Wat is de toekomst van linkbuilding?

28 juni 2016, 13:00

Wat denken de experts

Het algoritme van Google is een mysterie. Hoe kraak je de code van Google? En hoe ziet de toekomst van linkbuilding eruit? We weten dat backlinks een belangrijke invloed hebben op de organische posities. Linkbuilding werkt. Alleen de algoritmes veranderen en de zoekresultaten ook. Zo zijn er ineens vier advertenties bovenaan de pagina. SEO komt onder druk te staan. Hoe je linkbuilding het beste kan toepassen verandert constant.

Dat maakt linkbuilding uitdagend en interessant. Sociale signalen spelen een rol en we moeten ons bezig houden met online PR. Er is een andere aanpak nodig want kwaliteit staat voorop, het moet creatiever. Een aantal experts geeft antwoord op de vraag: wat is de toekomst van linkbuilding?

Make it fun!

Tijdrovend en vermoeiend, dat is linkbuilding voor veel marketeers. Websites opspeuren en vragen om een link is saai. Het is werk voor een administratief medewerker. Dat is niet je droombaan als online marketeer. Vette campagnes bedenken, dat is veel leuker.

Verandering is goed en maakt ons blij.

Het is daardoor leuker om linkbuilding toe te passen, maar vergeet niet, vooral ook nodig. Google scherpt continu het algoritme aan. Daardoor moet je minder focussen op backlinks en je meer richten op het gewenste resultaat. Google kijkt in welke mate je een autoriteit bent.

Dat is waarschijnlijk de reden waarom je aan de slag gaat met linkbuilding, niet waar?

Authority building

We moeten daarom aan de slag met authority building. De relevantie, autoriteit en actualiteit spelen een grote rol in het algoritme van Google.

Meer autoriteit krijg je niet door enkel het aantal backlinks te vergroten. Citations, mentions, likes en andere sociale signalen bepalen ook je online autoriteit. Naast externe factoren word je autoriteit verder bepaald door de toegevoegde waarde die je levert.

Google heeft een Search Quality Evaluator Guide voor Quality Raters. Google vraagt Quality Raters pagina’s handmatig te beoordelen op basis van E-A-T: expertise, authoritativeness and thrustworthiness. Er wordt dan vooral gekeken naar de content en de reputatie op het web.

Kwaliteit en relevantie staat dus voorop. Voor ons is dat gelukkig de toekomst. Je wilt naast linkjes realiseren, vooral sterke campagnes bedenken. En nuttige content produceren.

Als je aan de slag gaat met authority building, dan versterk je jouw positie in Google. Het bewijs.

Groei met kwalitatieve content

Updates in het algoritme laten zien dat Google waarde hecht aan de kwaliteit van de resultaten. Wat bepaalt of content van hoge kwaliteit is? Juist, de content zelf, niet zozeer links die er naar verwijzen. Dat is slechts een indicatie.

Relevante en waardevolle content wordt zo hoog mogelijk geplaatst. Als je kijkt naar de laatste algoritme-updates, dan wordt dit bevestigd. Google werkt vooral aan on-site quality ratings en lijkt op het moment tevreden over hoe ze off-site autoriteit beoordelen.

De mobile friendly- en Panda-updates hebben vooral oog voor de toegevoegde waarde van websites. Dit wordt beoordeeld op basis van on-site quality. Het Penguin-algoritme dateert alweer uit 2012 en onderzoekt of er een onnatuurlijk linkpatroon is. Door Penguin worden verdachte links of onnatuurlijk gebruik van anchortext afgestraft.

Backlinks nog steeds belangrijk

Zijn backlinks dan niet meer belangrijk? Natuurlijk wel. Backlinks zijn nog steeds de belangrijkste off-site ranking factor.

Ieder jaar verzorgt Moz een correlatieonderzoek over de invloed op de hoogte van organische posities. Link metrics hebben de grootste correlatie, snel gevolgd door de inhoud van de pagina. Dit gevoel wordt door de meeste SEO experts bevestigd.

Ryan Stewart, blogger bij Moz, vertelt:

“Ever since Penguin and the crack down on private blog networks (PBNs) link building has been about focusing efforts on quality links rather than quantity, I expect this to remain the same. As Google gets increasingly intelligent about detecting spammy links, the only ones that will stand the test of time will be ones from authority, niche relevant and trust worthy domains.”

Conclusie: kwalitatieve links zijn van groot belang.

“Signalen eromheen worden meer geraffineerd, dus alleen de link is niet meer genoeg. Ook de dingen ‘rondom’ de link zijn belangrijk. Het artikel waarin de link staat, de hoeveelheid, de diversiteit en ook de anchortext speelt nog steeds een (kleine) rol. De context van de link is belangrijker”, volgens Bas van den Beld van State of Digital.

