Wat is co-creation?
31stsecond.nl wees me dit weekend op swarmsketch.com, een site waar de sitebezoeker wordt uitgenodigd om mee te werken aan een tekening. Iedere sitebezoeker mag een lijn toevoegen van max. 100 pixels.
Het idee om met meerdere mensen te werken aan een tekening is overigens niet nieuw. Eerder dit jaar publiceerde de E-mediator blog de korte video Co-creation with Johnie Moore.
Het is volgens mij een kwestie van tijd voordat adverteerders (of bureaus) de consument op deze manier zal betrekken bij het maken van advertenties.
Dit zien we al (best vaak) gebeuren.
Voorbeelden zijn onder andere een verzekeringscommercial en de commercials van Converse (nike) waarbij de gebruikers de advertenties hebben gemaakt.
Het verschijnsel co creation wordt trouwens goed omschreven in Pralahad’s ‘The future of competition’.
een commercial door 1 consuement laten maken is iets anders dan daadwerkelijk een ‘groeps-advertentie’ maken. DAT is volgens mijn weten nog niet of zelden gedaan.
zoals Kevin Kelly 10 jaar geleden al duidelijk maakte is het ‘collectief’ in staat om ‘collectief’ een bepaalde richting op te ‘creeren’. Daar staan aardige voorbeelden van op swarmsketch.com. De input is een woord of paar woorden, en in iedere tekening verschijnt er een duidelijk collectief beeld.