Wat is de definitie van engagement?
We hebben het op dit weblog steeds vaker over engagement, maar wat verstaan we daar nu precies onder? Advertising Research Foundation (ARF) presenteerde afgelopen week tijdens Re:Think in New York de volgende definitie:
Engagement is turning on a prospect to a brand idea enhanced by the surrounding context
Zo, daarmee is het een stuk duidelijker 😉
Typisch marketing&reclamebranche. Een schaap is geen dier, maar een lopende reclamezuil.
En engagement is een merk creëren.
De annexatiedrang van de branche neemt soms echt enge vormen aan.
Het komt er op neer dat onderzoeksbureau’s zoals Nielssen en IAG bezig zijn hun kostje voor de toekomst te kopen.
De samenhang tussen “engagement” en ad effectiveness wordt inmiddels bekend geacht, zoals ik eerder al schreef, ook in Nederland. Maar het vaststellen van engagement werkt alleen met een goede werkbare definitie. De marketeers willen graag een mooie zweef variant (zie hierboven), terwijl de onderzoekers gewoon vragen aan de kijkers wat ze van een programma vonden. Doen we in Nederland overigens al erg lang.