de vorm van reacties, likes en shares is een belangrijk doel van duizenden merken op Facebook. Maar wat en wie genereren nou de meeste interactie van alle Nederlandse pagina’s? Internetbureau Burst, één van de weinige partijen in Nederland die zich Facebook preferred marketing developer mag noemen, analyseert vrijwel alle Nederlandse Facebook-pagina’s en kan daardoor als geen ander antwoord geven op deze vraag. Hieronder volgt een overzicht en (korte) analyse van de 100 Facebook-updates die in het afgelopen jaar de meeste interactie genereerden.
Welk type update scoort het beste?
Uit het overzicht blijkt dat foto’s verreweg het beste scoren. Van de 100 meest interactieve updates waren er 61 een foto, gevolgd door video’s (25 procent), links (10 procent) en slechts 4 procent was tekst. Deze tekstupdates waren grotendeels afkomstig van toenmalig minister Frans Timmermans (3 stuks) rondom de ramp met de MH17. Deze update van Jochem Myjer was het enige andere tekstbericht dat de lijst haalde.
- 61 procent foto
- 25 procent video
- 10 procent link
- 4 procent tekst
Om in de Top 100 te verschijnen had een update minimaal 67.000 interacties (likes, comments, shares) nodig. De nummer 1 uit de lijst had er ruim 640.000.
Welke pagina’s scoren het beste?
Dumpert.nl en Voetbalzone scoren overall het beste, zij staan respectievelijk met maar liefst 18 en 13 updates in de Top 100. Jochem Myjer, Sky Radio en Sven Kramer scoorden vijf noteringen. Hieronder een overzicht van de 19 pagina’s die 2 of meer noteringen in de Top 100 scoorden.
Pagina | Aantal |
---|---|
dumpert.nl | 18 |
voetbalzone | 13 |
Jochem Myjer | 5 |
Sky Radio | 5 |
Sven Kramer | 5 |
Voetbal International | 3 |
Frans Timmermans | 3 |
Ali B. | 2 |
Autoblog.nl | 2 |
Club van relaxte moeders | 2 |
De Speld | 2 |
Flabber | 2 |
Fox Sports NL | 2 |
vkmag | 2 |
RTL Nieuws | 2 |
RTL Boulevard | 2 |
PowNed | 2 |
Koen Verweij | 2 |
Marco Borsato | 2 |
Waar gingen de updates over?
52 updates van de 100 waren geïnspireerd op de actualiteit. De populairste onderwerpen waren het WK voetbal en de Olympische Spelen en de ophef rondom Zwarte Piet. Alle onderwerpen op een rij:
Onderwerp | Aantal |
---|---|
WK Voetbal | 26 |
Olympische Spelen | 11 |
Zwarte Piet | 6 |
Ramp MH17 | 4 |
Afscheid supermarktmanager AH | 2 |
Eurovisie Songfestival | 2 |
Geert Wilders (minder, minder) | 2 |
Bezoek Obama aan Nederland | 2 |
WK Hockey | 1 |
De Top 25
#1 Flabber
#2 voetbalzone
#3 dumpert.nl
#4 Fotostudio Valkenburg.nl
Deze update staat niet meer online. Afgaande op het gastenboek op hun site lijkt dit een like, share & winactie te zijn geweest. Dit is tegen de wedstrijdregels van Facebook (het delen van een bericht mag niet dienen als deelnamemechanisme) wat kan verklaren waarom deze update is verwijderd.
#5 Sven Kramer
#6 Frans Timmermans
#7 Sky Radio
#8 dumpert.nl
#9 Q-music NL
#10 Club van relaxte moeders
#11 Koen Verweij
#12 Guestzone
#13 Koen Verweij
#14 RTL Boulevard
#15 Fox Sports NL
#16 Dries Mertens
#17 voetbalzone
#18 Jochem Myjer
#19 RTL Nieuws
#20 voetbalzone
#21 dumpert.nl
#22 Ali B.
#23 voetbalzone
#24 Jochem Myjer
#25 voetbalzone
Nummer 26 t/m 100
Hoe is deze lijst samengesteld?
Deze lijst is gerangschikt op basis van het totale aantal interactie (likes, comments en shares) die de updates genereerden in 2014. Het aantal kliks en het bereik van de afzonderlijke updates zijn niet publiekelijk te meten waardoor we daar geen uitspraken over kunnen doen. Ook is niet na te gaan in welke mate sommige updates werden ondersteund door Facebook-advertenties om het bereik en interactie te vergroten. Het huidige aantal likes, comments en shares van de updates kunnen afwijken doordat sommige updates ook in 2015 nog interactie genereren. In de analyse zijn enkel Nederlandstalige Facebook-pagina’s meegenomen.
Is hier ook gekeken naar het aantal likes dat een pagina heeft? Een pagina met 20000 likes genereert makkelijker meer absolute interactie dan een pagina met 200 likes; het zou dus een verhoudingsgetal moeten zijn
Zou voor België ook wel eens een nuttige onderzoek zijn
Leuk!
Verbaast me dat pagina’s als Taalvoutjes, Je had maar 1 taak en Make that The cat Wise hier niet in zijn opgenomen. Hoge interacties, veel followers. Cijfers zijn hoger dan een paar van bovenstaande voorbeelden.
@Sophia: beide pagina’s hebben inderdaad veel interactie maar ik kan geen update van ze vinden uit 2014 die meer dan 64.000 shares, likes & comments heeft. Dat is namelijk het minimum om in de Top 100 te komen. Als dat toch het geval is, zou ik graag de URL’s van de updates ontvangen en pas ik de lijst aan.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!