Wat is de gemiddelde conversie ratio voor een retail website?
Volgens Fredrick Marckini (Clickz) kun je beter je geld uitgeven aan website optimalisatie dan aan zoekmachine marketing als de conversie ratio (te) laag is. De cruciale vraag is natuurlijk, wat is een acceptabele conversie ratio?
In 2001 heeft volgens Shop.org de gemiddelde retail website een conversie van 2% (conversie van 5% is acceptabel).
In datzelfde jaar komt Forrester met de volgende cijfers waarbij onderscheid is gemaakt in type product en het aantal kanalen dat de retailer inzet (internet-only of multichannel):
Het geeft daarbij een tabel met de conversie ratio’s van een groot aantal retailers. De conversies varieren daarbij van ruim 30% (quillcorp.com) tot minder dan 0.2% (compaq.com) met een gemiddelde conversie ratio van ca. 3.4%.
In 2003 is door e-consultancy een (beperkte) studie uitgevoerd waarbij men komt tot de volgende uitspraak:
A typical range would be 0.5%-8% depending on the sector, target market and quality of the site and proposition. Within retail financial services online, for example, 1 – 2% would be typical with 2% being very good. For retailers the high end can go up to 8% but this is exceptional and only the case for the very best pure-play e-tailers. For a ?clicks to bricks? e-commerce site targeting consumers you would more usually expect between 1% and 2% of visits to culminate in a sale with 5% representing ?best in class?.
Wie heeft andere (en recentere cijfers)? Referenties naar publicaties zijn ook welkom!
Geinteresseerden die willen meewerken aan het opstellen van een benchmark kunnen contact met mij opnemen (en evt. een kopie van onderstaande rapporten ontvangen).
Bronnen:
1. Ass-Backwards SEM, Clickz , March 2004
2. Online Marketing Benchmarks: Setting realistic goals and how to achieve them, e-
consultancy, June 2003
3. Online Conversion Rates: One Size Does Not Fit All, Forrester Research, October 2001