Niet alleen de content, maar ook andere off-site factoren werken in je voordeel. Volgens het onderzoek van Moz is er een correlatie met sociale signalen. Alhoewel, het is niet hard te maken wat de impact daarvan is. Maar ja, waarom zou je geen socials inzetten?

Verbeter je online aanwezigheid

Je totale aanwezigheid wordt voor zover mogelijk meegenomen in de resultaten. Als Google in staat is om te crawlen. Google ziet dan uiteraard meer dan alleen linkjes.

Linkbuilding expert Jason Acidre zegt daarover:

“When other influential entities in your space are vouching for your brand (whether it’s through links, social shares, or even unlinked brand mentions), it allows you to somehow become a part of the list of sites that will most likely be trusted by search engines.”

Be creative!

Je moet slim te werk gaan. Creativiteit is de oplossing voor online autoriteit.

Linkbuilding evolueert in PR

In grote aantallen websites aanschrijven werkt niet meer. Volgens Bas van den Beld moet je er vooral op letten dat het niet “in bulk” gaat. Dat er niet te “commercieel” omgesprongen wordt met anchorteksten: “Linkbuilding zal dichter bij PR komen te liggen dan bij het ouderwetse link builden. Een link moet je echt verdienen. Het verhaal eromheen wordt dan ook belangrijker. Het gaat erom het juiste verhaal te creëren waardoor er over je geschreven gaat worden. Dat zijn de links die je het beste kan krijgen en die zijn ook het meest waardevol.”

Zoals eerder geschreven. Je moet weer vette dingen bedenken.

Hoe realiseer je online publiciteit?

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet op een ‘natuurlijke’ wijze links verzamelen. Ook wel link attraction genoemd. Dat is vergelijkbaar met scoren middels free publicity.

Waar ligt de interesse van je doelgroep? Origineel zijn, actueel, waarde leveren, amuseren; dat zijn de middelen die je kunt inzetten om aandacht te realiseren.

Dat is denkbaar via verschillende methodes. Mik erop dat het ‘nieuws’ oplevert. Een aantal voorbeelden? Publiceer een onderzoek, schrijf een boek, bedenk een ludieke actie, organiseer iets met bekende Nederlanders, of schrijf een retegoed blogartikel.

Schiet niet met hagel. Het werkt het best om een specifieke doelgroep te raken met je verhaal. Dan is de kans groter dat het wordt opgepikt, en je autoriteit realiseert.

Socials voor SEO

Zorg ervoor dat je verhaal rondzingt en wordt gedeeld. Het is daarvoor handig om een relatie op te bouwen met de media en andere vakidioten. Het liefst met een groot bereik.

Het helpt om je online content zelf te verspreiden via sociale media; met als doel dat verschillende media en jouw volgers een sneeuwbaleffect in werking zetten.

Analyseer hiervoor de belangrijkste media en sociale accounts in je vakgebied. Wie heeft de meeste volgers, maar vooral de meeste invloed? Probeer een samenwerking op te zetten.

Met een beetje geluk converteert deze sociale aandacht in nieuwe backlinks op andere websites.

Alternatief voor SEO

Zie je het niet zitten om content te maken en aan de slag te gaan met online PR? Vraag je dan af of SEO wel de juiste keuze is. Het is bijzonder lastig om bovenaan te komen. Kijk eens naar de eerste organische posities op Google:

  • Google indexeert de meeste waardevolle artikelen (veel tekst, afbeeldingen, video)
  • Er worden reviews getoond van grote reviewwebsites
  • De grote jongens met een hoge link autoriteit staan boven (als je kijkt bij retailers: Bol.com, Wehkamp, Zalando et cetera)

Google doet het te goed. Hoe moet je hier tussenkomen? De kans met een commerciële pagina is bijzonder klein.

Ryan Stewart schrijft op Moz dat adverteren de oplossing is, samen met hoogwaardige content ontwikkelen of een alternatief voor Google zoeken. Denk eens aan andere kanalen, zoals Marktplaats, Etsy, Pinterest, Meetup of Slideshare. Verder heeft iedere niche zo zijn eigen kanalen.

Stop dus met lomp werk en maak linkbuilding leuk!

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Piet

    Hallo Jaap,

    Interessant artikel.

    “Citations, mentions, likes en andere sociale signalen bepalen ook je online autoriteit. “

    Ik denk dat Google er totaal geen baat bij heeft als er meer wordt gedeeld op (bijvoorbeeld) Facebook en er meer gebruik wordt gemaakt van Facebook. Daarnaast is Google volgens mij niet in staat om de content op Facebook goed te indexeren. Ik begrijp dan ook niet hoe die sociale signalen bijdragen aan je autoriteit. Ik geloof best dat er een relatie te vinden is tussen partijen met veel sociale signalen en hoge rankings, maar ik twijfel of die hoge rankings een gevolg zijn van die sociale signalen.

