Wat is de waarde van webcam eyetracking?
Accuratesse is vooralsnog achilleshiel
Al vaker zien we resultaten van webcam eyetracking-onderzoeken opduiken en rond getwitterd. Leuk voor de publiciteit, maar niemand stelt vragen over hoe deze resultaten tot stand zijn gekomen en of ze wel kloppen. Dit komt mede door de onbekendheid met eyetracking en de interpretatie van oogbewegingdata. Als je kritische kijkt naar de methodiek webcam eyetracking, dan zijn er een aantal aspecten die eer rol spelen bij het verkrijgen van betrouwbare data.
Dat eyetracking grote bekendheid geniet, is geen nieuws. Er zijn verschillende soorten eyetracking devices waar een respondent achter plaats neemt, of op heeft , zodat een kleine camera in staat is om de oogbeweging te registreren. Dergelijke eyetracking devices verschillen in prijsniveau en in kwaliteit. Inmiddels zijn er bureaus zoals GazeHawk , EyeTrackShop en YouEye die eyetracking aanbieden door je eigen webcam te gebruiken. Handig, je hoeft niet naar een lab of locatie en je kunt thuis lekker achter je eigen vertrouwde pc of laptop zitten. Echter, wat is de waarde van de eyetracking data die wordt verkregen door middel van webcam eyetracking. Er zijn een aantal aspecten die ik hieronder bespreek.
Accuratesse
Van een professionele eyetracker zoals bijvoorbeeld een Tobii T60 is de accuratesse veel groter dan van een webcam. Een minder accurate registratie kan betekenen dat de geregistreerde locatie enkele centimeters afwijkt van de echte locatie waar naar men heeft gekeken. Ook het bewegen van je hoofd heeft invloed op de oogbewegingregistratie. Voor webcam eyetracking onderzoeken zou je maar liever minder dan 5 minuten opnames willen maken omdat anders de accuratesse sterk verslechterd.
Onderstaand zien we twee afbeeldingen van gaze plots die de accuratesse laten zien op een webpage van Yahoo en waarbij snel verkeerde conclusies kunnen worden getrokken. De oogfixaties op “Yahoo” en “Dating” en de kop van het artikel zijn correct geregistreerd en dus accuraat.
De oogfixaties op dezelfde webpage van een andere respondent zouden dezelfde zijn als op de bovenste afbeelding. Als gevolg van multifocale glazen staan de oogfixaties een stukje lager. Het lijkt mij duidelijk dat het trekken van conclusies op basis van dergelijke eyetracking-afbeeldingen onjuist zijn.
Lichtcondities
Teveel of tekort licht op de webcam of het gezicht van de respondent heeft een negatieve invloed op de registratie van oogbewegingen.
Kwaliteit webcam
Een matige kwaliteit webcam komt de accuratesse niet ten goede.
Afleiding door omgeving
Wat te denken van afleiding die de respondent heeft tijdens de sessie. Denk aan berichten die binnen komen op een mobiele telefoon, chatprogramma, e-mailcliënt of onderbrekingen anderszins.
Ogen, brillen en lenzen
Het komt voor dat sommige ogen niet geschikt zijn voor een eyetracker. Hoe dat komt, is onduidelijk. Mensen met hangende oogleden zijn helaas ook niet goed geschikt. Verder hebben multifocale glazen en sommige lenzen een zeer slechte invloed. Teveel mascara helpt ook niet.
Al met al zijn er nogal wat beperkingen aan webcam eyetracking. Geregistreerde oogbewegingen kunnen dus forse afwijkingen laten zien. Op de website van Thinkeyetracking is een voorbeeld van een advertentie die getest is door middel van een webcam en een professionele eyetracker te zien. De resultaten spreken voor zichzelf. Een aspect dat zeker niet mag worden vergeten is het mogelijke gebruik van steeds dezelfde respondenten. Te vaak meedoen aan dergelijke onderzoeken kan de resultaten namelijk beïnvloeden.
Toepassingen
Webcam eyetracking kan worden toegepast op statische webpages, testen van printmedia en verpakkingen. Klikken is niet mogelijk. De presentatie van de resultaten wordt weergegeven door middel van heatmaps en aandachtsgebieden waar analyses op los worden gelaten. Ga je het gebruiken vergewis je er dan wel van dat de resultaten afwijkingen kunnen laten zien.
Toekomst
Webcam eyetracking heeft zeker potentie. Het is relatief goedkoop. Voor simpele internationale onderzoeken is het interessant. De techniek zal verder verfijnd worden (lees: accurater wordt) en aan populariteit toenemen.
Webcam eyetracking is geen alternatief voor traditionele eyetracking usability-onderzoeken. In deze onderzoeken heb je namelijk diepte-interviews nodig om het kijk- en klikgedrag te verklaren.