    Waar blijkt deze relatie precies uit volgens jou?


    28 juni 2016 om 15:09
    Sjoerd Pijnappel

    Goed artikel Jaap! En bedankt, het enthousiasmeert mij ook direct weer! Want het is exact de techniek die wij een tijdje terug zijn gaan toepassen.

    Dat ouderwetse linkbuilden werkt al lang niet meer, en we gingen op zoek naar nieuwe technieken, en kwamen bij Online PR uit. Wij vroegen ons van te voren ook af of Online PR wel voor onze klanten zou werken, het leek een hoop gedoe, het resultaat is natuurlijk altijd onzeker, maar dat bleek onterecht. We hebben een werkwijze gecreëerd die het niet alleen leuk maakt om content te ontwikkelen, maar ook nog eens waardering en resultaat opleveren.

    We ontwikkelen samen met de klant en experts van buiten de klant content (bijv. een blogartikel of infographic). Content die direct waarde oplevert voor de lezer (dat kan iets heel kleins of simpel zijn, maar lever je deze waarde niet, dan wordt het ook niet opgepikt). Je laat daarmee een stukje van je kennis (wat het begin is van jouw autoriteit) zien. Vervolgens schrijven we andere (aan het onderwerp gerelateerde) websites aan om naar het artikel te verwijzen en/of te delen via social media. Pak dit niet te commercieel aan en laat ook de waarde zien voor deze websites en hun publiek, pas dan behaal je met deze techniek een interessepercentage van 40% en uiteindelijk plaatst en/of deelt 25% het artikel. Als je 75 websites aanschrijft per content creatie (en dat is echt geen hoog aantal), dan kun je raden dat de potentiële SEO waarde eruit groot is! Deze percentages, maar met name de link kwaliteit, behaalde je ‘vroeger’ met het aanvragen van startpagina-achtige links nog niet eens.

    Deze manier van linkbuilden is in mijn ogen op dit moment de enige duurzame manier om een stabiele, stevige SEO basis op te bouwen, die je als website nodig hebt om hoog te kunnen ranken in Google. Dus deel je kennis, dat wordt gewaardeerd door andere websites, Google en niet onbelangrijk: je (potentiële) klanten 🙂 Succes!


    29 juni 2016 om 08:17
    Anette van Haren

    Goed stuk Jaap: mooi voorbeeld van de juiste content in de juiste context.


    3 juli 2016 om 16:38
    DannyOosterveer

    Ik word een beetje moe van te makkelijke uitspraken over de invloed van social shares op de vindbaarheid in zoekmachines. Moz toont aan dat er een correlatie is – en dat geloof ik ook – maar dat betekent niet dat meer social shares zorgen voor een betere vindbaarheid. Waarom het zo belangrijk is om dit te noemen, is omdat het impliceert dat je voor meer social shares zou moeten zorgen als je een betere vindbaarheid wilt.

    De correlatie is logisch omdat content waar veel aandacht aan geschonken wordt over het algemeen beter vindbaar is en vaker wordt gedeeld. Het aloude: de stijgende ijsverkoop zorgt voor meer verdrinkingen. Nee, het komt beide doordat het warm weer is. Dus zorg alsjeblieft gewoon voor warm weer.


    26 juli 2016 om 16:20
    jaapjacobs

    Danny, daar kan ik me in vinden. Omdat socials in staat zijn om indirect links te realiseren, vind ik het toch van belang om er over te beginnen. Het is onvermijdelijk om het niet over socials te hebben, dat blijkt eigenlijk ook uit je reactie. Het is iets wat veel genoemd wordt.


    26 juli 2016 om 18:13
    DannyOosterveer

    Hi Jaap, ik begrijp je reactie. Mijn punt is dat dit soort stukken de suggestie kunnen wekken bij marketeers om social shares te stimuleren om SEO te verbeteren. Wat bedoel je in je reactie met ‘indirect links te realiseren’?


    28 juli 2016 om 10:04
    jaapjacobs

    @Danny, socials werken uitstekend voor het promoten van content. Andere kanalen (niet socials) nemen deze content en links soms over. Dit op plekken waar je sowieso verzekerd bent van linkwaarde.


    1 augustus 2016 om 13:15
    webton

    Ik ben ervan overtuigd dat de waarde van linkbuilding steeds minder wordt. Anno 2019 zo’n 45% maar dat er altijd een meerwaarde van linkbuilding aantoonbaar zal blijven.


    15 augustus 2019 om 14:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!